تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

امید به بقای یوز در جشن تولد بچه‌های «ایران»

عکس جذاب یوزهای سه‌قلو که هنوز اسمی هم برای آنها انتخاب نشده، خیلی زود در رسانه‌ها چرخیده است و یقینا حال بسیاری از مخاطبان خسته از اخبار بد را خوب کرده است.

کد خبر: ۱۲۸۵۸۷
۱۱:۴۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

امید به بقای یوز در جشن تولد بچه‌های «ایران»

 

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: صبح امروز شنیدن خبر متولد شدن سه قلو‌های «ایران»، یوزپلنگ مشهور پارک ملی توران موجی از شادی و امید در دل فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست و حیات وحش به وجود آورد. ماده یوز ایرانی با انجام عمل سزارین توسط متخصصان، سه نوزاد باارزش به دنیا آورد که به تنهایی حدود ۱۵ درصد به جمعیت رو به انقراض یوزپلنگ‌های حال حاضر در فلات مرکزی ایران، می‌افزاید!

این اتفاق خوشحال‌کننده تا حدی می‌تواند ناراحتی کشته شدن یک قلاده پلنگ سرگردان در قائمشهر را کاهش دهد، به هر حال گر ایزد ز حکمت ببندد دری، ز رحمت گشاید در دیگری!  شکر خدا توله‌های سه گانه «ایران» و «فیروز» در زایشگاه صحرایی مرکز تکثیر یوز ایران در سلامت هستند و تحت مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند. عکس جذاب سه‌قلو‌ها که هنوز اسمی هم برای آن‌ها انتخاب نشده، خیلی زود در رسانه‌ها چرخیده است و یقینا حال بسیاری از مخاطبان خسته از اخبار بد را خوب کرده است.

با این احوال، به نظر می‌آید کوچولو‌های دشت توران در حالی که هنوز چشم‌های خود را باز نکرده‌اند مسئولیت سنگینی را بر دوش گرفته‌اند، وظیفه حفظ نژاد یوز ایرانی! مسئولیتی که طبعا باید به دوش انسان‌هایی باشد که زیستگاه طبیعی این قبیل جانوران را تصاحب کرده‌اند و ارزشی برای بقای آن‌ها قائل نیستند. جالب است که یوز ایرانی از دیرباز تحت ستم یا اسارت برخی اقوام قرار داشته و گاهی به عنوان حیوان دست‌آموز هم مورد استفاده بوده‌اند. پیدا کردن ظرف سنگی در تمدن جیرفت نشان می‌دهد که همین بشر دو پا یوز‌های بی‌نوا را اهلی کرده و از آن‌ها برای شکار سود می‌برده است.

به هر صورت تولد این سه توله جذاب و بانمک آخر ماجرا نیست و باید زمینه‌ای فراهم شود که این یوز‌ها بتوانند در محیط طبیعی خود رشد و نمو کرده و به صورت طبیعی و نه در محیط‌های مصنوعی مثل باغ‌وحش، زاد و ولد کنند و حیات گونه خود را تداوم بخشند.

شاید بد نباشد مسئولان مربوطه با مقامات بالای کشور رایزنی و مذاکراتی داشته باشند تا این نوزادان باارزش حیات وحش فلات مرکزی ایران شانس بیشتری برای زنده ماندن پیدا کنند. حالا که مدیران ارشد مدام بر اهمیت فرزندآوری در میان نفوس کشورمان تاکید می‌کنند و مشوق‌هایی برای زوج‌های جوان در نظر می‌گیرند، بد نیست تبصره‌ای هم برای فرزندآوری گونه‌های در حال انقراض حیات وحش تعریف کنند شاید به این ترتیب وضعیت بهتری پیش روی این حیوانات در خطر نابودی قرار بگیرد!

حالا که قرار است به فرزند دوم و سوم خانواده‌ها خودرو بدهید شاید بد نباشد به خاطر حفظ حیات وحش، تجهیزات و امکانات بیشتری هم به محیط‌بانان بدهید تا در حراست از حیات وحش ایران قوی‌تر باشند. حالا که یک ایران در جشن تولد توله‌های «ایران» خوشحال و شادمان است پس به قدر این میزان از توجه نیز باید به فکر بچه‌های «ایران» و «فیروز» بود. آینده حیات وحش ایران همین گربه‌های نازک نارنجی امروز هستند.      

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی