تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

خصوصیات پدر و مادران سختگیر و نحوه برخورد با آنها

پدر و مادر سخت‌گیر چه خصوصیاتی دارند و نحوه برخورد با والدین سختگیر و مستبد چگونه باید باشد!! با ما همراه باشید

کد خبر: ۱۲۷۵۹۶
۱۵:۳۸ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۱

خصوصیات پدر و مادر سختگیر از نظر روانشناسی

دیدارنیوز: پدر و مادر سختگیر از نقطه نظر روانشناسی به مفهوم والدینی می باشد که استانداردهای بالایی داشته و رعایت آن را از نوجوانان و کودکان خویش انتظار دارند. چنین والدینی عموما بااقتدار و مستبد هستند. اقتدار والدین در کنار محبت و حمایت می تواند در بهبود تربیت و پرورش کودکان موثر باشد. اما زمانی که این اقتدار با استبداد، عدم حمایت، رفتار سرد، خشونت و غیره همراه شود، تاثیر مخربی بر فرزندان داشته و توانایی بیان نظرات و عملکرد مستقل را از سوی کودک مختل می سازد. که والدین میتوانند برای کنترل رفتار خود و آشنایی با روش اصولی تربیت فرزند از مشاوره کودک تلفنی بهره ببرند.

چه رفتارهایی به عنوان فرزندپروری سختگیرانه تلقی می گردند؟

این گونه رفتارها دائما در والدین سخت‌گیر مشاهده می شود. معیارهای سختگیرانه، انتظارات بیش از حد، تنبیه های شدید (به ویژه در شرایطی که قوانین مدنظر والدین توسط فرزند رعایت نشود)، محدودیت فرزند در انتخاب، فعالیت ها و برنامه های روزانه همگی از جمله این رفتارها محسوب می شوند.

چه علائمی حاکی از آن است که شما یک پدر و مادر سخت‌گیر محسوب می شوید؟

در صورتیکه فرزندانتان در تعامل با شما راحت نبوده و قادر نیستند در حضور شما با دوستان خود معاشرت کنند، بخندند و افکار خود را با شما در میان بگذارند، بهتر است به رفتارهای خود بیشتر توجه کنید. ترس فرزندان از پدر و مادر دیگر نشانه والد سختگیر به شمار می رود. این والدین عموما تنها در زمان روحیه مناسب، توافق خود را با خواسته های فرزند خود نشان داده بنابراین فرزندان نیز به منظور بیان درخواست های خود این شرایط را در نظر می گیرند.

اگر برای نوجوان خود محدودیت های سختگیرانه وضع می کنید و تنها یک بار به درخواست های آنها توجه می کنید نیز علائم والدین سختگیر را دارید. به عنوان مثال تنها یک بار در ماه اجازه وقت گذرانی با دوستان در خارج از منزل را به وی می دهید.

چنین والدینی نه تنها فرزندان خود را برای گردش با دوستان و همسالان تشویق و حمایت نمی کنند بلکه مانع آنها نیز می شوند. حتی گذراندن یک روز در خانه دوستان و آشنایان برای فرزندان این والدین غیر ممکن به نظر می رسد. همچنین در زمان حضور در مهمانی های دوستانه نیز این نوجوانان به دلیل محدودیت زمانی تعیین شده توسط والدین مجبور به ترک مکان در اسرع وقت می باشند.

اگر فرزندتان مدام به شما دروغ گفته و کوچکترین مسائل خود را از شما پنهان می کند، بهتر است به جای سرزنش وی در رفتار خود تجدید نظر کنید. یکی از مهم ترین اثرات رفتارهای پدر و مادر سختگیر دروغگویی فرزندان می باشد. این امر عموما به دلیل ترس از تنبیه و سرزنش رخ می دهد.

صحبت کردن با فرزندان به ویژه درباره بلوغ و گذر از این دوران اهمیت بسیاری دارد. اما والدین سختگیر در این امر ناتوان بوده و هرگز قادر به ایجاد مکالمه ای صمیمانه، شوخی های دوستانه و خندیدن در کنار هم نیستند. تنها مکالماتی که بین آنها صورت می گیرد درباره موارد رسمی مانند نمرات، مدرسه و غیره بوده و به زندگی اجتماعی فرزندان توجهی نمی شود.

معمولا نوجوانان با هر اشتباه کوچکی با رفتارهایی بسیار تند و تنبیه هایی شدید مواجه می شوند. سرپیچی از قوانین مستبدانه و انتظارات بیش از حد این والدین، سختگیری بیشتر را به دنبال داشته و والدین رفتارهایی مانند بی توجهی و صحبت نکردن با فرزند خود را نشان می دهند.

والدین سختگیر به نظرات فرزندان خود درباره مقررات توجهی نکرده و فرصتی برای اظهار نظر به آنها نمی دهند. قوانین آنها باید بدون هیچ خطایی اجرا گردد.

از آنجایی که میان این والدین و فرزندان تعامل صمیمانه برقرار نمی شود، بنابراین تفریح و گذران اوقات فراغت در کنار هم برای آنها میسر نبوده و نوجوانان غالبا دور از منزل وقت آزاد خود را به سر می برند. فاصله گرفتن از والدین به دلیل رفتارهای نابجا و سختگیرانه آنها در چنین شرایطی مورد انتظار است. عموما فرصت خروج از منزل برای تفریح با دروغگویی به دست می آید.

صلب انتخاب و اظهار نظر از نوجوانان دیگر علائم والدین سختگیر به شمار می رود. این نوجوانان قادر نیستند به میل خود لباس بپوشند و رفتار و تمامی اعمال آنها تحت کنترل والدین می باشد.

چگونگی رفتار با والدین سختگیر

چگونه با والدین سختگیر خود رفتار کنیم؟

تفاوت نسل ها و دنیای نوجوانان و والدین آنها منجر به تفاوت عقاید آنها شده و بدین ترتیب والدین خود را محق می دانند تا تمام اعمال فرزندان خود را کنترل کنند و دخالت در امور آنها را به عنوان تربیت و پرورش تلقی می کنند. اما این رفتارها می تواند برای فرزندان مخرب و آسیب زننده باشد. بنابراین آگاهی از چگونگی برخورد با والدین سختگیر برای نوجوان ها ضرورت دارد. بدین ترتیب توصیه می شود:

  • به جای برخورد با عصبانیت، آرامش خود را حفظ کرده و احترام آنها رعایت کنید.
  • از بیان خواسته های خود خودداری نکرده و در مورد آنها گفتگو کنید.
  • سعی کنید با صداقت و شناخت رفتارهای والدین خود، اعتماد آنها را به دست آورید.
  • توجه و محبت خود را به آنها نشان دهید و بیشتر در کنارشان وقت بگذرانید.
  • با مسئولیت پذیری، مورد اعتماد بودن خود را ثابت کنید.
  • سعی کنید تا حد ممکن مطابق معیارهای آنها رفتار کنید.
  • درباره تصمیم های خود با آنها صحبت کنید و درخواست کنید تا به حریم خصوصی شما احترام بگذارند.
  • از مرکز مشاوره گپچه کمک بگیرید.

خدمات وبسایت روانشناسی و مشاوره آنلاین گپچه در نحوه رفتار با والدین سختگیر

خدمات مشاوره گپچه چگونه شما را در رفتار با والدین سختگیر یاری می رساند؟

این مرکز انواع خدمات مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج، تربیت فرزند،مشاوره تحصیلی و.. را اعم از مشاوره زناشویی فراهم کرده و دریافت هرگونه مشاوره آنلاین را برای نوجوانان و جوانان با مشکل والدین سخت‌گیر تسهیل کرده است. برخورداری از مشاوره رایگان از مزیت های این مرکز بوده که هدف مشاوره آنلاین گپچه ، یاری رسانی هر چه بیشتربه شما عزیزان می باشد.

بیشتر بخوانید:

تربیت فرزند + 8 روش طلایی تربیتی برای والدین

جدیدترین اخبار اعطای خودرو به مادران، برای تولد فرزند دوم

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی