تیتر امروز

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
دومین توله یوز آسیایی تلف شد

پیش بینی مرگ فرزندان "ایران"

تلف شدن دومین یوز متولد شده در اسارات خبر تلخی برای دوست داران و فعالان محیط زیست بود، اما برخی کارشناسان می‌گویند این مرگ‌ها قابل پیش بینی بود.

کد خبر: ۱۲۹۹۴۶
۱۱:۰۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

 

پیش بینی مرگ فرزندان

 

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که خبر تولد سه یوز نر که بعدا مشخص شد ماده هستند، خوشحالی زیادی را برای همه به همراه داشت؛ این سه توله از مادری به نام ایران و پدری به نام فیروز متولد شدند؛ البته این زایمان خیلی هم به راحتی اتفاق نیافتاد تا جاییکه دامپزشک تصمیم به عمل سزارین گرفت و ایران با این عمل سه فرزند به دنیا آورد.

اما توله اول چند روز بعد از بین رفت که علت آن نارسایی مادرزایی عنوان شد، اما بعد از این خبر، خبر عجیب تری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و آن هم جنسیت این توله‌ها بود که ابتدا گفته شد هر سه توله نر هستند، اما بعد تکذیب شد.

بعد از تلف شدن توله اول این نگرانی وجود داشت که سرنوشت توله‌های دیگر چه می‌شود و آیا خطر مرگ آن‌ها را هم تهدید می‌کند، همان روز‌های اول کارشناسان محیط زیست اعلام کردند که حال دو توله خوب است حتی دو روز پیش هم اعلام شد که این توله‌ها با خوردن شیر وزن اضافه کردند و شرایط مناسبی دارند.

همین اطلاع رسانی‌های مختلف و خسته گریخته سبب شد همه تصور کنند که خطر مرگ در کمین این دو توله نیست و در نهایت می‌توان هم به تولید مثل در اسارات یوزپلنگ امید داشت هم به زنده بودن دو توله جدید.

۲۸ اردیبهشت شرایط به طور کلی تغییر کرد و خبر فوت دومین توله "ایران" موجی از نگرانی را در میان دوست داران حیات وحش و محیط زیست ایجاد کرد و آن‌هایی که تا دیروز از تولد این یوز‌ها خوشحال بودند حالا به شدت نگران سرنوشت توله سوم هستند.

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست که خبر تلف شدن دومین توله یوز آسیایی را در مرکز تکثیر یوز آسیایی داد درباره علت تلف شدن این توله گفت: دلیل این اتفاق در دست بررسی و نتیجه پس از کالبدگشایی اعلام خواهد شد.

او در توضیح بیشتر گفت: صبح روز چهارشنبه دامپزشک تیمارگر توله یوز‌ها متوجه تغییر در عادت دفع آن‌ها می‌شود که به فوریت موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات وحش منعکس و با هماهنگی دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوز‌ها منتقل شده و پس از معاینه نسبت به درمان آن اقدام می‌کند.

پس از بررسی‌ها دامپزشک متخصص، تصمیم می‌گیرد که توله‌ها، برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متأسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف می‌شود، اما توله دوم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی منتقل و تحت نظارت‌های دامپزشکی قرار دارد.


بیشتر بخوانید: امید به بقای یوز در جشن تولد بچه‌های «ایران»


تلف شدن توله‌ها قابل پیش بینی بود

برخی از کارشناسان محیط زیست معتقدند که تلف شدن توله‌های متولد شده در اسارات اتفاق طبیعی است حتی در آمریکا هم که چند سال پیش این اتفاق افتاد و این احتمال اینکه ۵۰ درصد یوز‌های به دنیا آمده در اسارت از دست بروند وجود دارد.

یکی از مشکلاتی که این روز‌ها در مرکز تکثیر یوز ایرانی وجود دارد این است که مسوولان محیط زیست برنامه مدونی برای پیشبرد برنامه‌های خود ندارند و این مرکز را با سیستم غلط " حالا انجام می‌دهیم ببینیم چه می‌شود" جلو می‌برند.
به عنوان مثال مسوولان محیط زیست به این فکر نکردند که این منطقه در بهار سرمای زیادی داشته باشد، اما این اتفاق افتاد، بهار امسال منطقه سمنان سرد شد و مرکز تکثیر هیچ امکانات گرمایشی نداشت و شرایط "ایران" در روز‌های آخر بارداری شرایط مناسبی نبود.

از سوی دیگر دسترسی به این منطقه سخت است و حتی موبایل‌ها آنتن ندارد و از آنجا تا رسیدن به یک جایی که ابتدایی‌ترین امکانات را داشته باشد سه ساعت راه است و همین سبب می‌شود که تیم پزشکی با محدودیت‌های جدی مواجه باشد.

یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این حوزه عدم مسوولیت پذیری سازمان محیط زیست در قبال اتفاق‌های افتاده است و در حال حاضر همه نوک پیکان حمله را به سمت دامپزشکان گرفته اند و حتی در این میان برخی کارشناسان هم با اظهار نظر‌های غیر اصولی هیزم در این آتش می‌ریزند، اما در نهایت فعلا شرایط زندگی در این مرکز برای یوز‌های در اسارات خوب است و امید به زادآوری بیشتر هم وجود دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی