تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

سنای روسیه با استفاده از نیروهای مسلح در «دونباس» موافقت کرد

سنای روسیه در نشست فوق العاده خود با تصویب قطعنامه‌ای به ولادیمیر پوتین اجازه داد که از نیرو‌های مسلح روسیه در خارج از خاک این کشور استفاده کند.

کد خبر: ۱۲۲۹۴۴
۱۱:۵۲ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰

دیدارنیوز: شورای فدراسیون (سنای) روسیه در نشست فوق العاده خود با تصویب قطعنامه‌ای به ولادیمیر پوتین اجازه داد که از نیرو‌های مسلح روسیه در خارج از خاک این کشور (که در حال حاضر منظور کمک نظامی به دونتسک و لوهانسک است) استفاده کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز گذشته (سه شنبه) قوانین فدرال مربوط به تصویب پیمان دوستی، همکاری و کمک متقابل با دونتسک و لوهانسک را امضا کرد. این اسناد در سایت رسمی کاخ کرملین منتشر شده است. قوانین فدرال از روز انتشار رسمی آن‌ها لازم الاجرا می‌شوند. این توافقنامه‌ها حاوی مقرراتی است که همکاری در طیف وسیعی از زمینه‌ها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و بشردوستانه را فراهم می‌کند.

روز دوشنبه دنیس پوشیلین و لئونید پاسچنیک، روسای دونتسک و لوهانسک از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درخواست کرده بودند تا استقلال این دو منطقه را به رسمیت بشناسد. در همان روز، رهبر روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که این کشور استقلال دونتسک و لوهانسک از ترکیب اوکراین را به رسمیت می‌شناسد و سپس احکام مربوطه را امضا کرد. پوتین و سران دونباس همچنین توافقنامه دوستی، همکاری و کمک متقابل را امضا کردند.

خبرگزاری «تاس» در این رابطه گزارش داد، شورای فدراسیون (سنای) روسیه به اتفاق آرا درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در خصوص استفاده از نیرو‌های مسلح فدراسیون روسیه در خارج از خاک این کشور موافقت کرد. قطعنامه مربوطه روز سه شنبه در نشست فوق العاده پارلمان اعلای پارلمان به اتفاق آرا به تصویب رسید و از لحظه تصویب لازم الاجرا شده است.

در این قطعنامه آمده است: «شورای فدراسیون تصمیم گرفته است تا بر اساس اصول و هنجار‌های شناخته شده حقوق بین‌الملل به رئیس جمهوری روسیه اجازه دهد تا از نیرو‌های مسلح کشور در خارج از خاک فدراسیون روسیه استفاده کند. تعداد کلی واحد‌های نیرو‌های مسلح، مناطق عملیات آنها، وظایف پیش روی نیرو‌ها و مدت حضور آن‌ها در خارج از خاک کشور توسط رئیس جمهور روسیه و مطابق با قانون اساسی تعیین خواهد شد.»

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون توضیح داد که سناتور‌ها هنگام اتخاذ این تصمیم این واقعیت را در نظر داشتند که نیرو‌های حافظ صلح روسیه به دونتسک و لوهانسک (در مناطق جنوب شرقی اوکراین) اعزام خواهند شد. وی افزود: استفاده از نیرو‌های مسلح روسیه در خارج از کشور، به ویژه برای برقراری صلح و امنیت در منطقه دونباس و جلوگیری از ادامه حملات به غیرنظامیان ساکن آنجا خواهد بود.

والنتینا ماتوینکو روز سه شنبه اعلام کرده بود که شورای فدراسیون روسیه درخواست ولادیمیر پوتین در خصوص استفاده از نیرو‌های مسلح روسیه در خارج از کشور را دریافت کرده و بررسی این درخواست را در دستور کار نشست فوق العاده خود به این منظور قرار داده است.

رئیس جمهور روسیه روز گذشته تاکید کرد که این کشور آماده است تا در صورت لزوم و در چارچوب تعهدات خود در قبال دونتسک و لوهانسک، به آن‌ها کمک نظامی ارائه دهد. پوتین در عین حال یادآور شد صحبت بر سر اعزام قریب الوقوع نیرو‌های نظامی روسیه به منطقه دونباس نیست. به گفته رئیس جمهور، وی به وزارت خارجه روسیه دستور داده تا با دونتسک و لوهانسک روابط دیپلماتیک برقرار کرده و صلح را در سرزمین‌های آن‌ها تضمین کند.

امکان استقرار پایگاه‌های نظامی روسیه در منطقه دونباس

ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه درباره امکان استقرار احتمالی پایگاه‌های روسیه در منطقه دونباس یادآور شد که این مسئله در چارچوب توافق نامه‌های امضا شده با دونتسک و لوهانسک امکان پذیر است. وی گفت: «از آنجایی که ما این مناطقه را به عنوان کشور‌های مستقل به رسمیت شناخته‌ایم و اسناد مربوطه را با آن‌ها امضا کردیم، روابط خود را با آن‌ها توسعه خواهیم داد و این مسئله در این اسناد فوق بطور کامل آمده است.»

زاخارووا در پاسخ به این سئوال که آیا این اقدام در کشور‌های غربی به عنوان "تهاجم روسیه به اوکراین " که بار‌ها در رسانه‌های غربی به آن اشاره شده است، تلقی نخواهد شد؟، توضیح داد که امکان استقرار پایگاه‌های نظامی که در توافقات دوجانبه ذکر شده و ربطی به شایعه پراکنی رسانه‌های غربی ندارد. وی تاکید کرد: «البته این موضوع ربطی به تبلیغات جنگ و اخبار جعلی که رسانه‌های غربی با آن سروکار داشتند، ندارد.»

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی