تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
صیادان مشغول کارند

پشت‌پرده تعطیلی بازار پرندگان فریدونکنار!

در حالی که هنوز وضعیت میانکاله در ساخت پتروشیمی میان زمین و آسمان است، مجلس و دادستانی تصمیم گرفته‌اند بازار فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار را تعطیل کنند، بازاری که فصل‌ کارش در پاییز است نه بهار!

کد خبر: ۱۲۹۰۱۲
۱۰:۴۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

پشت پرده بازار فریدونکنار چه خبراست؟‌ ای پرنده مهاجر‌ ای همه شوق ...

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: سالهاست که وضعیت شکار پرندگان مهاجر و کمیاب در بازار فریدونکنار به بزرگترین دغدغه محیط زیستی‌ها تبدیل شده و اعتراض‌های متعدد به این اتفاق ره به جایی نبرده. تا همین چند روز پیش که برخی نمایندگان مجلس ـ در حالی‌که زیرکانه به دنبال اجرای پتروشیمی در میانکاله هستندـ تصمیم گرفتند به مسئله بازار پرندگان فریدونکنار ورود کنند و حکم به تعطیلی آن دهند. ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که سازمان محیط زیست هم از این دستور استقبال می‌کند در حالیکه این بازار در فصل بهار و تابستان به دلیل نبود پرندگان مهاجر غیر رسمی تعطیل است و این تعطیلی معنایی جز تظاهر ندارد!

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد کریدور پرندگان مهاجر است به طوری که سالانه بین ۴ تا ۵ میلیون بال پرنده مهاجر از سیبری و غرب اروپا برای مهاجرت از کشور ما عبور می‌کنند و بخش زیادی از آن‌ها وارد تالاب‌های ایران می‌شوند البته ورود این میهمانان به ایران فقط به شمال کشور محدود نمی‌شود، هر جا تالاب داریم این مسئله وجود دارد. به عنوان مثال خوزستان و تالاب‌های آن که دست کمی از فریدونکنار ندارد اما نکته قابل توجه اینجاست، تا زمانی که صیادها هستند و مردم و رستوران‌ها متقاضی گوشت شکار پرندگان مهاجر باشند شکار غیرمجاز هم می‌افتد و اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس به جای حل مساله صورت مساله را پاک کردند، زیرا این تعطیلی ظاهری است و وقتی در پاییز پرندگان مهاجر برگردند بازار سیاه شکل می‌گیرد، بازاری که دیگر نظارت روی آن غیر ممکن می‌شود.


بیشتر بخوانید: شمال رو به نابودی؛ از ساخت پتروشیمی در میانکاله تا دفن زباله در سراوان



پرندگان مهاجر خاص با روش شکار خاص‌تر!

کارشناسان محیط زیست می‌گویند: پرندگان مهاجری که به کشور ما می‌آیند بیشتر پرندگان آبزی هستند، مانند اردک‌ها، غازها، پرندگان کنار آبچَر که در این میان عروس غاز، اردک سرسفید، اردک مرمری، انواع کاکایی‌ها به ویژه کاکایی خزری خیلی کمیاب است.

البته پرندگان شکاری زیادی مانند طرلان، بالابان، عقاب طلایی، عقاب شاهی، عقاب دریایی دم سفید، دلیجه و بحری که یکی از با‌ارزش‌ترین گونه پرندگان مهاجر هستند نیز در تالاب‌های ما دیده می‌شوند؛ در واقع ایران، محل عبور و مرور این پرندگان است و یکی از مهم‌ترین مکان‌های فرود آن‌ها تالاب فریدونکنار در شمال کشور است که متاسفانه بخش زیادی از آن‌ها در انواع و اقسام دام‌ها گرفتار و در نهایت سر از میز‌های چوبی بازار فروش پرندگان فریدونکنار و بشقاب‌های رنگارنگ در رستوران‌ها در می‌آورند.

شکارچیان این منطقه که سابقه طولانی در قدرت نمایی دارند و مبارزات مدنی مردم و محیط زیست هم به آن‌ها کارساز نیست، روش‌های متعددی را برای شکار این پرندگان به کار می‌گیرند که "دوما" قانونی‌ترین شیوه و "کرس"، "گزر"، "تورهوایی" و "غاز دام" روش‌های غیرقانونی است و جالب‌تر اینکه در صید دوما فقط اردک سرسبز صید می‌شود البته قانونی بودن روش به این معنا است که پروانه صید دارد و می‌تواند شکار خود را در بازار و طبق قانون بفروشد، اما حالا با بستن بازار صیادان چگونه کار کنند و درآمدزایی کنند؟ پس راهی غیر از فروش قاچاقی و تشکیل بازار سیاه باقی نمی‌ماند و در نهایت تمامی مسیر فروش این پرندگان به سمت زیرزمینی شدن مانند صد‌ها راه غیر قانونی دیگر پیش می‌رود.

محیط زیست مقصر است یا ...؟

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس که پایه‌گذار قانونی بسته شدن بازار فریدونکنار بود بعد از اینکه با کمک دستگاه قضا این اقدام را انجام دادند، دلیل اصلی استمرار فعالیت این بازار را برخورد ضعیف سازمان حفاظت محیط زیست با شکارچیان غیر مجاز می‌داند و می‌گوید: فراکسیون محیط زیست مجلس از مدت‌ها پیش پیگیر این موضوع بود و در مکاتبات و رایزنی‌های انجام شده و ارائه نظرات کارشناسی به قوه قضائیه خواستار تعطیلی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار شده بود.

سمیه رفیعی روی این موضوع هم تاکید دارد که صدور این دستور قضایی نشانه شناخت کامل مسئولان دستگاه قضایی از اهمیت حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر استان و اولویت بخشی به مقوله حفاظت است.

حالا مجلسی‌ها و خاص فراکسیون محیط زیست امیدوارند سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان مازندران با حمایتی که دستگاه قضایی در این خصوص انجام داده است با تمام قوا وارد عرصه شده و ضمن تقویت حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر استان، با هرگونه تخلف در این خصوص به صورت جدی برخورد کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی