تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
یک عضو هیات انتخاب ایدفا مطرح کرد

فرصتی برای فیلم‌های که پشت در جشنواره‌ها باقی می‌مانند

وحید حاجیلویی معتقد است جایزه آکادمی ایسفا فرصت و دلگرمی برای فیلم‌ها و فیلمسازانی فراهم می‎کند که به دلایل سلیقه‌ای پشت در جشنواره‌ها باقی می‌مانند.

کد خبر: ۱۲۳۱۸۹
۰۸:۴۷ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۰

فرصتی برای فیلم‌های که پشت در جشنواره‌ها باقی می‌مانند

دیدارنیوز ـ وحید حاجیلویی فیلمساز و عضو هیات انتخاب دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) درباره معیار‌های انتخاب فیلم‌های راه یافته به این رویداد گفت: ملاک ما برای انتخاب فیلم‌ها بیشتر استاندارد بودن خود فیلم‌ها بود که این استاندارد شامل فیلمنامه و ساختار کلی اثر می‌شد که این موارد در همان پلان‌ها و دقایق ابتدایی فیلم قابل تشخیص بود؛ اینکه فیلم از کیفیت و ساختار مناسبی برای حضور در آکادمی ایسفا برخوردار است یا خیر. ما هیات انتخاب این رویداد هستیم و در جایگاه داوری قرار نداشتیم، پس مبنای ما برای انتخاب فیلم‌ها این بود که فیلمی را مدنظر قرار دهیم که فیلمسازش تمام توان خود و گروهش را در اختیار گرفته و ما باید فرصتی به او و فیلمش بدهیم تا مسیر هموارتری را طی کند. زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم نسل جدید سینما در راه است و آینده سینما نیز در دستان همین فیلمسازان فیلم کوتاه است.

وی همچنین درباره کیفیت آثاری که انتخاب شدند و اینکه آیا همه آن‌ها در یک سطح از نظر کیفیت و محتوا قرار دارند، توضیح داد: اصولا کیفیت بدون محتوا ارزش چندانی ندارد و این دو، مکمل یکدیگر هستند. تک تک عناصر فیلم باید در خدمت فیلمنامه و محتوایی باشند که جهان اثر را شکل می‌دهد؛ فیلم‌هایی هم که انتخاب نشدند همین مشکل بنیادین را داشتند. یعنی در فیلمنامه و خط روایی قصه و سکانس‌هایی که خلق شده بود، انسجام وجود نداشت و این موضوع در اکثر فیلم‌ها مشهود بود. ما بیشتر سعی کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که کیفیت و محتوا در آن‌ها به موازات هم مدنظر قرار داشتند.

حاجیلویی در پاسخ به اینکه آیا اعضای هیات انتخاب، پیشنهادی برای اینکه نگاهی متفاوت در داوری لحاظ شود، ارائه کرده‌اند یا نه، گفت: نکته جالب این دوره هیات انتخاب این بود که سلیقه‌هایمان بسیار به هم نزدیک بود و اتفاق نظر نزدیکی در انتخاب فیلم‌ها داشتیم، به جز چند مورد خاص که این امر هم در انتخاب ۱۲۰ فیلم امری است طبیعی. باز هم تاکید می‌کنم که ما در جایگاه داوری نبودیم و کلیت یک فیلم را مورد بررسی قرار می‌دادیم، چراکه داوری اصلی را اعضای آکادمی ایسفا انجام خواهند داد.

وی درباره نحوه داوری جایزه ایسفا و فاصله گرفتن این رویداد از انتخاب‌های سلیقه‌ای که در اکثر جشنواره‌ها لحاظ می‌شود، گفت: به هر تقدیر اعضای آکادمی درباره انتخاب نهایی فیلم‌ها تصمیم می‌گیرند، یعنی ۱۲۰ نفر فیلم‌ها را می‌بینند و هر کس بر اساس سلیقه و نگاهش به سینما رای خود را اعلام می‌کند و بیشترین رای فیلم سال را مشخص خواهد کرد. این مدل و شیوه داوری دقیقا از رویداد‌هایی که به صورت آکادمی برگزار می‌شوند و مطرح‌ترین آن‌ها اسکار است، الگوبرداری شده است. هیچ جشنواره یا آکادمی در دنیا نمی‌تواند تمام خواسته‌ها و رویا‌های فیلمسازان را برآورده کند و این ذات هر جشنواره‌ای است که انتخاب می‌کند و کسانی که انتخاب نمی‌شوند، قاعدتاً خوشحال به نظر نمی‌رسند.

این فیلمساز درباره جایگاه جایزه ایسفا عنوان کرد: جایزه ایسفا در حال حاضر به یکی از مهمترین رویداد‌های سینمایی ایران تبدیل شده است و فیلمسازان بسیاری خواهان حضور در این جشن مستقل هستند. یکی از دلایل مهم شدن جایزه ایسفا این است که اعضای آکادمی همگی از بدنه خود فیلم کوتاه هستند و این جایگاه بسیار ویژه‌ای به جایزه ایسفا می‌دهد.

حاجیلویی در پایان درباره اینکه چقدر اتفاقات صنفی نظیر جایزه ایسفا می‌تواند در ایجاد دلگرمی و پشتوانه برای فیلم کوتاهی‌ها موثر باشد، گفت: امسال بسیاری از فیلم‌های کوتاه به دلایل مختلف که یکی از آن‌ها ممیزی بود، پشت در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مانده بودند و آکادمی ایسفا فرصتی است برای این عزیزان و سایر فیلمسازان که فیلم‌های خود را با دلگرمی از یک پشتوانه حرفه‌ای عرضه کنند و مورد داوری قرار بگیرند. از آنجایی هم که آکادمی ایسفا جایگاه خود را در سینمای ایران پیدا کرده است، آن عزیزانی که فیلم و عوامل‌شان صاحب جایزه می‌شوند، در بازار فیلم کوتاه مشمول نگاه ویژه‌تری می‌شوند.

دوازدهمین دوره جوایز آکادمی انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به دبیری مرجان اشرفی زاده بهار ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: فیلم کوتاه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی