تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
همه چیز ممنوع است!

ایران؛ تنها کشور جهان که واردات خودرو در آن ممنوع است!

مخالفان آزادسازی واردات خودرو یا یک جریان پرقدرتی در بازار خودرو‌های وارداتی دست دوم است که در این بازار نفوذ دارند یا کلا نمی‌خواهند این نگرش در مردم به وجود بیاید که در دنیای امروز چه خودرو‌هایی در حال تولید است فارغ از اینکه اینترنت هست و اطلاعات به روز عرضه می‌شود.

کد خبر: ۱۲۸۰۰۱
۱۴:۰۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

ایران تنها کشور جهان که واردات خودرو در آن ممنوع است

دیدارنیوز ـ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت در حالی روز گذشته توپ ممنوعیت واردات خودرو را به زمین نهاد‌های بالادستی انداخت که در ظاهر هیچ یک از سازمان‌ها و نهاد‌ها مخالفتی با واردات خودرو ندارند، اما عدم اجرای این مساله نشان می‌دهد کار از جایی می‌لنگد. بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو به اقتصاد۲۴ گفته در بحث واردات خودرو یک ناهماهنگی و نابسامانی در کشور به لحاظ مباحث مدیریتی و تصمیم گیری است. نزدیک دو سال است که بار‌ها اعلام می‌شود واردات خودرو با ارز صادراتی آزاد شد، اما به محض اعلام این خبر فلان نهاد یا مجمع با آن مخالفت می‌کند و طرح مسکوت می‌ماند. دو مرتبه دو سه ماه بعد طرح را به مجلس می‌هند، مجلس تصویب می‌کند و باز در جای دیگری طرح به مشکل می‌خورد و دوباره ممنوع می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اصلا بحث آزاد شدن یا نشدن واردات خودرو نیست، گفت: بحث نحوه نگاه و عملکرد یک مساله کاملا بدیهی است؛ آن هم در شرایطی که هیچ کشوری در دنیا نداریم که واردات خودرو را ممنوع کرده باشد. یعنی اگر در کشور‌هایی که از لحاظ اقتصادی هم از ایران پایین‌تر و حتی در شرایط تحریمی هستند واردات خودرو آزاد است و تعدادی خودرو وارد می‌شود.

واردات خودرو چرا ممنوع است؟

این کارشناس صنعت خودرو گفت: عده‌ای به این بهانه که واردات خودرو به ویژه خودرو‌های لوکس دغدغه امروز مردم نیست با واردات آن مخالفت می‌کنند. درست است که واردات خودرو دغدغه روز مردم نیست، اما واردات خودرو چرا باید ممنوع باشد؟ گفته می‌شود ۷۰ هزار دستگاه خودرو با سقف قیمتی ۳۰ هزار دلار به شرط آزادسازی واردات، وارد خواهد شد یعنی دو میلیارد دلار. این میزان از واردات ۳ و نیم میلیارد دلاری گوشی تلفن همراه در سال کمتر است.

بیشتربخوانید: مدیران خودروسازی ایران، خودشان ماشین خارجی سوار می‌شوند/ هیچ‌کدام از وعده‌های وزیر صمت محقق نشده است

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: عده‌ای می‌گویند واردات خودرو تقاضای ارز را بالا می‌برد، ولی در پاسخ باید گفت این خودرو‌ها که یک شبه وارد نمی‌شود و به یک‌باره دو میلیارد دلار تقاضا برای ارز که ایجاد نمی‌کند. در واقع این مبلغ رقم هنگفتی نیست که بخواهد روی قیمت ارز تاثیر بگذارد؛ بنابراین کسانی که به بهانه جلوگیری از خروج ارز، مخالف واردات خودرو هستند بیشتر به دنبال بهانه‌اند که نمی‌خواهند خودرو وارد شود.

صدرایی با بیان اینکه ارزان‌ترین خودروی خارجی با مالیات و تعرفه‌های گمرکی و... اگر وارد ایران شود کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان نیست، افزود: با وجود این، واردات خودرو می‌تواند راس هرم بازار خودرو را مقداری تکان دهد و پس لرزه‌های آن به نقاط دیگر بازار برسد و مقداری قیمت‌ها را حتی در بازار خودرو‌های داخلی تعدیل کند و حداقل سرعت افزایش قیمت را کاهش دهد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: مخالفان آزادسازی واردات خودرو یا یک جریان پرقدرتی در بازار خودرو‌های وارداتی دست دوم است که در این بازار نفوذ دارند یا کلا نمی‌خواهند این نگرش در مردم به وجود بیاید که در دنیای امروز چه خودرو‌هایی در حال تولید است فارغ از اینکه اینترنت هست و اطلاعات به روز عرضه می‌شود.

صدرایی ادامه داد: احتمالا این مساله با چالش‌های خود حداقل امسال را طی کند. بخشی از آن نیز بستگی به برجام دارد. اگر برجام امضا و پول‌های ایران آزاد شود با توجه به اینکه بیشتر پول‌های بلوکه شده را به صورت کالا برمی گردانند آن زمان مجبور شوند واردات را آزاد کنند تا بخشی از این پول‌ها به صورت خودرو بیاید.

منبع: اقتصاد24
برچسب ها: قیمت خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی