تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
ادامه بحران اوكراين و جدی‌شدن هشدارها برای حمله روسيه به كی‌يف

بازی روانی پوتين و بايدن

دولت جو بایدن با افشای سریع یافته‌های نهاد‌های اطلاعاتی ایالات متحده در مورد اقدام‌های قریب‌الوقوع پوتین، رویکرد هوشمندانه‌ای در پیش گرفت و بر اساس گزارش‌ها، این راهبرد روسیه را در لاک دفاعی فرو برد.

کد خبر: ۱۲۲۴۹۶
۰۹:۲۰ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰

بازی روانی پوتين و بايدن

دیدارنیوز: ماه‌هاست تهدید تهاجم قریب‌الوقوع روسیه بر سر اوکراین سایه انداخته است. در تمام این مدت هم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، راهبردی را به نمایش گذاشت که بیشترین مهارت را در آن دارد؛ بازی روانی با جهان.

حالا انگار همتای آمریکایی او می‌کوشد این خودکامه متکی به اطلاعات کذب را با همان بازی‌های روانی خودش شکست دهد. دولت جو بایدن با افشای سریع یافته‌های نهاد‌های اطلاعاتی ایالات متحده در مورد اقدام‌های قریب‌الوقوع پوتین، رویکرد هوشمندانه‌ای در پیش گرفت و بر اساس گزارش‌ها، این راهبرد روسیه را در لاک دفاعی فرو برد.

جولیا آیوف، کارشناس امور روسیه و کارشناس روابط ایالات متحده و روسیه، معتقد است احتمال حمله نسبت به یک ماه قبل کمتر شده که این تا حدی ناشی از همین رویکرد دولت بایدن است. اما رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان در حال ادامه‌دادن به همین رویه است؛ او که عصر جمعه به وقت واشنگتن در کاخ سفید سخن می‌گفت، بر این باور است که پوتین تصمیم خود را برای حمله به اوکراین گرفته است و احتمالا قصد دارد شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین را تصرف کند و در ادامه هشدار داد که انتشار خبر‌های کذب از سوی مسکو می‌تواند به‌عنوان بهانه‌ای برای حمله روسیه به اوکراین به کار رود.

او به گزارش‌هایی اشاره کرد که «می‌خواهند به خورد مردم روسیه بدهند که اوکراین قصد حمله به منطقه دونباس را که در دست جدایی‌خواهان است دارد». بایدن این گزارش‌ها را خلاف منطق خواند و گفت این اقدامات «منطبق با روش‌هایی است که روس‌ها قبلا هم به کار برده‌اند». بایدن بار دیگر به مسکو هشدار داد در صورت حمله به اوکراین، با تحریم‌های سنگین آمریکا و متحدانش روبه‌رو خواهد شد و در عین حال گفت که هنوز برای راه‌حل سیاسی دیر نیست و تا زمانی که روسیه به اوکراین حمله نکند، هنوز فرصتی برای دیپلماسی هست.

هم‌زمان با شدت‌گرفتن بحران اوکراین، شامگاه جمعه در مرکز شهر دونتسک که کنترل آن در اختیار جدایی‌طلبان هوادار روسیه است، یک خودرو منفجر شد. به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری ریا نووستی، انفجار در نزدیکی یک ساختمان دولتی رخ داده است. جدایی‌طلبان در بیانیه‌ای گفتند خودرو متعلق به دنیس سیننکوف، رئیس شاخه شبه‌نظامی جمهوری خودخوانده خلق دونتسک بود، اما خود او در این انفجار آسیبی ندید. هم‌زمان، جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو دستور تخلیه غیرنظامیان از دونتسک را صادر و ادعا کردند که توپخانه اوکراین، یک مهدکودک را در دونتسک گلوله‌باران کرده است. در عین حال، اوکراین هم می‌گوید یک سرباز این کشور در گلوله‌باران جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در منطقه دونباس در شرق کشته شده است. همچنین ناظران بین‌المللی از افزایش خشونت‌ها در مناطق مرزی و نقض آتش‌بس خبر داده‌اند.

اما یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در نشستی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرنگاران گفت که این بیانیه «تلاش دیگری برای مخدوش‌کردن واقعیت با استفاده از دروغ و اطلاعات کذب است... استفاده از انسان‌ها به‌عنوان مهره‌هایی برای انحراف توجه جهانیان از اینکه روسیه برای حمله به اوکراین آماده می‌شود، عملی خباثت‌آمیز و بی‌رحمانه است».

از سویی، ولادیمیر پوتین هم می‌گوید که غرب در هر صورت روسیه و احتمالا بلاروس، متحد آن را تحریم خواهد کرد و برای این کار تنها دنبال بهانه می‌گردد. به گزارش خبرگزاری تاس، پوتین گفت: «چه دلیلی مثل اتفاق‌های اوکراین در میان باشد و چه دلیلی وجود نداشته نباشد، تحریم‌ها را اعمال خواهند کرد؛ زیرا هدف دیگری دارند و آن کندکردن توسعه روسیه و بلاروس است». پوتین این سخنان را در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس که از مسکو دیدن می‌کند، بیان کرد. در تصاویر تلویزیونی این دیدار، خلاف دیدار‌های اخیر پوتین با مقام‌های غربی که سر میزی بسیار دراز برگزار شد، پوتین و لوکاشنکو در فاصله‌ای نزدیک کنار هم نشسته بودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی