تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
یک دنیا خشونت و یک بازی نیمه‌تمام؛ این آخرین یادگاری تلخ لیگ بیست‌ویکم بود

تراژدی سنگ و ننگ

داستان کشدار بداخلاقی بعضی هواداران تراکتور، حتما ریشه‌های گوناگون دارد و باید به‌طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد. پدید آمدن چنین فرهنگی تنها یک مقصر ندارد و نقش عناصر مختلف را در آن باید زیر ذره‌بین برد، اما بدون شک یکی از عواملی که گروهی از هواداران تراکتور را تا این حد به خشم آورده و منجر به وقوع چنین اتفاقاتی شده، اظهارات تفرقه‌افکنانه برخی عوامل باشگاه در سال‌های گذشته بوده.

کد خبر: ۱۳۰۰۰۲
۰۸:۴۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

تراژدی سنگ و ننگ

دیدارنیوز: کلیشه‌ای‌ترین جمله‌ای که در این ۲ سال از زبان گزارشگران فوتبال شنیدیم، این بود: «جای هواداران فوتبال در ورزشگاه‌ها واقعا خالی است و مسابقات بدون آن‌ها شور و حالی ندارد.» البته که اصل حرف درست است، اما استثنا‌هایی هم وجود دارد؛ درست مثل آن گروه از هواداران تراکتور که در جریان مسابقه عصر پنجشنبه این تیم برابر پرسپولیس، با انواع بداخلاقی‌ها ازجمله پرتاب سنگ به زمین، جان بازیکنان ۲ تیم، گروه داوری و عکاسان و خبرنگاران را به خطر انداختند و نهایتا منجر به قطع بازی شدند.

این روند از ابتدای بازی وجود داشت و در نیمه اول به وضوح به چشم آمد؛ درست همان زمانی که گزارشگر مسابقه از شکوه حضور تماشاگران حرف می‌زد و چپ و راست نما‌های زیبای گرفته‌شده با دوربین اچ‌دی را بر فرق سرمان می‌کوبید. با این حال نیمه نخست به هر شکلی بود پایان پذیرفت، اما در نیمه دوم کار بیخ پیدا کرد. عملا دیگر نمی‌شد کار را ادامه داد. در چند نوبت ارسال کرنر از سوی بازیکنان پرسپولیس به مشکل خورد و هواداران تراکتور حتی وساطت کاپیتان و کادرفنی این تیم را برای پایان دادن به خشونت نپذیرفتند.

امید عالیشاه کرنرزن اصلی پرسپولیس بود، در ادامه رامین رضاییان برای ارسال ضربات رفت، اما به او هم رحم نکردند. گزارشگر بازی که گویا از هیاهوی جهان فارغ بود، به بازیکنان پرسپولیس توصیه می‌کرد: «زودتر کرنر را بزنید و قال کار را بکنید.»، اما سنگ‌پران‌ها همین‌قدر هم مجال نمی‌دادند. جالب اینجاست که رامین رضاییان برای زدن آخرین کرنر بازی کمک‌داور بینو‌ا را سپر کرد، اما باز هم فایده‌ای نداشت. نهایتا کادر داوری تصمیم به قطع بازی گرفت. آن‌ها همراه با بازیکنان پرسپولیس زیر رگبار سنگ و بطری به رختکن رفتند تا یک بازی نیمه‌تمام دیگر در فهرست مسابقات فوتبال ایران به ثبت برسد. یک قاب زشت و کریه دیگر از رفتار‌های غیرفرهنگی.

مورد ویژه عالیشاه
از همان دقیقه اول بازی بیشترین حساسیت‌ها روی امید عالیشاه بود؛ بازیکنی که بین ۲ نیم‌فصل لیگ شانزدهم برای گذراندن خدمت سربازی راهی تراکتور شد، اما برایش مصدومیت پیش آمد و خیلی کم در این تیم به بازی گرفته شد. از همان زمان برچسب کم‌کاری تعمدی روی عالیشاه چسبانده شد و هواداران تراکتور در هر فرصتی از خجالت او درآمدند. داستان مسابقه پنجشنبه هم آخرین سکانس از این ماجرا‌ها بود. در این مسابقه آنقدر به عالیشاه فشار آوردند که او از کوره در رفت و سنگ‌های جمع‌شده از روی زمین را به سمت تماشاگران پرتاب کرد.

این واکنش، نقطه‌عطف مسابقه بود و درگیری را میان بازیکنان ۲ تیم داخل زمین آورد. بعد هم وضعیت بدتر شد و داور بازی را قطع کرد. حالا هم باشگاه تراکتور بیانیه داده و تقصیر‌ها را گردن کاپیتان پرسپولیس انداخته است. البته که هیچ‌کس از رفتار عالیشاه دفاع نمی‌کند، اما شرایطی که برای او در‌این مسابقه به‌وجود آوردند غیرقابل تحمل بود.

شما نمی‌توانید از یک انسان انتظار داشته باشید این همه فشار را تاب بیاورد، جان خودش را زیر باران سنگ در خطر ببیند و مثل فرهیخته‌ها رفتار کند. بررسی واکنش بدون اعتنا به ماهیت کنش، رویکرد درستی نیست و نتیجه چندانی هم ندارد. هرچند تکرار می‌کنیم عالیشاه باید طاقت می‌آورد و چنین عکس‌العملی نشان نمی‌داد.

عواملی که تفرقه ایجاد کردند
داستان کشدار بداخلاقی بعضی هواداران تراکتور، حتما ریشه‌های گوناگون دارد و باید به‌طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد. پدید آمدن چنین فرهنگی تنها یک مقصر ندارد و نقش عناصر مختلف را در آن باید زیر ذره‌بین برد، اما بدون شک یکی از عواملی که گروهی از هواداران تراکتور را تا این حد به خشم آورده و منجر به وقوع چنین اتفاقاتی شده، اظهارات تفرقه‌افکنانه برخی عوامل باشگاه در سال‌های گذشته بوده؛ ازجمله مالک باشگاه که به دفعات عدم‌توفیق خودش را گردن عوامل بیرونی انداخت، آنقدر بدون سند و مدرک از تبعیض سخن گفت که یک عده واقعا باور کردند زمین و زمان علیه تراکتور است. کاش می‌شد از این آدم‌ها جواب خواست.

تعیین نتیجه با ماده ۶۲
دیدار تراکتور و پرسپولیس روز پنجشنبه در ورزشگاه یادگار امام تبریز نیمه‌کاره ماند و حالا صحبت بر سر این است که کمیته انضباطی درباره این بازی نیمه‌تمام چه تصمیمی خواهد گرفت. ماده ۶۲ آیین‌نامه کمیته انضباطی درباره این موضوع به صراحت می‌گوید: «اگر به‌علت رفتار یک تیم یا رفتاری که یک باشگاه مسئول آن شناخته می‌شود، یک مسابقه برگزار نشود یا نیمه‌تمام بماند، باشگاهی که مسئول شناخته می‌شود توسط کمیته انضباطی ۳ بر صفر بازنده اعلام شده و به پرداخت حداقل ۵۰میلیون تومان جریمه نقدی به‌علاوه کلیه خسارات وارده به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال محکوم می‌شود.» در این ماده همچنین آمده که کمیته انضباطی حداکثر تا یک هفته باید به موضوع رسیدگی و نتیجه را اعلام کند. درصورتی که داور این بازی را معلق کرده بود می‌توانست ۲۴ ساعت بعد، مسابقه را از همان دقیقه‌ای که تعطیل شده از سر بگیرد و به پایان برساند. اما این بازی به‌صورت نیمه‌تمام تعطیل شده و نتیجه آن با استناد به همین ماده ۶۲ مشخص خواهد شد.

بهروز رسایلی، روزنامه‌نگار - همشهری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی