تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

از آزمایش ایدز به سادگی عبور نکنید!

سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) یک بیماری مزمن و تهدید کننده زندگی است که توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ایجاد می‌شود.

کد خبر: ۱۲۸۰۷۰
۱۱:۱۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

دیدارنیوز: سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) یک بیماری مزمن و تهدید کننده زندگی است که توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ایجاد می‌شود. ویروس HIV با آسیب رساندن به سیستم ایمنی، توانایی بدن شما برای مبارزه با عفونت و بیماری را مختل می‌کند. بیماری ایدز  نوعی عفونت مقاربتی (STI) است. این بیماری از طریق خون آلوده، مواد مخدر تزریقی و استفاده از سوزن‌های مشترک انتقال می‌یابد. همچنین این امکان وجود دارد که در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی از مادر به نوزاد سرایت کند. بدون کنترل و مصرف دارو، ممکن است روند بهبودی اولیه سال‌ها طول بکشد و ویروس اچ آی وی سیستم ایمنی شما را بسیار ضعیف کند. با ما همراه باشید تا در خصوص این بیماری و نحوه تشخیص آزمایشگاهی آن بیشتر بدانید.

HIV چیست؟

HIV ویروسی است که به سلول‌های ایمنی بدن (سلول‌هایی که با عفونت و عوامل خارجی مبارزه می‌کنند) حمله می‌کند. HIV از طریق تماس با مایعات بدن فرد مبتلا، اغلب در حین رابطه جنسی محافظت نشده (رابطه جنسی بدون کاندوم) و یا از طریق استفاده از ابزارهای تزریقی مشترک منتقل می‌شود.

در صورت عدم درمان به موقع، این ویروس در تمام سیستم‌های بدن پخش شده و منجر به ابتلا کامل بیماری می‌شود. بدن انسان در مرحله ابتلا کامل نمی‌تواند ویروس HIV را از بین ببرد و درمان‌های شناخته شده برای بیماری نیز پاسخگو نیستند. بنابراین چنانچه با بی توجهی و عدم تشخیص سریع، زمان طلایی درمان بیماری را از دست بدهید، HIV برای تمام عمر در بدن شما باقی خواهد ماند. به همین دلایل است که باید انجام تست ایدز را جدی بگیرید.

با این حال با مصرف صحیح داروها و استفاده از وسایل پیشگیری، افراد مبتلا به بیماری ایدز می‌توانند زندگی طولانی داشته و از انتقال HIV به شریک جنسی خود جلوگیری کنند. علاوه بر این، روش‌های موثر دیگری برای جلوگیری از ابتلا به HIV از طریق رابطه جنسی یا مصرف مواد مخدر وجود دارد که به دو دسته: پیشگیری قبل از مواجهه با ویروس (PrEP) و درمان سریع پس از مواجهه با ویروس(PEP) تقسیم می‌شوند. اچ آی وی برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ شناسایی شد و تاکنون عامل یکی از مرگبارترین و پایدارترین اپیدمی‌های بشری است.

آزمایش ایدز در خانه

چگونه به ایدز مبتلا می شویم؟

برای آلوده شدن به HIV، لازم است که ویروس از بدن فرد مبتلا به وسیله خون آلوده، مایع منی یا ترشحات واژن وارد بدن فرد سالم شود. این انتقال می‌تواند به چند طریق اتفاق بیفتد:

  • از طریق رابطه جنسی: در صورت داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فرد آلوده‌ (حتی با داشتن کاندوم)، ممکن است خون، مایع منی یا ترشحات واژن فرد وارد بدن شما شده و به این بیماری مبتلا شوید. این ویروس می‌تواند از طریق زخم‌های دهان یا پارگی‌های کوچک که گاهی در رکتوم یا واژن در حین فعالیت جنسی ایجاد می‌شود، نیز وارد بدن شود.
  • استفاده از سوزن‌های مشترک: به اشتراک گذاشتن لوازم تزریقی آلوده (سوزن و سرنگ) شما را در معرض خطر بالای ابتلا به HIV و سایر بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت قرار می‌دهد.
  • انتقال خون: در برخی از موارد ویروس ممکن است از طریق انتقال خون منتقل شود. بیمارستان‌ها و بانک‌های خون، ذخیره خون را جهت بررسی وجود ویروس HIV بررسی می‌کنند.
  • دوران بارداری یا زایمان یا شیردهی: مادران مبتلا به بیماری ایدز می‌توانند ویروس را به نوزادان خود منتقل کنند. مادرانی که HIV مثبت هستند، در دوران بارداری برای کنترل عفونت تحت درمان قرار می‌گیرند. این پایش می‌تواند به طور قابل توجهی خطر انتقال ویروس را به نوزادان کاهش دهد.

اگر مشکوک به بیماری ایدز هستید، حتما تست hiv را انجام دهید تا خیالتان از این بابت راحت شود.

 HIV از طریق چه مواردی انتقال نمی‌یابد؟

امکان ندارد که شما از طریق تماس معمولی فرد به فرد به HIV مبتلا شوید. این جمله بدان معناست که با در آغوش گرفتن، بوسیدن، رقصیدن یا دست دادن با فردی که مبتلا به این عفونت است، به اچ آی وی یا ایدز مبتلا نمی‌شوید. همچنین لازم است که بدانید HIV از طریق هوا، آب یا نیش حشرات نیز منتقل نمی‌شود.

تست ایدز

انواع آزمایش‌های مربوط به ایدز

سه نوع آزمایش برای سنجش ابتلا به ایدز وجود دارد. این آزمایش‌ها شامل:

  • تست اسید نوکلئیک (NAT)
  • تست آنتی ژن/آنتی بادی
  • تست آنتی بادی

* آزمایش HIV معمولاً بر روی خون، بزاق، یا ادرار انجام می‌شود

  • تست اسید نوکلئیک (NAT) به دنبال بقایای ژنتیکی ویروس در خون می‌گردد. در این آزمایش، خون گیری از طریق ورید انجام می‌شود و پس از آن از طریق خون تشخیص می‌دهند که آیا فرد HIV دارد یا خیر و حدودا چه میزان ویروس در خون پخش شده (این تست به عنوان آزمایش بار ویروسی HIV نیز شناخته می‌شود). آزمایش NAT می‌تواند ابتلا به HIV را زودتر از انواع دیگر آزمایش‌ها تشخیص دهد، اما این تست بسیار گران بوده و به طور معمول برای غربالگری افراد استفاده نمی‌شود.

    آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی: در این آزمایش، آنتی بادی و آنتی ژن را بررسی می‌کنند. هنگامی که در معرض ویروس‌هایی مانند ویروس HIV قرار می‌گیرید، آنتی بادی‌ها توسط سلول‌های سیستم ایمنی بدن شما تولید می‌شود. تولید آنتی بادی‌ها به واسطه آنتی ژن‌هایی که در واقع پروتئین ویروسی هستند، فعال می‌شود. اگر مبتلا به HIV باشید، آنتی ژنی به نام p24 در خون شما وجود دارد. آزمایش‌های آنتی ژن/آنتی بادی برای تشخیص ابتلا به ایدز و سنجش وضعیت بیماری انجام می‌شود. 

    آزمایش‌ آنتی بادی HIV : این آزمایش به دنبال آنتی بادی‌های HIV در خون یا بزاق دهان شما می‌گردد. در آزمایش‌ آنتی‌بادی که از خون وریدی استفاده می‌کنند، HIV در مراحل ابتدایی ابتلا، یعنی پس از عفونت اولیه تشخیص داده می‌شود. امروزه اکثر تست‌های سریع از طریق تشخیص آنتی‌بادی انجام می‌شود.

تفسیر آزمایش ایدز چگونه انجام می‌شود؟

در نظر بگیرید که هیچ آزمایش HIV نمی‌تواند بیماری را بلافاصله پس از ایجاد عفونت تشخیص دهد. اگر فکر می‌کنید در ۷۲ ساعت گذشته در معرض HIV قرار گرفته‌اید، فوراً با پزشک خود در مورد تشخیص پس از مواجهه با ویروس (PEP) صحبت کنید.

  • آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) معمولاً ۱۰ تا ۳۳ روز پس از مواجهه اولیه با ویروس می‌تواند مشخص کند که آیا به عفونت HIV مبتلا شده‌اید یا خیر.
  • آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی که منحصرا بر روی خون انجام می‌شود، معمولاً ۱۸ تا ۴۵ روز پس از مواجهه اولیه با ویروس HIV ابتلا به بیماری را مشخص می‌کند.
  • آزمایش آنتی بادی نیز ۲۳ تا ۹۰ روز پس از مواجهه با ویروس، عفونت HIV را تشخیص می‌دهد.

برای تفسیر آزمایش از خدمات تفسیر آنلاین شرکت هومکا استفاده کنید. اگر نتیجه هر یک از تست‌های بالا در این تفسیر، مثبت بود؛ لازم است که سریعا درمان خود را شروع کنید و اگر نتیجه تست منفی باشد، پس از گذشت یک هفته دوباره آزمایش دهید تا در صورت وجود ویروس، این ارگانیسم‌ها تکثیر شده باشند و نتیجه آزمایش، وجود آنها را مشخص کند.

تست hiv

تست ایدز در منزل با هومکا

انجام به موقع آزمایش بیماری ایدز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در صورتی که این بیماری سریع تشخیص داده نشود، روند درمان را دچار مشکل می‌کند. پیشنهاد ما این است که برای پایش وضعیت سلامتی خود، از خدمات آزمایش ایدز در خانه هومکا استفاده کنید. شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را به همه ساکنین استان تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و رشت ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا از طریق وب سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir درخواست خدمات آزمایش در منزل خود را ثبت کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی