تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

برقراری بیمه درمان رایگان برای ۳ دهک پایین درآمدی

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اعلام برقراری بیمه رایگان برای ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، نحوه پوشش‌های بیمه‌ای برای افراد فاقد بیمه درمانی را تشریح کرد.

کد خبر: ۱۲۹۰۵۰
۱۱:۱۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

برقراری بیمه درمان رایگان برای ۳ دهک پایین درآمدی

دیدارنیوز ـ دکتر مهدی رضایی معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: براساس بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و آیین‌نامه اجرایی آن، کلیه شهروندان فاقد بیمه پایه برای برقراری پوشش بیمه پایه سلامت می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری شهروندی سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد این سازمان، نسبت به بیمه کردن خود و خانواده‌هایشان اقدام کنند.

برقراری بیمه رایگان افراد و آغاز اطلاع‌رسانی پیامکی

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: بر اساس بند د تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند. این سه دهک باید توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیمه سلامت معرفی شوند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند که این اتفاق افتاده و این آمار از سوی وزارت رفاه به ما اعلام شده است.

او تاکید کرد: ۵ میلیون و ۳۹۷ هزار نفر یعنی حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزارنفر فرد فاقد پوشش بیمه که جزو سه دهک پایین درآمدی بودند، به ما معرفی شدند و از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند و دولت حق بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کند. اطلاع رسانی به این افراد از طریق پیامک و به تدریج از روز گذشته آغاز شده است. این افراد دو گروه هستند؛ یک گروه با جمعیت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر که اطلاعات هویتی‌شان کامل است که به آن‌ها اعلام شده تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و می‌توانند از خدمات بیمه بهره‌مند شوند.

رضایی ادامه داد: گروه دوم با جمعیت حدود ۳ میلیون نفر که آن‌ها هم تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، اما نقص مدرک دارند، از طریق پیامک این موضوع را به آن‌ها اطلاع داده و فرصتی یک ماهه برایشان قائل شدیم که نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند. عمده نقص مدرک این افراد شامل فقدان عکس و عدم تعیین محل دقیق جغرافیایی زندگی‌شان است. این افراد که پیامک نقص مدارک دریافت کردند، می‌توانند از طریق سایت بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت مدارک خود را تکمیل کنند.

او افزود: طبق قواعد بیمه‌ای ما افراد را پیش از شروع خدمت هویت‌سنجی می‌کنیم و باید عکس فرد و خود فرد مطابقت داشته باشد؛ بنابراین لازم است عکس افراد در سامانه قرار گرفته باشد. البته جدا از درخواست پیامکی از افراد، به شکل موازی از دستگاه‌های دیگر درخواست کرده‌ایم که اگر عکسی از این افراد دارند، در اختیار ما قرار دهند.

نحوه فراخوان وزارت رفاه از بانک اطلاعات ایرانیان

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت درباره نحوه فراخوان وزارت رفاه از این ۵ میلیون و ۴۰۰ هزارنفر، تصریح کرد: طبق قانون، وزارت رفاه موظف است تا بر اساس بانک اطلاعات ایرانیان، سه دهک درآمدی پایین را شناسایی و به ما معرفی کند. علاوه بر این اگر افرادی فاقد پوشش بیمه باشند چه مشمول سه دهک درآمدی پایین شوند و چه در این سه دهک نباشند، توسط ما فراخوان می‌شوند تا با دو روش حضوری و غیرحضوری اقدام به ثبت نام در سامانه کنند.

رضایی گفت: اسامی این دسته از افراد در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد تا تحت ارزیابی وسع قرار گیرند و دهک بندی شوند تا متناسب با آن تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

چگونگی پوشش دهک‌هایی که بیمه درمانی ندارند

این مسئول درباره نوع برقراری پوشش بیمه برای سایر دهک‌های درآمدی نیز اظهار کرد: این موضوع به مصوبه هیئت وزیران نیاز دارد، اما پیشنهاد ما این بوده است که دهک چهارم، ۱۰ درصد در پرداخت حق بیمه خود مشارکت کنند، دهک پنجم و ششم، ۲۵ درصد، دهک هفتم و هشتم، ۵۰ درصد و دهک نهم و دهم، ۱۰۰ درصد حق بیمه را خودشان پرداخت کنند. شیب پلکانی پرداختی دهک‌بندی‌های جدیدِ پیشنهادی ما، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور مقداری به نفع مردم تعدیل شده است تا پرداخت آن‌ها کمتر شود تا به این ترتیب افراد بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد سازمان بیمه سلامت حمایت بیشتر از مردم است تا حداقلِ حق بیمه را از آن‌ها دریافت کنیم. این پیشنهاد در انتظار تصویب هیئت وزیران است و خبر‌های مثبتی از آن به گوشمان می‌رسد.

رضایی درخصوص نحوه همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انجام ارزیابی‌های وسع، گفت: از آن‌ها قول گرفتیم تا مدت زمان این استعلام بسیار کوتاه و حداکثر دو هفته باشد و امیدواریم ظرف دو هفته افرادی که در سامانه‌های ما ثبت نام کردند، تعیین تکلیف شوند.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: علی‌رغم اینکه ما در قانون، پوشش اجباری بیمه همگانی داریم، اما التزام پوشش همگانی نداریم؛ به عنوان مثال وقتی کارت ملی هوشمند الزامی شد، گفتند در ازای آن یک سری خدمات عمومی با کارت ملی اجباری است، اما چنین قانونی برای بیمه نداریم و همین سبب می‌شود برخی افراد پیگیر بیمه کردن خود نباشند. پیشنهاد ما این است که برای اینکه پوشش اجباری همگانی برقرار شود، چنین تمهیداتی اندیشیده شود.

جزئیات بیمه رایگان ۳ دهک درآمدی از زبان وزیر بهداشت

وزیز بهداشت نیز در گفتگویی با رسانه ملی، جزئیات برقراری پوشش بیمه رایگان برای سه دهک درآمدی پایین را تشریح کرد.

بهرام عین‌اللهی در این خصوص گفت: از روز گذشته ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار فرد فاقد پوشش بیمه به بیمه سلامت معرفی شده و تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند.

وی افزود: وزارت بهداشت ۴۰۰ هزار نفر را هم در دیماه گذشته در حاشیه شهر‌ها به صورت آزمایشی بیمه کرده و روز گذشته (۱۷ اردیبهشت) هم مابقی را بیمه کردیم. حدود ۵٠٠ هزار نفر خارج از سه دهک درآمدی بعد از خوداظهاری و آزمون ارزیابی وسع تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

او تاکید کرد: خدمات بستری این افراد در مراکز دولتی تا ۹٠ درصد و خدمات سرپایی تا ۷٠ درصد توسط بیمه پرداخت می‌شود و خدمات برای همه یکسان است. پیامک به افراد بیمه‌شده ارسال و از روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت می‌توانند از این بیمه استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اقلام دارویی چند نوع است، ولی دارو‌های ضروری که با نسخه‌های الکترونیکی توسط پزشک تجویز می‌شود، فقط با پرداخت فرانشیز دریافت می‌شود. دارو‌های تقویتی و ... تحت پوشش بیمه نیست، ولی هدف ما این است که میزان دارو‌های تحت پوشش بیمه را افزایش دهیم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: بیمه سلامت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی