تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
عضو پژوهشگاه میراث فرهنگی هشدار داد

سند اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس در خطر نابودی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی از تخریب و خطر نابودی سند تاریخی پیروزی امام قلی‌خان، سردار ایرانی بر پرتغالی‌ها و اخراج آن‌ها از خلیج فارس خبر داد. سند این پیروزی سه توپ با کتیبه‌ای فارسی است که در زنگبار (آفریقا) نگهداری می‌شود.

کد خبر: ۱۲۸۵۲۷
۱۵:۴۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

سند اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس در خطر نابودی

دیدارنیوز ـ مرتضی رضوانفر ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی ـ درباره اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس که تاریخ آن همزمان با دهم اردیبهشت‌ماه است، چنین روایت کرد: پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۲ میلادی امپراتوری شیرازی‌ها در سواحل و جزایر شرقی آفریقا شامل ماداگاسکار، موزامبیک، تانزانیا، کنیا و سومالی را شکست دادند و در سال ۱۵۰۷ میلادی وارد خلیج فارس شده و به مرور چندین جزیره از جمله هرمز، قشم و بندر گمبرون (بندرعباس) را تصرف کردند. پس از ۱۱۷ سال، سردار بزرگ ایرانی، امام قلی‌خان در سال ۱۶۲۲ میلادی به دستور شاه عباس صفوی، در جنگی خونین پرتغالی‌ها را شکست داد و از خلیج فارس اخراج کرد. سند ارزشمند این پیروزی، سه توپ غنیمت گرفته‌شده از پرتغالی‌ها است که کتیبه‌ای فارسی دارد. این سه توپ بعد‌ها به زنگبار منتقل شده و در مقابل موزه تاریخ جزیره زنگبار قرار گرفته است.

در متن این کتیبه آمده است: «یا الله، در زﻣﺎن ﺳﻠﻄﻨﺖ روزاﻓﺰون ﭘﺎدﺷﺎهِ زﻣﯿﻦ و زﻣﺎن، ﺷﺎه ﻋﺒﺎس ﺻﻔﻮی ﻣﻮاﻓﻖ ﺳﻨﻪ اﺣﺪی و ﺛﻼﺛﯿﻦ و اﻟﻒ ﻫﺠﺮی اﺑﻦ ﷲ‌وردی‌ﺧﺎن ﻏﻼم ﺑﺎ اﺧﻼص ﺷﺎه دﯾﻦ‌ﭘﻨﺎه اﻣﺎم ﻗﻠﯽ‌ﺧﺎن ﺑﯿﮕﻠﺮﺑﯿﮕﯽ (استاندار) ﻓﺎرس و ﻻر و ﮐﻮه‌ﮔﯿﻠﻮﯾﻪ و ﺑﺤﺮﯾﻦ ﻗﻠﻌﻪ ﻫﺮﻣﻮز را ﻣﻔﺘﻮح ﺳﺎﺧﺘﻪ اﯾﻦ ﺗﻮپ را ﺑﺪﺳﺖ آورد. یا محمد یا علی»

سند اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس در خطر نابودی

به گفته راضوانفر، امام قلی‌خان و فرزندانش بعد‌ها به طرز فجیعی توسط شاه صفی سر بریده شدند و این سه کتیبه یادگارمانده از او، متاسفانه یکی به دلیل نشستن مردم روی توپ کاملا محو شده، دومی نیمه‌محو است و سومی نیز در معرض نابودی قرار دارد. امید است به همت سفیر ایران در تانزانیا تلاشی برای حفاظت از این سند ارزشمند تاریخی صورت پذیرد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: آثار تاریخی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی