تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

قالیباف و پشت پرده میانکاله؛ سود پتروشیمی در جیب کیست؟

حالا که ابراهیم رئیسی از خواسته خود در مورد میانکاله کوتاه آمده این محمد باقر قالیباف است که با عصبانیت به دنبال احقاق حق سرمایه گذار است! سوال؛ سود پتروشیمی به جیب چه کسانی می‌رود؟

کد خبر: ۱۲۷۳۳۰
۱۴:۳۸ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱

 

قالیباف و پشت پرده میانکاله؛ سود پتروشیمی در جیب کیست؟

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: گویا قرار نیست ماجرای میانکاله پایان خوشی داشته باشد. روزی که ابراهیم رئیسی تصمیم خود را برای احداث پتروشیمی اعلام کرد هرگز تصور نمی‌کرد که بعد از دو ماه همچنان این منطقه محل اختلاف میان موافقان و مخالفان این اتفاق باشد. البته این روز‌ها جنس مخالفت در میانکاله متفاوت شده و محمد باقر قالیباف در نقش مخالف دولت و موافق سرمایه‌گذار ظاهر شده و در جلسه علنی مجلس گفته این چه معنی دارد؟ کدام سرمایه‌گذار در چنین شرایطی می‌آید همه مراحل را طی می‌کند و بعد بگوییم کار متوقف شود؟ اگر مشکلی بوده چرا زمین پروژه را به نام او کرده اید؟ چرا سند به او دادید؟

البته مخالفت رییس مجلس به بیان این جملات ختم نشد و به نظر می‌رسد او با بیان اینکه در بیست روز گذشته در یک سرمایه گذاری که مسیر اداری آن حل شده و تا بالاترین سطوح رفته و در دولت مجوز گرفته و زمین به او واگذار شده و چند ده میلیارد سرمایه‌گذاری کرده، بعد یکی پیدا می‌شود و می‌گوید که فلان موضوع دوباره بررسی شود و کار متوقف می‌شود؛ مخاطب سخنان خود را شخص رییس جمهور قرار داده و آیا می‌توان این اظهار نظر را یکی از دلایل آغاز اختلاف‌ها میان دولت و مجلس دانست؟


بیشتر بخوانید: کارزار و اعتراض‌ها جواب نداد؛ زخم بر تن میانکاله عمیق شد!


میانکاله؛ گوشت قربانی میان سودجویان و ...

زخم بر تن میانکاله از اسفند پارسال و با کلنگ‌زنی وزیر کشور شروع شده و سرمایه‌گذاران و سودجویان در کمترین زمان ممکن با اقدام‌های غیر محیط زیستی این زخم را عمیق‌تر و عفونی‌تر کردند و هر چه در دو ماه گذشته دوست داران و فعالان محیط زیست داد و فغان سر دادند که این کار غیرقانونی و در تضاد با محیط زیست است، گوش کسی بدهکار نبود تا اینکه همین چند روز پیش با شدت گرفتن مخالفت‌ها، رئیسی که خود شروع کننده این جنگ بود از خواسته خود کوتاه آمد و دستور آتش بس داد، اما فیلم و عکس‌هایی که تا همین چند روز گذشته از میانکاله منتشر شد نشان داد که انگار دستور رییس جمهور برای مجریان اهمیت نداشته و آن‌ها به راحتی به کار خود ادامه دادند. تا اینکه مقام قضایی وارد شد و با دستور دادستان سوت پایان کار‌های عمرانی در میانکاله زده شد.

اما هنوز مهر دادستانی برای توقف کار در میانکاله خشک نشده بود که محمد باقر قالیباف رییس مجلس در یکی از جلسه‌های علنی، علنا از ساخت پتروشیمی در میانکاله دفاع کرد و با ایستادن پشت سرمایه‌گذار نشان داد که خیلی هم دستور رییس جمهوری در مقابل اجرای پروژه‌هایی که سود زیادی از آن در جیب منفعت طلبان جاری می‌شود، اهمیتی ندارد و او با بیان نقطه نظراتش می‌تواند مسیر پرونده میانکاله را تغییر دهد.

چندی پیش علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دیداری که با تعدادی از نمایندگان سمن‌های محیط زیستی مازندران داشت در پاسخ به پرسش و انتقاد مطرح شده توسط چند تن از فعالان محیط زیستی حاضر در جلسه درباره کلنگ‌زنی مجتمع پتروشیمی مازندران گفته بود: «در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز را صادر نکند این پروژه مورد تایید نیست. به هر شکل کلنگ زده شد، اما از دید ما کلنگی که برای این پروژه به زمین زده شد مورد تایید نیست و در واقع معتقدیم کلنگی به زمین زده نشده است.»

محمدرضا صباغیان، نماینده مردم مهریز در مجلس هم درباره دفاع قالیباف از پتروشیمی میانکاله گفت: ما باید به نظر کارشناسان احترام بگذاریم، اگر آنان مخالفت می‌کنند پس باید تعطیل شود و اگر آنان تایید کنند، ایرادی ندارد. ملاک ما نظر آنان است. او همچنین درباره این که مالک این پتروشیمی چه کسی است، اظهار بی اطلاعی کرد.

حرف‌های رییس مجلس درباره سرنوشت میانکاله سبب شده تا همچنان پرونده ساخت پتروشیمی در این منطقه باز بماند و خیلی‌ها از این آب گل آلود ماهی خود را بگیرند و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار یکی از پر جاذبه‌ترین شبه جزیره‌های ایران است و در نهایت اینکه ورود محمد باقر قالیباف در این موضوع به نفع چه کسی یا کسانی خواهد بود؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی