تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

دود سفید از هتل کوبورگ بلند می‌شود؟

دور هشتم مذاکرات بار دیگر روز شنبه برای دو روز متوقف شده است. اخبار مخابره شده از وین حامل خبر پیشرفت در مذاکرات است. با این حال هنوز با قطعیت نمی‌توان پایان این قصه را حدس زد.

کد خبر: ۱۱۹۰۸۱
۱۶:۵۳ - ۲۶ دی ۱۴۰۰

پرچم سفید در هتل کوبورگ بالا می‌رود؟

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: تیم‌های مذاکره کننده در هتل کوبورگ دو هفته مذاکرات فشرده در خصوص پرونده احیای برجام داشتند. به نظر می‌رسد بعد از هفته‌ها مذاکرات پیچیده بار دیگر کار به تصمیمات سیاسی در پایتخت‌ها رسیده است.

از روز شنبه به مدت دو روز مذاکرات در سطح کارشناسی ادامه پیدا خواهد کرد و روسای هیات‌ها برای مشورت به پایتخت‌ها باز گشته اند. طبق گزارش‌ها شرایط جوی مذاکرات ساعاتی بارانی و ساعاتی آفتابی بوده است. با این حال طبق اظهارات مقامات جمع‌بندی نشان از پیشرفت اندک داشته است.


بیشتر بخوانید: روز شلوغ ژنو؛ دور جدید مذاکرات مسکو و واشنگتن

غربی‌ها سعی دارند مذاکرات را هر چه زودتر به نتیجه برسانند، زیرا نگران هستند که ایران از نقطه گریز هسته‌ای عبور کند. بر همین اساس این روز‌ها صحبت راجع به احتمال رسیدن به توافق تا اواسط یا اواخر فوریه شنیده می‌شود. با بازگشت تیم‌های مذاکره کننده به پایتخت‌ها انتظار می‌رود تحولات جدی در دور جدید مذاکرات رخ دهد.

در همین راستا جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به تازگی گفته است که احتمال حصول توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک با ایران وجود دارد. از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود درباره آخرین روند مذاکرات ایران و ١+٤ در وین برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته است: «پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده، اما برهه حساسی است. اگر به زودی به یک تفاهم برای بازگشت به پایبندی دوجانبه (به برجام) نرسیم مجبور خواهیم شد مسیر متفاوتی را بررسی کنیم.» در حقیقت تنها راه باقی مانده برای کاهش تنش و رسیدن به یک تعادلی برای دو طرف (تهران و واشنگتن) رسیدن به یک توافق در وین است.

سفر‌هایی به نشانه رسیدن به توافق

در حالی که اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌ها با بحران جدی دست و پنجه نرم می‌کند، مقامات ایرانی به دنبال توافقات بین‌المللی هستند. اخباری مبنی بر سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به مسکو در هفته‌های جدید وجود دارد. بدون شک نقش روسیه در مذاکرات وین به شدت پر رنگ است و دولت جدید از نخست تاکید به ایجاد روابط با شرق داشته است. از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به تازگی به چین از دیگر حامیان ایران در مذاکرات وین سفر کرده است. چین روز شنبه آغاز اجرای توافق ۲۵ ساله استراتژیک با ایران را نیز اعلام کرده است.

شروع روابط اقتصادی با چین و روسیه در پس پرده این سفر‌ها نهفته است که چنین هدفی باید در حالی رخ دهد که تحریم‌های اقتصادی حداقل کاهش یافته باشد. برخی کارشناسان معتقد هستند که سفر‌های وزیر خارجه ایران و رئیس جمهوری ایران در واقع نشانی از احتمال شکل گیری توافق دارند.

اسرائیل برهم زننده میز برجام

از سفر‌های مقامات آمریکا به اسرائیل و اظهارات مقامات آمریکایی می‌تواند دریافت که کاخ سفید سعی دارد اسرائیل را از هر گونه فعالیت خرابکارانه در ایران دور کند. این بار روسیه هم وارد کار شده که طبق اعلام اوفر جندلمان، سخنگوی نخست‌وزیر اسرائیل نفتالی‌بنت، نخست‌وزیر اسرائیل با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در خصوص برجام تلفنی گفتگو کرده است.

با این حال این روز‌ها در ایران اتفاقاتی رخ می‌دهد که برخی آن را خرابکاری اسرائیل در داخل ایران مطرح می‌کنند. برخی کارشناسان صدای مهیبی را که در چهار استان کشور شنیده شد و ظاهرا منبع آن را اسدآباد همدان دانسته‌اند، خرابکاری جدید اسرائیل در ایران می‌دانند.

در کنار اقدامات خرابکارانه اسرائیل برای زدن به زیر مذاکرات وین، باید مخالفان جدی برجام در جهان را نیز در نظر گرفت که در ایران و آمریکا قدرت زیادی نیز دارند. به نظر می‌رسد با تمام این شرایط احتمال برخاستن دود سفید از هتل کوبورگ هنوز وجود دارد و هفته‌های پر چالشی در انتظار هیات‌های مذاکره کننده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی