تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
درج نماد پرسپولیس و استقلال، نمایش یا اقدام عملی؟

وقتی استقلال و پرسپولیس سر از نماز جمعه درآوردند

بعد از اینکه احتمالا برای نخستین‌بار پای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس به خطبه‌های نماز جمعه هم باز شد تا نشان‌دهنده اهمیت ماجرا باشد، سوالات مهمی درباره فرآیندی که آغاز شده شکل گرفت.

کد خبر: ۱۲۲۷۸۰
۱۰:۱۸ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰

وقتی استقلال و پرسپولیس سر از نماز جمعه درآوردند

دیدارنیوز: اول اسفند نماد استقلال و پرسپولیس در سازمان بورس ثبت شد تا واگذاری سهام دو باشگاه وارد فاز جدیدی شود. این قدم نخستین قدم در راه ورود سهام دو باشگاه سرخابی به بازار پایه فرابورس به حساب می‌آید. یعنی جایی که مردم می‌توانند سهام‌های مورد نظر را خرید و فروش کنند.

یک روز قبل از این اتفاق حسین قربانزاده معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در توییتی نوشت: «طلسم ۲۴ ساله شکست. امروز باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نزد سازمان بورس ثبت شدند. حرکت به سوی حاکمیت شرکتی مطلوب، شفافیت عملکردی، انضباط مالی و مشارکت مردم و هواداران در این دو باشگاه آغاز شد.»

این در حالی بود که روز جمعه امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه با ورود به بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها تذکراتی در این زمینه ارایه کرد. ابوترابی‌فرد در این رابطه گفت: «دولت محترم ضمن برنامه‌ریزی برای واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به توده‌های مردم، مراقب باشد که افراد خاص سهام این باشگاه‌ها را در اختیار نگیرند.» وی تاکید کرد: «سهام این دو باشگاه باید در اختیار هواداران آن‌ها باشد و برای خرید سهام نیز محدودیت ایجاد شود. این کار از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند و راه را برای توسعه این ورزش هموار می‌کند.»

بعد از اینکه احتمالا برای نخستین‌بار پای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس به خطبه‌های نماز جمعه هم باز شد تا نشان‌دهنده اهمیت ماجرا باشد، سوالات مهمی درباره فرآیندی که آغاز شده شکل گرفت. شکی در این نیست که فرآیند وارد شدن دو تیم به بازار سرمایه از راه درج نماد آن‌ها در سازمان بورس می‌گذرد. با این حال باید توجه داشت که این اقدام عملی چیزی نبوده که نیازمند کار و فعالیت بوده باشد و از چند سال پیش هم می‌شد نماد دو باشگاه را در بازار بورس به ثبت رساند. در واقع تازه از اینجاست که مشکلات آغاز می‌شود. همان مشکلاتی که از قبل هم وجود داشته.

در همین رابطه وحید روشن‌قلب، سرپرست مدیریت بر نظارت بازار اولیه سازمان بورس درخصوص آخرین وضعیت سرخابی‌ها گفت: «با توجه به درخواست سازمان خصوصی‌سازی امروز باشگاه استقلال و پرسپولیس به عنوان ناشر اوراق بهادار نزد سازمان بورس به ثبت رسیدند. با توجه به عدم کسب شرایط لازم توسط این دو باشگاه، پذیرش در بورس و فرابورس امکان‌پذیر نشد. بنابراین در آینده در صورت طی روند قانونی، معاملات این دو باشگاه در بازار پایه فرابورس (خارج از بورس) انجام خواهد شد.»

برای اینکه مرحله ورود نماد دو باشگاه به عرضه اولیه تحقق پیدا کند نیاز است صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابرسی دو باشگاه شفاف‌سازی شود و اطلاعات مربوط به دو تیم در فرابورس و سامانه کدال به ثبت برسد. اینکه این فرآیند به چه صورتی خواهد بود و چقدر زمان می‌برد نقطه تاریک بحث ورود سرخابی‌ها به بازار سرمایه است.

هنگامی که ارزش‌گذاری دو باشگاه به صورت رسمی منتشر شد و هواداران دو تیم متوجه تفاوت نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومانی دو باشگاه شدند، درگیری‌های زیادی به وجود آمد تا جایی که مقامات مسوول مجبور به پاسخگویی شدند. این وسط پیشکسوتان دو باشگاه هم وسط آمدند تا از حق تیم‌شان دفاع کنند. به هر حال فضای هواداری دو باشگاه به این صورت است و سازمان خصوصی‌سازی که هنوز نتوانسته بدون لکنت از بحث‌های کارشناسی خود در قیمت‌گذاری دو باشگاه دفاع کند کار بسیار سختی برای ادامه مسیر ورود سرخابی‌ها به بازار سرمایه دارد.

برخی معتقدند درج نماد دو باشگاه در بورس یک حرکت نمایشی است صرفا برای اینکه نشان بدهند اقدامی صورت گرفته و برخی دیگر می‌گویند مسیر آغاز شده و به زودی ادامه پیدا خواهد کرد.

گزارش از سامان سعادت

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی