تیتر امروز

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
فعال محیط زیست

عبور از نام مسئولان حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در جامعه بازتاب منفی دارد

یک فعال محیط زیست گفت: خبرنگاران صدای آحاد جامعه هستند و اینکه مسوولان واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست قرار منع تعقیب برایشان صادر شود، بازتاب منفی و دلسرد کننده‌ای در جامعه به همراه دارد.

کد خبر: ۱۲۳۱۹۲
۰۸:۵۲ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۰

عبور از نام مسئولان حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در جامعه بازتاب منفی دارد

دیدارنیوز ـ بهمن ایزدی افزود: خبرنگاران نگارنده مکتوب فرهنگ ما و به نوعی صدای آحاد جامعه هستند، این قشر به دلیل ارتباطات اجتماعی که متاثر از حرفه آن‌ها است، دارای جایگاه ویژه‌ای در جامعه هستند و این جایگاه برای یک جامعه حرمت دارد و مانند نگینی درخشان میان جامعه تلالو دارند بنابراین به خوبی دیده می‌شوند.

وی تاکیدکرد: حداقل انتظار جامعه در چنین حوادثی مانند واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و از دست رفتن دو خبرنگار و زخمی شدن جسمی و روحی ۱۹ خبرنگار دیگر، این است که این حرمت‌ها توسط دولتمردان و دایره قضایی حفظ و به خوبی دیده و ملاحظات رعایت شود، در چنین حادثه‌ای که حتی می‌توانست با بالا بردن ایمنی مکانیزم ترابری اتفاق نیفتد، اما متاسفانه افتاد، حداقل توقع داریم که شاًن خبرنگاران حفظ شود.

این فعال محیط زیست اظهارداشت: مورد پذیرش نیست سهم تقصیر کسانی که نکات اولیه ایمنی را در سفر خبرنگاران رعایت نکردند و چنین فاجعه‌ای را رقم زدند نادیده گرفته شود؛ چرا که بازخورد منفی در جامعه به دنبال دارد و این بی احترامی به حقوق عزیزان از دست رفته و خانواده هایشان نه فقط متوجه آن‌ها است بلکه تمام مردم و جامعه خبرنگاری از آن متاثر می‌شوند و موجب ایجاد فاصله بین مردم و مسوولان می‌شود.

وی گفت: فکر می‌کنم تا دیر نشده باید روی این پرونده مداقه بیشتری صورت گیرد، اصلا جای سوال دارد که چرا این تعداد از خبرنگاران را با یک خودرو جابجا می‌کردند آنهم خودرویی که فاقد ایمنی لازم بود، شاید بهتر می‌شد که یک یا دو نفر به نمایندگی از جامعه خبرنگاران در این بازدید شرکت می‌کردند، حتی شرایط کرونا را هم در نظر نگرفتند.

ایزدی تصریح کرد: خیلی دل افسرده هستم به خاطر اینکه این جوانان از جامعه فعال خبرنگاران کشور رخت بربستند، ما به زلال نگاه این جوانان نیاز داشتیم تا باز هم ارزش‌های سرزمینی ما را با هشدارها، راهنمایی ها، درست دیدن هایشان، بیان نقصان‌ها و معرفی کردن‌ها پاسداری و پایش کنند.

دوم تیرماه امسال اتوبوس حامل ۲۱ خبرنگار محیط زیستی که از تهران برای بازدید از دریاچه ارومیه رفته بودند در جاده نقده دچار سانحه شد و در این واژگونی دو تن از خبرنگاران ایرنا و ایسنا (ریحانه و مهشاد) جان خود را از دست دادند و ۱۹ خبرنگار دیگر هم جراحات روحی و جسمی زیادی دادند، محمد داسمه وکیل دادگستری که خود فعال محیط زیست است وکالت خبرنگاران این حادثه را بر عهده گرفت و تلاشش را از همان آغاز راه شروع کرد، کار‌ها پیش می‌رفت که بعد از مدتی پیگیری، داسمه اعلام کرد که سه مسوول استانی هم علاوه بر راننده مقصر اعلام شدند، براساس رای دادگاه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی، رئیس شهرستان و دبیر ستاد احیای استان و منطقه ارومیه مقصران واژگونی اتوبوس خبرنگاران شناخته شدند.

اما اواخر هفته گذشته بود که داسمه اعلام کرد برای سه مدیر دولتی متهم در این پرونده از سوی دادگاه ارومیه قرار منع تعقیب صادر شده و ظاهرا این حکم مورد اعتراض دادسرای نقده قرار گرفته و به همین علت به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است، در هیچ یک از این مراحل نه حکمی به وکیل ابلاغ شده و نه او در جریان صدور حکم قرار گرفته است.

قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قرار قانونی برای پرونده حادثه اتوبوس خبرنگاران در نقده از طریق سامانه الکترونیکی به طرفین ابلاغ شده و قرار صادره قابل اعتراض در محاکم کیفری است و طرفین و وکلای آن‌ها حق اعتراض در مراجع بالاتر را دارند، با توجه به اینکه موضوع تصادفات، فنی است، پرونده به کارشناسان فنی دادگستری ارجاع می‌شود و بر اساس نظرات کارشناسان دادگستری، اتوبوس نقص فنی نداشته و سالم بوده و نیروی انتظامی نیز برای این وسیله نقلیه مجوز تردد صادر کرده است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: محیط زیست
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی