تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

حمله مجدد ریزگرد به اهواز؛ ۲۲ برابر حد مجاز! +ویدیو

بهار برای ساکنان استان‌های جنوبی بر خلاف استان‌های شمالی و مرکزی با باران و وزش باد خنک همراه نیست و بیشتر با ریزگرد و گرد و غبار همراه است آن هم ۲۲ برابر حد مجاز.

کد خبر: ۱۲۸۰۹۰
۱۳:۰۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

بازگشت ریزگرد به اهواز؛ غیرمجاز ۲۲ برابری!

 

دیدارنیوزـ سبک زندگی: آن طور که اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرده میزان غلظت گرد و خاک در هوای اهواز در صبح امروز به بیش از ۲۲ برابر حد مجاز یعنی به عدد ۳۳۷۲ میکروگرم در متر مکعب رسیده، در حالی که میزان مجاز آلاینده‌ها در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است و نکته مهم اینکه با توجه به این شرایط استانداری هیچ دستوری برای تعطیلی اداره‌ها و مدارس صادر نکرده است.

این شرایط در سایر شهر‌های خوزستان هم همین طور است و بعد از اهواز، شادگان رتبه دوم و ماهشهر رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند؛ طبق آمار منتشره از سوی محیط زیست میزان غلظت آلاینده‌های گرد و غبار در شادگان ۱۵۲۹، ماهشهر ۱۳۳۱، شوش ۹۲۰، بندر امام ۸۸۹، سوسنگرد ۷۳۳، رامشیر ۵۰۵، حمیدیه ۴۹۶، امیدیه ۳۴۷، هندیجان ۳۱۵، بهبهان ۲۰۳، دزفول ۱۹۸، اندیمشک ۱۷۱ و شوشتر ۱۶۳ میکروگرم در مترمکعب اندازه‌گیری شده است.

به عبارت دیگر میزان ریزگرد در شادگان بیش از ۱۰ برابر، ماهشهر بیش از هشت برابر، شوش بیش از شش برابر، بندر امام (ره) بیش از پنج برابر، سوسنگرد بیش از چهار برابر، رامشیر و حمیدیه به بیش از سه برابر حد مجاز رسیده است.

ریزگرد واژه آشنا برای خوزستانی‌ها

سال ۱۳۸۰ بود که واژه ریزگرد دردایره لغات خوزستانی‌ها، به کلمه‌ای پر کاربرد تبدیل شد. ذرات کوچکی که با وزیدن هر بادی در هوا معلق می‌شوند و نفس‌ها را به شماره انداخته و حلقه زندگی خوزستانی‌ها را تنگ‌تر می‌کنند.

آن طور که کارشناسان محیط زیست می‌گویند هفت کانون بحرانی ریزگرد در خوزستان شناسایی شده است که با کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها در سال جاری امکان خیزش دوباره دارند.البته درباره کانون ریزگرد‌ها نظرات متفاوتی در بین متخصصان و مردم وجود دارد، برخی می‌گویند؛ ریزگرد‌ها از کشور‌هایی نظیر عراق و عربستان وارد خاک ایران می‌شوند.

بر اساس مطالعات محیط زیست و تصاویر ماهواره ای، منشا گرد وغبار در خوزستان از دو کانون داخلی و خارجی پدید آمده است، بررسی‌های استانی نشان می‌دهد منشا خارجی به وجود آورنده ریزگرد‌های سال‌های اخیر در جنوب غرب و غرب کشور، قسمت‌هایی از سرزمین‌های کشور‌های عراق، سوریه و عربستان است و در این میان عراق عامل ۷۰ درصد این بحران محیط زیستی است.

از سوی دیگر بر اساس مطالعات زمین شناسی، زمینه‌ها و عوامل متعددی، برای پیدایش طوفان‌های گرد و غبار برشمرده شده است که تقریبا فصل مشترک همه آن‌ها تغییرات اقلیمی، تغییر الگوی بارش، مدیریت نادرست آب، تغییر جهت مسیر رود‌ها در قالب سد سازی‌ها و انتقال آب رود‌ها، ویرانی زیستگاه‌ها، جنگل زدایی، بیابان زایی، گسترش کویر‌ها و بی توجهی به توسعه پایدار بوده است.

راجح صابر عبود الموسوی، سفیر عراق در ایران، مسئله جنگ ۲۰۰۳ این کشور را در ایجاد کانون‌های گرد و غبار دارای اهمیت ثانوی می‌داند و هم صدا با شماری دیگر از اکولوژیست‌ها، خشکسالی و ساخت سد توسط ترکیه وسوریه بر سرچشمه‌های دجله و فرات را از عوامل خشک شدن هور‌ها و تالاب ها‌ی این کشور عنوان می‌کند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی