تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

بزرگداشت پدر ستون فقرات در آخرین روز مهر

News Image Lead

پرفسور «کیوان مزدا» مردی از جنس مهر بود و بزرگداشت وی در آخرین روز مهرماه ۱۳۹۷ در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری موسسه خیریه بین‌المللی زنجیره امید برگزار شد. وی ۱۷ سال پیش در دیداری به مریم مرعشی پیشنهاد تأسیس مؤسسه‌ای را در ایران می‌دهد و زنجیره امید که پیش از این در فرانسه و افغانستان فعالیت می‌کرد؛ در ایران، به‌عنوان سومین نمونه تأسیس می‌شود.

کد خبر: ۱۲۹۲۸
۱۳:۵۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: پروفسور کیوان مزدا در روز ١١ مهرماه امسال در ٥٩ سالگى به دلیل حمله آسمى در بیمارستان «سن آنتوان» شهر پاریس درگذشت. وی در آرامگاه خانوادگى‌اش در شهر «اورتافا» به خاک سپرده شد. در آخرین روز مهرماه بزرگداشتی برای پروفسور مزدا ساعت ۱۵ در آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور سیدمحمدهادی ایازی، مریم مرعشی، رخشان بنی‌اعتماد، رئیس دانشکده علوم پزشکی تهران، نمایندگان شورای شهر و پزشکان زنجیره امید برگزار شد. مزدا یکی از اعضای کلیدی تشکل زنجیره امید در ایران و از پزشکان بدون مرز در دنیا بود.

وی ۱۷ سال پیش در دیداری به مریم مرعشی پیشنهاد تأسیس مؤسسه‌ای را در ایران می‌دهد و زنجیره امید که پیش از این در فرانسه و افغانستان فعالیت می‌کرد؛ در ایران، به‌عنوان سومین نمونه تأسیس می‌شود.

 

بزرگداشت پدر ستون فقرات در آخرین روز مهر

 

مزدا و تیم پزشکی همراهش، سالی یک‌بار به ایران سفر می‌کردند و بیمارانی را که اصولاً از طیف کودکان بودند به صورت رایگان مورد معاینه و عمل جراحی قرار می‌دادند. او کودکان محروم بسیاری را با عمل‌های جراحی ستون فقرات نجات داده است. 

در مراسم بزرگداشت این مرد بزرگ که توسط زنجیره امید برگزار شد، آرین مزدا و کاترین مزدا، دختر و همسر پروفسور مزدا نیز حضور داشتند و علاوه بر آلبوم عکسی ارزشمند از مزدا و تقدیرنامه‌، تابلو سر در بخش ارتوپدی بیمارستانی که پرفسور مزدا آرزو داشت با زنجیره امید بسازد، به این خانواده اهدا شد.

 

بزرگداشت پدر ستون فقرات در آخرین روز مهر

 

از میان ده هزار و ششصد درمان رایگان انجام شده در خیریه بین‌المللی زنجیره امید ایران نزدیک به پنج هزار کودک و نوجوان توسط تیم ارتوپدی درمان شده‌اند. بخشی از این درمان‌ها در رابطه با انحراف شدید ستون فقرات بود که توسط تیم جراحی به سرپرستی پروفسور مزدا صورت گرفته‌اند. 

در بزرگداشت وی دلنوشته مریم مرعشی که روزی برای درمان فرزندش از پرفسور مزدا کمک خواسته بود و بعد با همکاری هم مجموعه زنجیره امید را راه‌اندازی کردند، خوانده شد و شاگردان و مسئولین حاضر در جلسه و رخشان بنی‌اعتماد نیز از پروفسور و خدماتش صحبت کردند.

پروفسور مزدا در ۳۱ مرداد ۱۳۳۸ در شهرآبادان به دنیا آمده و از ۷ سالگی در فرانسه بزرگ شده بود. او در رشته جراحی ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات در پاریس تحصیل کرده و به‌واسطه هوش و پشتکار فوق‌العاده از مشهورترین جراحان ستون فقرات دنیا شده بود.

تکنیک خاص و ابداعی پروفسور کیوان مزدا در اصلاح انحراف‌های ستون فقرات (اسکولیوز)، هم‌اکنون در اکثر مراکز درمانی دنیا استفاده می‌شود و با این تکنیک منحصربه‌فرد امکان عمل‌های پیچیده ستون فقرات به وجود آمده است. همچنین او بیش از ۳۰ وسیله درمانی را شخصا ابداع کرده است که در عمل‌های ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

او بیش از چهل فلوشیپ جراحی ستون فقرات ایرانی را طی این سال‌ها تربیت کرده و آموزش‌های نوین داده است. این پزشکان سالهاست که با زنجیره امید ایران همکاری می‌کنند و به درمان کودکان زیر هجده سال فارغ از محدودیت‌های نژاد، دین و ملیت می‌پردازند. پروفسور کیوان مزدا که آخرین بار در روز‌های ابتدایی شهریور ماه به ایران آمده بود، بیش از سی عمل جراحی را به همراه تیمش انجام داده بود.

 

بزرگداشت پدر ستون فقرات در آخرین روز مهر

 

در این مراسم چکیده‌ای از فیلم مستند «آی آدما» که در سال ۱۳۹۵ با کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد ساخته شده بود به نمایش در آمد. در این مستند به کار زنجیره امید و زندگی پرفسور کیوان مزدا پرداخته می‌شود. همچنین کودکانی به تصویر کشیده می‌شوند که با درد و رنج به دیدار پروفسور می‌آیند تا فردایی بهتر در انتظارشان باشد. بسیاری از این کودکان در بزرگداشت پروفسور حضور داشتند و با چشمانی گریان شاهد برگزاری این مراسم بودند.

 

بزرگداشت پدر ستون فقرات در آخرین روز مهر

 

پروفسور کیوان مزدا سمبل انسانیت است و الگوی مناسبی برای نسل‌های آینده خواهد بود. همه امید داریم که بیمارستانی تخصصی که پروفسور مزدا آرزویش را داشت، ساخته شود و کودکان بسیاری به زندگی عادی خود بازگردند زیرا در غیاب او، کودکانی که منتظر دست‌های او بودند، اکنون نگران‌ترین کودکان جهان هستند. باید این زنجیره امید ادامه پیدا کند تا کودکان کمتری شب با رنج و درد سر بر بالین بگذارند.

روحشان شاد...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی