تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

پیک ششم از راه رسید؛ امیکرون روی قله

با اینکه آمار فوتی‌های کرونا سیر نزولی دارد و اسم برخی استان‌ها در لیست سیاه کرونا نیست، اما افزایش آمار مبتلایان به امیکرون نشان می‌دهد که وارد یک جنگ دیگر شده ایم؛ یک جنگ تمام عیار با کووید ۱۹.

کد خبر: ۱۱۹۵۳۳
۲۰:۰۸ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

پیک ششم از راه رسید؛ امیکرون روی قله

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام:"آمار مبتلایان به امیکرون رو به افزایش است" این مهمترین خبر این روزهای حوزه بهداشت و درمان از وضعیت کشور در مواجهه با کرونا و ویروس جهش یافته اش به نام امیکرون است؛ اتفاقی که از هفته ها پیش هم وزارت بهداشت و هم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آن صحبت و هشدار داده بودند اما این صحبت ها و هشدارها در حد چند خبر و توصیه روی کاغذ ماند و نتیجه قابل قبولی از آن به دست نیامد و دلیل این صحبت هم بالا رفتن آمار مبتلایان به امیکرون است.

بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا سبب شد که روز شب بهرام عین الهی وزیر بهداشت با اشاره به شیوع سویه امیکرون در جهان، نسبت به غالب شدن این سویه جدید در کشور هشدار دهد. 

طبق آماری که عین الهی اعلام می کند با تست‌های تشخیصی انجام شده تاکنون بیش از دو هزار بیمار مبتلا به امیکرون در کشور شناسایی شده اما ۲۹ دی ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی وزارت بهداشت ۴ هزار و ۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۳۰ نفر از آنها بستری شدند و این تناقض آمار دوباره موجی از نگرانی را در دل مردم ایجاده کرده است.

البته وزیر در توضیح بیشتر و برای اینکه بعدها تناقض آمار کار دستش ندهد، می گوید: از همه بیماران، تست نمی‌گیریم بلکه به صورت اتفاقی این تست‌ها انجام می‌شود و میزان آلودگی در سطح جامعه، بیشتر از این موارد است؛ همچنین مراجعات سرپایی در دو هفته اخیر تقریباً ۴ برابر شده و وقتی مراجعات سرپایی افزایش می‌یابد ممکن است موارد بستری و بیماران بدحال نیز افزایش یابد.

امیکرون درگیری بیشتر، مرگ کمتر

فقط ایران نیست که دوباره باید عزم خود را جزم کند و لباس و کفش آهنی بپوشد و به جنگ با امیکرون برود، مدتهاست که کشورهای آمریکایی و اروپایی هم با این سویه جدید دست به گریبان هستند اما به قطعی نرسیدن متخصصان این حوزه برای بیان یک نظر یکسان درباره رفتار امیکرون سبب شده که راه حل جدیدتری غیر از زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی و از همه مهمتر زدن واکسن در حال حاضر نداشته باشند.

اما نکته ای که همه ویروس شناسان روی آن هم نظر هستند این است که این سویه کمترین میزان مرگ و میر را برای کسانی که با درگیر می شوند دارد که بی شک دریافت واکسن نقش بسزایی در این کاهش داشته است؛ البته محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند که امیکرون در مقایسه با دلتا ۹۱ درصد کمتر موجب مرگ می شود اما افرادی که واکسینه نشده اند ممکن است با خطرات بسیار بیشتری نسبت به افرادی که واکسینه شده اند مواجه باشند.


بیشتر بخوانید: کرونا به ۱۹ رسید، قصه ما به سر نرسید!


آمارها چه می گوید

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر به طور میانگین میزان رعایت پروتکل‌ها به ۶۰ درصد رسیده و میزان استفاده از ماسک در نانوایی‌ها ۵۱.۱۷ درصد بوده است. همچنین استفاده از تهویه در باشگاه‌های ورزشی سرپوشیده ۵۶.۹۳ درصد بوده است و همین نشانه‌های خطر گردش ویروس در جامعه است به خصوص سویه اومیکرون که گفته می‌شود از سرعت انتقال بالاتری نسبت به دلتا برخوردار است و نکته مهمتر اینکه مدت هاست که وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله به کرونا درباره کاهش رعایت پروتکل ها در فضاهای عمومی به ویژه نانوایی ها هشدار داده بودند.

بهتر است نگاهی هم به این آمارهای منتشر شده وزارت بهداشت بیندازید و ببینید امیکرون چطور در حال اوج گیری است؛ بررسی موارد آزمایش شده نشان می‌دهد از چهار هفته پیش که نخستین موارد ابتلاء به امیکرون در کشور شناسایی شد، هر هفته به طور متوسط ۱۰ درصد به نسبت ابتلاء به اومیکرون در برابر ابتلاء به دلتا افزوده شده است یعنی  در هفته اول نسبت ابتلاء به امیکرون به ۸ درصد، در هفته دوم این نسبت به ۱۸ درصد و در هفته سوم به حدود ۳۳ درصد و حالا نسبت ابتلاء به امیکرون به ۴۳ درصد رسیده است.

مسعود یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کووید ۱۹،معتقد است که سویه امیکرون احتمالاً این هفته سویه غالب در کشور خواهد می شود و این هفته میزان غالب بودن این سویه در برخی استان‌ها به صد در صد نزدیک خواهد شد.

از طرف دیگر پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ هم از افزایش ۲۰ درصدی مراجعات سرپایی به علت ابتلا به امیکرون در هفته گذشته خبر می دهد و می گوید: احتمال وقوع پیک جدید وجود دارد، اما زمان آغاز آن بستگی به میزان تزریق دوز سوم واکسن کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.


بیشتر بخوانید: فلورونا و دلمیکرون، از شایعه تا واقعیت


چند درصد مردم واکسن زدند؟

پس از اینکه جامعه پزشکی در سطح دنیا به این نتیجه رسید که تنها راه مقابله با کرونا تزریق واکسن است؛ از همان زمان یعنی زمان کشف و تولید واکسن همواره توصیه پزشکان و ویروس شناسان زدن واکسن بود که به دلیل مقاومت کرونا در مقابل این واکسن توصیه یک دز به دو دز و بعد هم به دز سوم رسید و حتی برخی درباره تزریق دز چهارم هم صحبت می کنند.

در ایران بیش از چهار ماه است که کار تزریق دز سوم بر اساس همان اولویت های تعیین شده آغاز شد اما بعد از مدت کوتاهی و با شنیدن خبر شیوع امیکرون اولویت ها فراموش و تزریق دز سوم بدون در نظر گرفتن محدودیت ها و اولویت بندی ها به همه اقشار جامعه توصیه شد اما آمار نشان می دهد استقبال از دز سوم آنطور که باید می بود اتفاق نیافتاده و تنها ۱۳ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۱۶ نفر، دوز سوم واکسن زده اند و در نهایت ۶۰ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۴۶ نفر دوز اول و ۵۳ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۹۰۸ نفر دوز دوم را دریافت کرده اند و این یعنی تا رسیدن به ایمنی جمعی فاصله زیادی داریم و تنها راه مسیری که ما را به این ایمنی می رساند زدن سه دز واکسن است و بس...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی