تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش تکمیلی دیدار از وضعیت واکسن‌های در حال انقضاء

دز چهارم واکسن کرونا لازم است؟

روز‌های پایانی اسفند ستاد ملی مقابله با کرونا درباره دریافت دز چهارم، مصوبه اعلام کرد، اما زمان اجرای آن مشخص نبود تا اینکه از دیروز در یزد شرایط تزریق دز چهارم فراهم شده است و یک سوال؛ دز چهارم لازم است؟

کد خبر: ۱۲۸۳۳۶
۱۴:۳۴ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

دز چهارم واکسن کرونا لازم است؟

 

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت نخستین کسی بود که درباره مصوبات جدید کمیته علمی کرونا درباره واکسیناسیون دز چهارم واکسن کرونا صحبت کرد و گفت این دز برای بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی بالای ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.

او در توضیح بیشتر راجع به ضعف سیستم ایمنی هم گفت: تعاریف ضعف سیستم ایمنی بر اساس سند کشوری گسترش واکسیناسیون کرونا شامل نقایص اولیه سیستم ایمنی، بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، بیماران پیوند عضو شده، بیماران دریافت کننده دارو‌های سرکوب کننده یا تضعیف کننده سیستم ایمنی، افراد اچ آی وی مثبت و بیماران تحت درمان با دیالیز است و البته باید چهار ماه از دز سوم آن‌ها گذشته باشد.

نکته قابل توجه این است که واکسن‌هایی که در ماه‌های اول اپیدمی کرونا تولید شد برای مقابله با ویروس تازه بود و پس از آن ترکیبات واکسن با توجه به جهش‌های بیشتر کووید ۱۹ تغییر کرد تا جاییکه برای دز سوم توصیه‌ها برای دریافت نوع واکسن به کل تغییر کرد به عنوان مثال کسانی که دز اول و دوم خود را سینوفارم دریافت کرده بودند برای دز سوم واکسن استرازنکا و یا واکسن‌هایی بود که پلت فرم متفاوتی داشت و به نوعی نوترکیب بود.

برای دز چهارم هم معاون وزیر بهداشت همان واکسن با پلتفرم پروتئین نوترکیب را توصیه کرد و گفت که این مصوبات، هجدهم اسفندماه برای اجرا به معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.


بیشتر بخوانید: ۱۰ هزار میلیارد تومان واکسن، در آستانه انقضا


در کشور‌های دیگر چه خبر است؟

بهتر است بدانید که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) توصیه کرده است که افراد دارای نقص ایمنی سه ماه پس از دریافت سومین دوز واکسن کووید ۱۹ دوز چهارم را دریافت کنند. این مرکز زمان اعلام شده بین سومین و چهارمین دوز واکسن کرونا را برای افراد دارای نقص ایمنی از پنج ماه به سه ماه کاهش داده است.

کاهش فاصله زمانی بین دوز سوم و چهارم واکسن کرونا به منظور حمایت از آسیب‌پذیرترین افراد جامعه اعمال شده است. همچنین این اقدام به پایان همه‌گیری کرونا نیز کمک شایانی می‌کند. اگرچه واکسن کرونا به صورت صددرصد از افراد در برابر بیماری محافظت نمی‌کند، اما خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید ۱۹ بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آمار ارائه شده نشان می‌دهد که بیش از ۲۵ درصد افراد در ایالات متحده آمریکا دوز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و تقریباً ۶۴ درصد نیز به صورت کامل واکسینه شده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) تخمین زده است که تقریباً هفت میلیون نفر در این کشور واجد شرایط دریافت چهارمین دوز واکسن کرونا هستند.


یزد پیشگام در تزریق دز چهارم

روز چهارشنبه محسن میرزایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد از فراهم شدن شرایط تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در یزد خبر داد و گفت: دز چهارم به گروه سنی ۸۰ سال به بالا و کارکنان بهداشت و درمان تزریق خواهد شد و این گروه سنی اگر حداقل چهار ماه از نوبت سوم آن‌ها گذشته است، می‌توانند برای تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

این مقام استانی درباره نوع واکسن نوبت چهارم هم گفت که نوع واکسن نوبت چهارم، ترجیحاً با پلتفرم مشابه نوبت سوم است؛ به نظر می‌رسد مسوولان وزارت بهداشت و کمیته ملی مقابله با کرونا برای اینکه یک تیر و دو نشان بزنند باید یک دستورالعمل اجرایی درست و ملزم کردن مردم به دریافت دز چهارم هم می‌توانند از بروز پیک احتمالی که اردیبهشت احتمال اوج گیری آن را داده بودند پیشگیری کنند هم با تزریق واکسن‌هایی که ممکن است بزودی تاریخ انقضای آن‌ها فرا می‌رسد مانع از بین رفتن میلیارد‌ها تومان سرمایه کشور شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی