تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
طرح بزرگ چینی‌ها برای انرژی پاک

خورشید مصنوعی در چین ساخته می‌شود

چین در حال ساخت یک خورشید مصنوعی یا همان راکتور همجوشی است که دمای آن پنج برابر بیشتر از خورشید واقعی است!

کد خبر: ۱۱۹۶۰۵
۱۲:۳۸ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

طرح بزرگ چینی‌ها برای انرژی پاک

دیدارنیوز ـ چین در حال ساخت یک خورشید مصنوعی یا همان راکتور همجوشی است که دمای آن پنج برابر بیشتر از خورشید واقعی است! دانشمندان می‌گویند اگر از این خورشید مصنوعی به درستی استفاده شود، به منبع عظیمی از انرژی پاک دست می‌یابیم.

به گزارش LiveScience، این راکتور همجوشی ساخت چین رکورد تولید و تحمل گرمایی را جابه‌جا کرده است. این دستگاه توکامک نام دارد و کاربرد آن محصورسازی پلاسما است که برای ایجاد پایداری پلاسما بر مبنای محصورسازی مغناطیسی طراحی شده‌است.

رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که «خورشید مصنوعی» چین پس از این که یک حلقه پلاسما را تا پنج برابر خورشید واقعی برای بیش از ۱۷ دقیقه گرم کرد، رکورد جهانی جدیدی را به نام خود ثبت کرده است.

گونگ شیانزو، محقق مؤسسه فیزیک پلاسما آکادمی علوم چین، در بیانیه‌ای گفت: عملیات اخیر یک پایه علمی محکم برای راه‌اندازی یک راکتور همجوشی ایجاد می‌کند. بیش از ۷۰ سال است که دانشمندان در تلاش بوده‌اند تا از قدرت همجوشی هسته‌ای یعنی فرآیندی که ستارگان برای حیات از آن استفاده می‌کنند، را کنترل و استفاده کنند و چین این کار را عملی کرد.

روند کار این خورشید مصنوعی چگونه است؟

توکامک، با گرم کردن پلاسما (یکی از چهار حالت ماده، متشکل از یون‌های مثبت و الکترون‌های آزاد با بار منفی) پیش از به دام انداختن آن در داخل یک راکتور با استفاده از میدان‌های مغناطیسی قدرتمند کار می‌کند. با این حال، نگه داشتن سیم پیچ‌های متلاطم و فوق‌گرم پلاسما در جای خود برای انجام همجوشی هسته‌ای، فرآیندی بسیار دشوار است.

راکتور‌های همجوشی به دمای بسیار بالایی نیاز دارند – چندین برابر گرمتر از خورشید –، زیرا آن‌ها باید با فشار بسیار کمتری نسبت به جایی که همجوشی به طور طبیعی در هسته ستارگان انجام می‌شود کار کنند. افزایش دمای پلاسما به دمایی بالاتر از خورشید بخش نسبتاً آسانی است، اما یافتن راهی برای محصور کردن آن بدون اینکه فرآیند همجوشی را خراب کند، از نظر فنی با مشکل روبرو است.

چه کشور‌هایی در ساخت توکامک مشارکت داشته‌اند؟

انتظار می‌رود پروژه EAST تا پایان آزمایش در ماه ژوئن بیش از یک تریلیون دلار برای چین هزینه داشته باشد و از آن برای آزمایش پروژه‌های بزرگ‌تر مانند راکتور آزمایشی حرارتی هسته‌ای بین‌المللی (ITER)، که در حال حاضر در فرانسه در حال ساخت است استفاده شود.

بزرگ‌ترین رآکتور هسته‌ای جهان محصول همکاری ۳۵ کشور، از جمله کشور‌های اتحادیه اروپا، بریتانیا، چین، هند و ایالات متحده، است. ITER دارای قوی‌ترین آهن‌ربای جهان است که آن را قادر به تولید میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی می‌کند.

LiveScience قبلا گزارش داده بود که میدان تولیدی توسط این دستگاه ۲۸۰ هزار برابر قویتر از میدانی است که در اطراف کره زمین قرار دارد و انتظار می‌رود که راکتور همجوشی در سال ۲۰۲۵ به صورت آنلاین عرضه شود و اطلاعات بیشتری را در مورد کاربرد‌های استفاده از انرژی‌های موجود در ستارگان در اختیار دانشمندان قرار دهد.

چین همچنین برنامه‌های بیشتری برای توسعه نیروی همجوشی هسته‌ای دنبال می‌کند، این کشور در حال انجام آزمایش‌های همجوشی محصور شده اینرسی است و در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل یک توکاماک جدید تا اوایل دهه ۲۰۳۰ است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی