تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

جولان امیکرون در کشور؛ زرد و نارنجی‌ها بازگشتند!

بالا رفتن مجدد آمار مبتلایان به کرونا یعنی اینکه امیکرون گوی سبقت را از سایر سویه‌های ربوده تا جایی که حتی اعضای تیم ملی هم از گزند آن در امان نماندند و اعلام بیش از ۷ هزار مبتلا در یک روز یعنی خطر به ما رسیده است...

کد خبر: ۱۲۰۰۱۲
۱۶:۵۳ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

جولان امیکرون در کشور؛ زرد و نارنجی‌ها بازگشتند!

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: بعد از چند هفته دوباره رنگ‌های زرد و نارنجی به برخی از شهر‌ها و استان‌ها برگشت، آمار مبتلایان به عدد ۱۰ هزار نزدیک شده، تعدادی از بازیکن‌های تیم‌های ملی مردان و زنان که در آستانه بازی‌های مهم هستند تست کرونایشان مثبت شده و خبر‌های مبنی بر برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن تائید و تکذیب می‌شود و در نهایت وزیر کشور از برگشت محدودیت‌ها سخن می‌گوید.

خیز آرام امیکرون که از حدود دو ماه پیش در دنیا آغاز شد حالا به اوج خود در برخی کشور‌های اروپایی و آسیایی رسیده که سهم ایران هم در این میان سهم کمی نیست؛ از یک سو تعداد شهر‌های زرد و نارنجی در حال زیاد شدن است و از سوی دیگر آمار مبتلایان از چهار هزار نفر یکباره به ۹ هزار نفر رسیده، هر چند همچنان سازمان بهداشت جهانی با اظهار نظر قاطعانه اعلام کرده است که سویه امیکرون نسبت به دلتا شدت بیماری‌زایی کمتری دارد، اما همچنان می‌تواند منجر به طیف کامل بیماری شود، همانطور که در سویه‌های قبلی مشاهده شد.

"ماریا ون کرخو" مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد علت اینکه چرا مردم هنوز روانه بیمارستان شده یا جان خود را از دست می‌دهند، اینگونه توضیح داد: در افرادی که به سویه امیکرون آلوده شده اند نیز طیف کاملی از بیماری از عفونت بدون علامت گرفته تا بیماری شدید و حتی احتمال مرگ مشاهده می‌شود.


بیشتر بخوانید:رفتار متفاوت امیکرون؛ مرگ از راه رسید


بیماران بدون علایم و استان‌های درگیرتر

آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده بین ۲۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان، به عنوان بیماران خاموش امیکرون شناخته می‌شوند یعنی علائمی ندارند و ۱۰ درصد از تست‌ها هم نشان از ابتلای افراد به امیکرون دارد، هر چند که مسوولان وزارت بهداشت معتقدند که رعایت پروتکل‌ها و دریافت سه دز واکسن مانع بزرگی برای اوج گیری امیکرون شده است، اما غفلت در عدم رعایت پروتکل‌ها می‌تواند کشور را با بحران جدی‌تر مواجهه کند.

در حال حاضر برخی استان‌ها مانند ایلام، اصفهان، ارومیه و گیلان به ترتیب با ۸۵، ۵۳، ۳۵ و ۳۴ بیشترین تعداد مبتلا به امیکرون را دارند و با ثبت یک فوتی در البرز فوتی‌های امیکرون به عدد ۱۰ رسیده است.


بیشتر بخوانید: جهش امیکرون؛ نبود کیت و احتمال بازگشت محدودیت‌ها


چرا علائم امیکرون کمتر از سویه دلتاست؟

نشانه ها و رفتار امیکرون دانشمندان فرانکفورت آلمان و دانشگاه کنت بریتانیا را بر آن داشته تا تحقیقاتی بیشتری در این زمینه انجام دهند و طبق نتایجی که این تیم تحقیقاتی در مجله تخصصی "سل ریسرچ" منتشر کرده است، آزمایش‌های سلولی نشان‌ داده‌اند که امیکرون در مقایسه با دلتا به‌ویژه در مقابل اینترفرون‌ها حساس است.

اینترفرون‌ها پروتئین‌هایی هستند که سلول‌های آلوده به ویروس از خود آزاد می‌سازند تا سیستم ایمنی را تحریک کرده و بدن را در مقابله با این عامل بیماری‌زا مقاوم سازند؛ مارتین مایکلیس از دانشکده علوم زیستی دانشگاه کنت می‌گوید: ظاهرا اومیکرون برخلاف دلتا نمی‌تواند جلوی تولید و ترشح اینترفرون‌ها در سلول‌های مبتلا را بگیرد.

در این مطالعه تحقیقاتی همچنین اثربخشی داروهای بیماری کووید ۱۹ علیه اومیکرون نیز به قیاس گذاشته شده است و تمامی هشت ماده مهم دارویی علیه این بیماری در برابر اومیکرون نیز مانند دلتا اثربخشی مشابهی‌ از خود نشان داده‌اند.

اوج گیری امیکرون در هفته‌های آتی، عید در خانه می‌مانیم؟

تجربه پیک‌های قبلی کرونا نشان داده است که وقتی یک سویه جدید در اروپا شیوع می‌یابد، به فاصله ۲ ماه بعد همان سویه در کشور‌های دیگر غالب می‌شود. اگر چنین فرضیه را درست بدانیم، باید در روز‌های پایانی سال منتظر غالب شدن سویه امیکرون در کشورمان باشیم و باز هم اگر این فرضیه به واقعیت تبدیل شود، یعنی سال ۱۴۰۱ هم ممکن است در خانه بمانیم و تجربه تلخ ماندن در خانه مثل نوروز ۹۹ و ۱۴۰۰ دوباره تکرار شود.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا شرایط استان‌ها را نگران کننده می‌داند و با اشاره به اینکه تست کرونا از افراد دارای علائم بیمای گرفته می‌شود، می‌گوید: بر اساس مطالعات صورت گرفته و تست‌های انجام شده، وضعیت بیماری تقریبا در بسیاری از استان‌ها به این سمت پیش می‌رود که امیکرون تبدیل به سویه غالب شود و این در حالی است که در برخی استان‌ها نیز به سویه غالب بدل شده است.

به نظر می‌رسد بیماری در حرکت به سمتی است که در اکثر استان‌ها ظرف چند هفته آتی سویه غالب، امیکرون شود، بنابراین اکثر مبتلایان به این سویه از کرونا دچار خواهند شد و این یعنی آغاز پیک ششم، همان پیکی که هفته هاست درباره آن صحبت شد و هشدار‌هایی جدی گرفته نشده‌ای که هم مقام مسوول گفت و هم پزشک متخصص، اما راه به جایی نبرد و در حال حاضر کشور در شرایط‌ی قرار دارد که وزیر کشور از برگشت احتمالی محدودیت‌ها صحبت می‌کند، اما از آن سو صحبت سر برگزاری مراسم ۲۲ بهمن است!

البته استاندار تهران چند ساعت پس از انتشار خبر برگزاری این مراسم در مصاحبه‌ای اجرای برنامه رو ۲۲ بهمن را منوط به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا می‌داند و با تاکید بر اینکه برنامه‌های دهه فجر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی استفاده از ماسک و ... انجام شود، می‌گوید: هنوز ستاد کرونا نظری در مورد برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن اعلام نکرده و اگر مطلب جدیدی مطرح شود برنامه ریزی می‌کنیم.

در نهایت و در شرایط کنونی توصیه همه متخصصان و وزارت بهداشت این است که علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی دریافت دز سوم جدی گرفته شود، زیرا طبق آخرین آمار تا امروز بیش از ۱۵ میلیون نفر این دز را دریافت کرده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی