تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

بهادری‌جهرمی: برخی از مشکلات اقتصادی مزمن است

سخنگوی دولت در نشست خبری امروز گفت: پیش‌تر هم اعلام شده است که برخی مشکلات اقتصادی مزمن است و نیاز به اقدامات زمان‌بر دارد.

کد خبر: ۱۲۲۸۰۸
۱۲:۲۱ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰

بهادری‌جهرمی: برخی مشکلات اقتصاد مزمن است

دیدارنیوز: سخنگوی دولت حضور در لحظه مدیران ارشد کشور در مواقع بحران مثل زلزله و سیل را زمینه ساز زنده شدن این احساس در میان مردم دانست که دولتمردان از میان مردم و از خود مردم هستند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با بزرگداشت یاد خبرنگاران محیط زیست ایسنا و ایرنا که در حادثه واژگونی اتوبوس در سفر به ارومیه جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: هم اکنون شاهد سفر رئیس جمهوری به قطر و برگزاری دیدار‌های دوجانبه و شرکت در مجمع صادرکنندگان گاز هستیم. نزدیک ۶ ماه است که از عمر دولت مردمی می‌گذرد. شاید یکی از مهمترین وعده دولت نگاه رویکرد مردم محور دولت بود.

وی افزود: در هر ماه به طور متوسط رییس جمهور و دولت سه سفر استانی داشتند که به نوعی پیشانی تغییر گفتمانی دولت با مردم بوده است. دیدار‌های منظم رئیس جمهور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر حضور منظم رئیس جمهوری در مجلس و همچنین نشست سران سه قوه است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: حضور در لحظه مدیران ارشد کشور در مواقع بحران مثل زلزله و سیل، در سطح رئیس جمهور تا معاونان و وزرا این احساس را زنده کرد که دولتمردان از میان مردم و از خود مردم هستند.

اقدامات دولت در مبارزه با فساد
بهادری جهرمی با بیان اینکه مبارزه با فساد یکی از محور‌های عملکرد دولت مردمی است، اظهار کرد: دولت توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی را به منظور کاهش و مقابله با فساد به عنوان اقدام راهبردی پیگیری کرده است. همچنین ضرب الاجل آزادسازی حریم دریا‌ها هم اقدام روشن در مقابله با قانون شکنی بوده و بدون تبعیض با آن برخورد شده است. شناسایی ۷۰۰ حساب بانکی فعال غیرمجاز ارزی هم از جمله اقدامات در حوزه مبارزه با فساد است.

وی یادآور شد: امروز مردم اثر ثبات در بازار ارز را می‌بینند. ۱۷ میلیارد دلار معادل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هم با محوریت بخش خصوصی در ۴۸ طرح بزرگ صنعتی اجرا شد. در فروش نفت هم رسانه‌های غربی نیز اعلام کردند که رکوردشکنی صورت گرفته است. خنثی سازی تحریم‌ها علاوه بر مذاکرات ادامه یافته است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت مصمم است روند اداری و کاغذبازی خسته کننده را اصلاح کند، گفت: در برخی موارد زمان بیشتری صورت می‌گیرد. در این راستا ۳۳۰ کسب و کار خانگی با اعلام و ثبت در درگاه مربوطه مجاز به فعالیت شدند که حرکت قابل تقدیری است. هماهنگونه که دولت در آزادسازی سواحل مصمم بودن را نشان داد در حوزه تسهیل کسب و کار هم این رویه ادامه دارد.

برخی مشکلات اقتصاد مزمن و زمان بر است
بهادری جهرمی یادآور شد: پیش‌تر هم اعلام شده است که برخی مشکلات اقتصادی مزمن است و نیاز به اقدامات زمان‌بر دارد. با این حال اقدامات مهمی نظیر آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی با دستور رئیس جمهور در ۱۳ استان به ارزش ۵۰۰ هزار میلیارد تومان با محوریت بخش خصوصی که ۱۱ میلیارد دلار صادرات یکی از عواید این پروژه‌هاست، صورت پذیرفته است.

وی تاکید کرد: دیپلماسی نتیجه گرا با اولویت کشور‌های منطقه‌ای و با محوریت دیپلماسی اقتصادی چهارمین محور اقدامات شش ماه گذشته دولت است. در حوزه‌های مهم دیگر مانند بهداشت و زنان نیز اقدامات شایسته زیادی صورت گرفته که بخشی از آن خبررسانی شده است.

اتفاق نظر دولت و مجلس نسبت به معایب ارز ترجیحی
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تعیین تکلیف ارز ترجیحی تصریح کرد: ارز ترجیحی یک سیاست اقتصادی ناکارآمد بوده و هست. استمرار آن یعنی استمرار تورم سرسام آور سه سال اخیر. یعنی استمرار رانت. یعنی استمرار هدر رفت منابع ارزی کشور. دولت برای هزینه کرد آن راهکار‌های جایگزینی را به مجلس ارائه کرده است.

بهادری جهرمی یادآور شد: هنوز این مورد تصویب و قطعی نشده، تمام مسئولان دولتی مرتبط از جمله رئیس سازمان برنامه بودجه، وزیر کشاورزی، وزیر بهداشت و سایرین روز یکشنبه در مجلس مجدداً موضوع را تبیین کردند. البته همچنان این موضوع در حال بررسی است و بند مربوط به این مسئله نیز با نظر نمایندگان محترم دیروز به کمیسیون بازگشت. منتظر نظر نهایی مجلس هستیم.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در مورد معایب ارز ترجیحی بین دولت و مجلس و سایر بخش‌ها اتفاق نظر وجود دارد، گفت: اختلاف در مورد راهکار جایگزین است که امیدواریم بهترین شیوه به نفع مردم تصویب شود. چنانچه دولت مکلف به استمرار این سیاست در سال آینده شود باید منابع کافی در حدود ۱۸ میلیارد دلار تامین شود و دولت نیز طبق قانون اقدام به توزیع منابع اقدام خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره روند پیشرفت مذاکرات وین اظهار کرد: مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته است و چند موضوع مهم باقیمانده که منتظر تصمیم گیری طرف مقابل است و منتظر اراده واقعی آن‌ها برای رفع تحریم‌ها هستیم. هر نوع تحریمی که به تعهدات طرف مقابل و انتفاع اقتصادی ایران از این توافق ضربه بزند، باید لغو شود.

در گذشته نسبت به مذاکرات بزرگ نمایی شد
بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت از ابتدا به گره نزدن زندگی روزمره مردم به مذاکرات پایبند بوده است، تاکید کرد: آثار این رویکرد در دیپلماسی منطقه‌ای و فروش نفت و بازگشت ارز و تجارت خارجی دیده شده، البته متاسفانه در گذشته نسبت به مذاکرات بزرگنمایی شده بود. موضوعات ملی را باید متوازن و به اندازه سهم و اهمیت خودش پیش برد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره لزوم جامع نگری و عدالت در توزیع اعتبارات، متناسب سازی حقوق با تورم و انضباط مالی، گفت: در حال حاضر لایحه‌ای برای بازنشستگان کشوری و لشگری و کارگری در حال تدوین است.

ایران فعال‌ترین کشور در مجمع کشور‌های صادر کننده گاز
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت ایران در مجمع کشور‌های صادرکننده گاز، تصریح کرد: ایران نیز یکی از فعال‌ترین اعضای مجمع کشور‌های صادرکننده گازی بوده به گونه‌ای که دبیر کل این سازمان دو دوره از عمر ۱۰ ساله آن از ایران انتخاب شده است. در دولت مردمی توجه ویژه‌ای به این مجمع شده و برنامه ویژه‌ای برای فعال سازی آن ترتیب داده شده است.

بهادری جهرمی یادآور شد: شخص رئیس جمهوری در این اجلاس نشان دهنده اهمیت این مجمع برای دولت سیزدهم است. ایران پیشنهادات موثری را برای افزایش سطح همکاری‌های اعضا ارائه کرده است.

موضع دولت نسبت به تبرئه سه مدیر دولتی متهم در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران
وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه روز‌های اخیر خبری از تبرئه سه نفر از مدیران دولتی متهم در پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در ارومیه منتشر شد و با توجه به اینکه سازمان محیط زیست یکی از مقصران اصلی این حادثه محسوب می‌شود آیا دولت برنامه‌ای برای ورود به این پرونده و احقاق حق آسیب‌دیدگان دارد، تصریح کرد: یاد و خاطره دو خبرنگار درگذشته در ماجرای واژگونی اتوبوس خبرنگاران در ارومیه را گرامی می‌دارم و از این فرصت استفاده می‌کنم تا به ویدویی که روز گذشته در فضای مجازی از برخورد یک مدیر دولتی با خبرنگاری انجام شده بود اشاره کنم که قطعاً دولت و همه ارکان دولت در همه بخش‌ها باید کرامت خبرنگاران و پاسخگویی به آنان را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی افزود: پاسخ‌گویی مناسب به خبرنگاران اولویت دولت است و همه ارکان دولت باید در این زمینه خود را مکلف بدانند که پاسخگو باشند.

بهادری جهرمی با اشاره به وضعیت پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست تأکید کرد: بررسی‌های قضایی تخصصی هستند و در گزارش قوه قضائیه هم آمده است که کارشناسان قضایی در این زمینه اظهار نظر داشتند و با توجه به آنچه که در گزارش‌های حادثه آمده است این نظر را داده‌اند.

سخنگوی دولت یادآور شد: البته آنچه در خبر‌ها آمده است این است که قرار صادر شده که قابل پیگیری است و هم دولت و هم ذی نفعان خصوصی آن را پیگیری می‌کنند و حتماً جوانب این پرونده و آنچه که اعلام شده، بررسی می‌شود تا هر کس به اندازه سهم خودش در این پرونده مسبب بوده با او برخورد شود.

آزادسازی ۹۹ در صد سواحل در اختیار دستگاه‌های اجرایی
وی در پاسخ به پرسشی درباره آزادسازی سواحل تاکید کرد: از صداوسیما و دیگر رسانه‌ها بابت پیگیری در خصوص آزادسازی سواحل تشکر می‌کنم و همچنین از نهاد‌های نظامی و انتظامی و سایر بخش‌های حکومتی که همکاری خوبی داشتند. قریب به ۹۹ درصد سواحل که در اختیار دستگاه‌های اجرایی بود آزادسازی شده است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: دو دسته از اماکن که به یک درصد هم نمی‌رسند هنوز آزاد سازی نشده است. چرا که بخشی نیازمند احداث تاسیسات است و با هماهنگی معاونت اجرایی رئیس جمهور آزاد می‌شوند. بخشی هم در اختیار شهروندان بوده و نیازمند روال قانونی است که دستگاه قضا در این زمینه همکاری لازم را دارد.

خطای فردی نباید به جامعه هنری تسری یابد
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره حواشی ایجادشده در جشنواره فجر اظهار کرد: متن جشنواره فجر شاهد اثر فاخر و برگزیده موقعیت مهدی، تکریم شهدای مقاومت و شهدای ترور و تجلیل از همسران شهدا بود که بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی افزود: سخن اشتباهی فردی باعث حاشیه کوچکی شد که عذرخواهی کرد و با واکنش به موقع وزارت ارشاد و تذکر روحانیت محترم مواجه شد. حاشیه‌ها نباید روی متن جشنواره فجر امسال اثر منفی بگذارد و سایه بیاندازد. خطای فردی نباید به جامعه هنری تسری داده شود.

علت کندی اینترنت در روز‌های اخیر
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره علت کاهش سرعت اینترنت در روز‌های اخیر، یادآور شد: زیرساخت‌های اینترنت ثابت که در سال‌های قبل توسعه پیدا نکرده، توان پاسخگویی به نیاز امروز شهروندان را ندارد. مطابق استاندار‌های جهانی ۷۰ درصد استفاده مربوط به اینترنت ثابت و ۳۰ درصد مربوط به اینترنت همراه است. این روند اکنون در کشور ما به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت ثابت، برعکس و باعث شده اینترنت همراه هم با کندی‌هایی مواجه شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این، مجازی شدن مجدد کلاس‌ها و شیوع دوباره کرونا باعث افزایش استفاده از خدمات اینترنتی شده است. دولت در همین مدت اقدامات مهمی برای بهبود زیرساخت‌های اینترنت ثابت انجام داده تا مردم بتوانند از حق شهروندی خود در برخورداری از اینترنت باکیفیت برخوردار شوند.

آخرین‌ها از بازار خودرو تا میوه شب عید
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: پس از دستور رئیس جمهور در خصوص افزایش کیفیت و تولید خودرو، خودروسازان کشور افزایش تولید داشتند. از خودرو‌های دپو شده ۵۰ هزار دستگاه تکمیل و وارد بازار شد. وزیر صمت هم در راستای عرضه سریعتر خودرو‌های دپو شده و افزایش کیفیت آن‌ها برنامه زمان بندی ارائه کردند.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره تامین میوه شب عید تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای برای تامین میوه شب عید و خرمای ماه رمضان داشت که سازمان تعاون روستایی مکلف به تامین میوه‌های لازم شد. سقف آن ۷۰ هزار تن بود و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی در خصوص قیمت خرید میوه‌های شب عید مجموعه بازرسی را مکلف به رسیدگی کرد و فراتر از آن از نهاد‌های نظارتی دعوت کردند تا بر فرایند تامین میوه نظارت صورت گیرد.

سخنگوی دولت همچنین درباره لایحه مشارکت عمومی توضیح داد: لایحه مشارکت عمومی و خصوصی از سوی دولت قبل تقدیم مجلس شد. طبیعتا ممکن است نقاط ضعف هم داشته باشد و این آسیب‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد، اما این آسیب‌ها نباید به صورت کلی مانع از اجرای همکاری مناسب بین دولت و بخش خصوصی شود.

سفر قطر هیچ ارتباطی با مذاکرات وین یا عربستان ندارد
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره سفر رییس جمهوری به قطر اظهار کرد: سفر قطر یک گام تحول آفرین در روابط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس است. این سفر در استمرار دیپلماسی فعال و کارآمد دولت در ارتباط همسایگان با محوریت تامین منافع اقتصادی و توسعه تجارت خارجی و تنوع بخشی به زمینه‌های همکاری؛ از ترکمنستان تا قطر انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه سفر قطر هیچ ارتباطی با مذاکرات وین یا عربستان ندارد، گفت: آن‌ها در مسیر خودش در جریان است. از فرصت‌ها و موقعیت‌های گذشته برای توسعه صادرات غیرنفتی و محصولات کشاورزی به قطر به خوبی استفاده نشد. اما برای تحقق وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور در تعامل با همسایگان و بهره مندی از ظرفیت‌های منطقه‌ای به منظور بهبود تجارت خارجی و خنثی سازی تحریم‌ها و همچنین انتفاع اقتصادی ایران از توسعه اوپک گازی و ترسیم آینده روشن اقتصادی این سفر انجام شده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: بهادری جهرمی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی