تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

رونق گردشگری در نوروز ۱۴۰۱؛ آقای وزیر این گوی و این میدان

مسوولان وزارت میراث فرهنگی می‌گویند که سال ۱۴۰۱ با رونق گردشگری و صنایع دستی آغاز شده و ورود گردشگران به برخی استان‌ها بیش از تصور بوده؛ با این تفاسیر حالا وقت آن رسیده که آقای وزیر برنامه‌های خود را برای توسعه صنعت گردشگری اجرایی کند.

کد خبر: ۱۲۶۳۹۳
۰۹:۵۵ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱

 

رونق گردشگری در نوروز ۱۴۰۱؛ آقای ضرغامی این گوی و این میدان

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: آنطور که دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر می‌گوید: بیش از ۵۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شب اقامت در نوروز ثبت شده و مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، یزد، خوزستان و تهران پرسفرترین استان‌ها در تعطیلات نوروز امسال بودند و علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم با تاکید این موضوع به این نکته هم اشاره دارد که کمبود زیرساخت‌های گردشگری به ویژه مراکر اقامتی ارزان قیمت چالش بزرگ این وزارت در ایام نوروز بوده است.

از سوی دیگر آمار‌هایی که در این چند روز هم از سوی وزارت میراث فرهنگی و هم اداره‌های استانی مرتبط منتشر شده نشان از آن دارد که همه چیز فراتر از انتظار رخ داده و ورود چند هزار نفری به استان‌هایی که پیش از این کمتر میزبان گردشگران بوده نشان از آن دارد که رونق گردشگری که هدف مسوولان وزارت بوده محقق شده و حالا وقت آن رسیده برنامه‌های روی کاغذ که مدت‌ها به بهانه کرونا مسکوت مانده بود به مرحله اجرا گذاشته شود.


بیشتر بخوانید: دولت جدیدهنوز مشکلات موزه‌ها را نشناخته است


فعالیت‌ها مقطعی نیست!

عزت الله ضرغامی زمانی که پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا از برنامه‌های خود برای وزیر شدن دفاع کند؛ تمام تمرکز و هدف گذاری خود را روی رونق صنعت گردشگری گذاشته بود و استمرار شیوع کرونا در دو سال گذشته مانع بزرگ این رونق معرفی شده بود، اما حالا گویا همه چیز تغییر کرده و برگ جدیدی در دفتر صنعت گردشگری پس از کرونا در حال شکل گیری است و تثبیت مسیر جدید نیاز به حمایت و برنامه مدون و مستمر دارد و تجربه نشان داده که اقدام‌های مقطعی دردی از رونق مقطعی درمان نمی‌کند البته معاون گردشگری وزارت میراث معتقد است که ما نباید در ستاد هماهنگی خدمات سفر فعالیت مقطعی داشته باشیم؛ بعد از ایام نوروز تعطیلات عید فطر را داریم که با حجم سفر‌ها رو به رو خواهیم بود.
به گفته او تابستان نیز با کاهش دغدغه ناشی از شیوع کرونا سفر‌های داخلی استمرار خواهد داشت به همین جهت فعالیت ستاد مقطعی نخواهد بود و ۲۲ استان آمادگی آن را دارد که همچنان به مردم خدمات سفر ارائه دهد.

یکی از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی برای اسکان مسافران چه در نوروز چه در تابستان که پیک سفر شناخته می‌شود این است که برای جبران کمبود فضا‌های اقامتی از دستگاه‌ها و وزارت خانه‌های دولتی کمک می‌گیرد؛ امسال هم این همکاری اتفاق افتاده، اما شالچیان می‌گوید: ما در این ایام با کم کاری برخی دستگاه‌ها برای معرفی مقاصد و تأمین زیرساخت‌ها مواجه بودیم و برخی جهت گیری‌ها باید به این سمت برود که اقامت‌های ارزان را نیز داشته باشیم.

 


بیشتر بخوانید: صنایع دستی اولویت آقای وزیر نیست!


صنایع دستی و فروش ۱۰ میلیارد تومانی

رونق تنها به سراغ صنعت گردشگری نرفته بلکه صنایع دستی هم در نوروز ۱۴۰۱ فروش چشمگیری را ۶۵۰ بازارچه صنایع دستی با ۸ هزار غرفه تجربه کرد و پویا محمودیان معاون صنایع دستی می‌گوید: امسال شاهد فروش بالای هنرمندان صنایع‌دستی بودیم به گونه‌ای که بعضی از استان‌ها ۱۰ میلیارد تومان فروش محصولات صنایع‌دستی داشتند البته آمار دقیق فروش به زودی اعلام می‌شود.
البته او به این موضوع هم اشاره کرد که در نوروز امسال، هنرمندان صنایع‌دستی نقش مهمی در برپایی سفره‌های هفت‌سین داشتند و بخش زیادی از سبد هدایای نوروزی امسال را صنایع‌دستی تشکیل می‌داد.
صنایع دستی همواره جزء بخش مظلوم و نادیده گرفته شده است حالا خبر فروش میلیاردی خبر خوشی برای هنرمندان صنایع دستی و کور سوی امیدی برای آن‌ها است که شاید از این رونق شکل گرفته سهمی هر چند ناچیز به آن‌ها برسد البته به شرط تداوم.


یک یادآوری به وزیر ...

آنطور که وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده در تعطیلات نوروز بیشترین بازدید از حافظیه، تخت جمشید، سعدیه، عالی قاپو و سعدآباد انجام شده است که تقریباً آمار بازدید از این مراکز با آمار بازدید آن‌ها در سال ۱۴۰۰ برابری می‌کند این در حالی است که همه می‌دانند که ایران جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد و خاصی دارد که باید به مردم و گردشگران معرفی شود، حافظیه و تخت جمشید و عالی قاپو سال هاست که پتانسیل جذب گردشگر دارد و نیاز به معرفی نه به گردشگر داخلی و نه خارجی دارد از این رو شخص وزیر باید روی رونق گردشگری در سایر استان‌ها با معرفی جاذبه‌های آن کار کند.

رونق گردشگری در قدم اول نیاز به زیر ساخت دارد، زیرساخت‌هایی که سالهاست وعده محقق شدن آن‌ها داده و به آن عمل نشد، افزایش تعداد هتل و مراکز اقامتی، توسعه حمل و نقل جاده ای، افزایش تعداد پمپ بنزین‌ها و سرویس‌های بهداشتی بین راهی همه این‌ها وقتی کنار هم قرار گیرد می‌توان گفت که رونق گردشگری رخ داده در غیر اینصورت همه دور‌ها دور باطل است و نه فقط عزت الله ضرغامی و نه هیچ وزیر دیگر نمی‌تواند کشتی به گل نشسته گردشگری را که زمانی افق چشم اندازش ورود چند ۱۰ میلیون گردشگر خارجی به کشور بود را نجات دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی