تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی به دمشق

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
برگشت ویروس آفریقایی بعد از کووید ۱۹

آبله میمون جای کرونا را می‌گیرد؟

تب، سردرد، درد عضلانی و خستگی نشانه‌های ابتلا به آبله میمونی است، محققان می‌گویند خطر جدی ندارد، اما شیوع احتمالی آن بعد از کرونا جامعه پزشکی دنیا را نگران کرده است.

کد خبر: ۱۲۹۸۴۴
۱۰:۱۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

آبله میمون جای کرونا را می‌گیرد؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: ویروس آبله میمون سال‌ها پیش به صورت مقطعی در برخی از کشور‌های آفریقایی شیوع پیدا کرد و بسیاری از مردم شهر‌های کشور‌های این قاره را درگیر کرد حتی در برخی از کشور‌ها منجر به مرگ و میر هم شد، اما ویروس شناسان معتقدند که آبله میمون خیلی تفاوتی با آبله انسانی ندارد؛ "کالین براون" متخصص بیماری‌های عفونی در اداره امنیت سلامت انگلیس می‌گوید: ویروس آبله میمون میان انسان‌ها سرایت‌پذیری اندکی دارد و از این جهت نمی‌توان آن را خطری جدی برای سلامت عمومی جامعه به شمار آورد، اما طی چند روز گذشته مقام‌های بهداشتی انگلیس از شناسایی یک مورد ابتلاء به بیماری عفونی آبله‌میمون در این کشور خبر داده‌اند که گویا تازه از کشور نیجریه برگشته است.


آبله میمونی کی متولد شد؟

این بیماری در سال ۱۹۵۸ در میمون‌های آزمایشگاهی کشف شد، مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که آبله میمونی می‌تواند موش و خرگوش را نیز آلوده کند؛ چند سال بعد یعنی سال ۱۹۷۰، برای نخستین‌بار این بیماری در انسان گزارش شد، اما خوشبختانه این ویروس شیوع پیدا نکرد، اما در ژوئن ۲۰۰۳، آبله میمون در ایالات متحده مشاهده و همان زمان در آفریقا عفونت‌های ناشی از آبله میمون در بین هر ۱۰ نفر شناسایی و باعث مرگ یک نفر هم شد.

همه این سال‌ها شیوع این ویروس با گستردگی همراه نبود از این رو افراد کمتری درگیر آبله میمون شدند، اما در سال ۲۰۱۷، شیوع آبله میمونی در نیجریه آغاز شد، اما شرایط با دوره‌های قبل بسیار متفاوت بود تا جاییکه وزیر بهداشت این کشور اظهار کرد که این ویروس به ۱۱ ایالت گسترش یافته و ۷۴ نفر مشکوک به ابتلاء هستند.

درست یکسال بعد این ویروس از قاره اروپا و کشور انگلستان سر درآورد و در سپتامبر ۲۰۱۸، در انگلیس گزارش دادند که این ویروس سه نفر را که به نیجریه سفر کرده بودند، به بیماری آبله میمونی مبتلا کرده است و این احتمال وجود داشت که این سه بیمار انگلیسی هنگام بازدید از نیجریه در معرض ویروس قرار گرفته بودند.

ششم خرداد ۱۴۰۰ در زمان اوج گیری کرونا در اکثر کشورها، یک دامپزشک ۵۳ ساله چینی در اثر این بیماری درگذشت. طبق گزارش‌ها، این دامپزشک چند ماه قبل دو میمون مرده را کالبدشکافی کرده بود و بعد از چند ماه به این بیماری دچار شد.


بیشتر بخوانید: کاهش فوتی‌ها مقطعی است، کرونا تابستان دوباره خیز می‌گیرد



علائم و راه درمان...

همان طور که پیشتر گفته شد آبله میمون با تب، سردرد، درد عضلانی و خستگی شروع می‌شود و تفاوت اصلی بین علائم این بیماری و آبله در این است که در بیماری میمونی، باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود و شبیه تاول در بدن بروز می‌کند، دوره ابتلا به این ویروس به دوران ابتلا به کرونا بسیار نزدیک است برخی پزشکان این دوره را هفت تا ۱۴ روز یا پنج تا ۲۱ روز می‌دانند.

متخصصان و ویروس شناسان معتقدند که در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای بیماری آبله میمونی وجود ندارد؛ اما طبق تحقیقات، واکسیناسیون می‌تواند حدود ۸۵٪ در جلوگیری از آن موثر باشد. بنابراین، واکسیناسیون آبله‌ای که در دوران کودکی انجام شده، احتمالا منجر به بروز بیماری خفیف‌تری می‌شود. با این حال واکسن در دسترس برخی افراد نیست و هنوز هم درمانی وجود ندارد.

از سوی دیگر طبق آمار ۱۰ درصد از افراد جوان مبتلا به این بیماری فوت شده‌اند و نکته قابل اهمیت این است که این بیماری ممکن است با بیماری‌های دیگری از جمله سرخک، آبله مرغان، سیفلیس، آلرژی، گال و عفونت‌های باکتری پوست اشتباه گرفته شود. احتمال ابتلاء به آبله میمونی خفیف در اثر تزریق واکسن وجود دارد.

در حال حاضر سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به اولین داروی tecovirimat با دارا بودن نشانه‌ای برای درمان آبله مجوز داده و از طرف دیگر واکسن آبله میمونی توانسته برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری در ایالت متحده مجوز دریافت کند؛ و در نهایت بهترین راه پیشگیری است و تقریبا همان راهی که در مواجهه با کرونا توصیه شده برای جلوگیری از ابتلا به آبله میمونی هم مطرح است که مهمترین آن خودداری از تماس با حیواناتی که به احتمال زیاد مبتلا به این ویروس هستند و دست نزدن به جنازه حیوانات و عدم تماس با وسایل شخصی و استفاده از تختخواب فرد یا حیوان آلوده است و در صورتی که مجبور به ارتباط با فرد آلوده به بیماری آبله از نوع میمونی هستید، حتما روزانه دست و صورت خود را با آب و صابون بشویید. همچنین از دستکش یا ماسک و شیلد برای جلوگیری از ورود ویروس استفاده شود.

در نهایت ویروس شناسان احتمال بروز و ظهور این ویروس و جایگزین شدن آن را به جای کرونا در کمترین میزان ممکن می‌دانند و به نظر آن‌ها شیوع این ویروس به صورت گسترده اتفاق نمی‌افتد و نگرانی از شیوع گسترده آن منطقی نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی