تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

جهش امیکرون؛ نبود کیت و احتمال بازگشت محدودیت‌ها

امیکرون ۳۲ جهش کرده است، کیت‌های تشخیصی به اندازه کافی وجود ندارد و محدودیت‌ها ممکن است برگردد؛ این‌ها مهمترین خبر‌های حوزه بهداشت کشور در مواجهه با نسخه جدید کووید ۱۹ است!

کد خبر: ۱۱۸۶۹۸
۰۸:۳۱ - ۲۵ دی ۱۴۰۰

جهش امیکرون؛ نبود کیت و بازگشت محدودیت‌ها

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: تنها برتری امیکرون نسبت به سویه‌های پیشین این است که این ویروس سوغات آورده شده از قاره آفریقا علیرغم سرعت بالای انتقال افراد مبتلا را درگیر مشکلات ریوی که دلیل فوت افراد مبتلا در پیک‌های قبلی بود، نمی‌کند، اما به گفته متخصصان و ویروس شناسان واکسیناسیون عمومی به کاهش قدرت کرونا کمک کرده است هر چند در خصوص شدت بیماری زایی این ویروس همچنان اطلاعات محدود است، اما تا این زمان به نظر می‌رسد علایم بالینی در امیکرون خفیف‌تر از سایر واریانت‌ها است.

هر چند واکسیناسیون در ایران نسبت به کشور‌های دیگر دیرتر آغاز شد، اما با تسریع در واردات و تزریق، خوشبختانه به دز سوم رسید هر چند که به گفته مسوولان وزارت بهداشت استقبال مردم از دریافت دز سوم زیاد نبوده، اما طبق آمار، ایران در رتبه مناسبی در بین کشور‌های آسیایی در واکسیناسیون قرار دارد.

اما از نظر وزارت بهداشت با توجه به جهش ۳۲ تایی امیکرون، بازگشایی مدارس و دانشگاهها، برداشتن همه محدودیت‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط خیلی مناسب نیست و بیم از ورود به پیک ششم وجود دارد هر چند که برخی از صاحب نظران این حوزه معتقدند که با بالا رفتن تعداد آمار مبتلایان کشور وارد پیک ششم شده است.


بیشتر بخوانید: کرونا به ۱۹ رسید، قصه ما به سر نرسید!


امیکرون از آفریقا تا آسیا و اروپا

یکی از کشور‌هایی که در میان کشور‌های اروپایی درگیری بیشتری با امیکرون دارد، انگلستان است و نتایج مطالعات در این کشور نشان می‌دهد میزان حمله ثانویه خانگی امیکرون ۲۱.۶ درصد است و این در حالی است که عدد متناظر برای دلتا برابر ۱۰.۷ درصد برآورد شده بود.

گزارش کشور‌هایی که پیک ناشی از واریانت امیکرون را تجربه کرده‌اند نیز نشان داده است پیک‌های اپیدمی ناشی از امیکرون بسیار بالاتر از واریانت‌های قبلی بوده است. به طوری که زمان دو برابر شدن اولیه ویروس در آفریقای جنوبی ۱ تا ۲ روز و در دانمارک و بریتانیا، ۲ تا ۳ روز تخمین زده شد.

از سوی دیگر تاکنون موارد شدید در اتحادیه اروپا و سایر کشور‌های درگیر نادر بوده است به طوری که آخرین مطالعه نشان داده است میزان بستری شدن ناشی از ابتلا به واریانت امیکرون حدود۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر از واریانت دلتا است.

تا چه اندازه تست‌ها قابل اعتماد است؟

طبق آماری که کشور‌های درگیر با امیکرون اعلام کرده اند؛ در میان موارد اولیه امیکرون که تست مثبت داشته‌اند حدود ۷۰ درصد علامت دار و مابقی بدون علامت بودند که میزان بستری و مرگ در آن‌ها بسیار اندک بوده است؛ اما باید توجه داشت که وقتی تعداد موارد ابتلا افزایش یابد متناسب با آن تعداد موارد بستری و مرگ نیز افزایش خواهد یافت.

اما تشخیص این ویروس در کشور هنوز با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند، کسانی که به این ویروس مبتلا شده اند در روز‌های نخست با تست‌های منفی روبرو شدند و این یعنی تست‌های رایج تشخیص کرونا در تشخیص امیکرون خیلی کارساز نیست.

از سوی دیگر کیت‌هایی که در داروخانه وجود دارد می‌تواند یکی از راه‌های تشخیص این ویروس باشد و اطلاعات منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد که قدرت تشخیص این کیت‌ها بهتر از تست‌های قبلی است، اما محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ارتباط با تست اومیکرون می‌گوید: برای تشخیص امیکرون مشکلی نداریم، اما قرار نیست هر کسی خودش خواست این تست را انجام دهد، وزارت بهداشت برای تست امیکرون دستورالعملی را تهیه و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده و طبق این دستورالعمل، تست امیکرون انجام می‌شود.

البته او به این موضوع هم اشاره کرد که به اندازه کافی کیت تشخیصی امیکرون نداریم و امیدواریم با تولید کیت تشخیصی امیکرون در کشور، دست ما برای انجام تست‌های بیشتر باز شود.


بیشتر بخوانید: فلورونا و دلمیکرون، از شایعه تا واقعیت


محدودیت‌ها برمی گردد؟

یکی از موضوعات قابل بحث در شیوع امیکرون اعمال دوباره برخی محدودیت‌ها برای کنترل این ویروس است، موضوعی که چند روز پیش وزیر کشور هم درباره آن صحبت کرد و با اعلام نگرانی از احتمال شیوع سویه جدید کرونا در کشور گفت:: با توجه به شیوع سویه جدید اُمیکرون در کشور نگران هستیم شمار بیماران گرفتار به این ویروس افزایش داشته باشد و امیدواریم مجبور به اعمال محدودیت کرونایی جدیدی در کشور نشویم و مردم همچون گذشته با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی شرایطی را رقم بزنند.

حالا باید دید که سیاستی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در مقابل با امیکرون در پیش خواهد گرفت چه خواهد بود و آیا شرایط در پیک ششم هم مانند پیک‌های قبلی می‌شود یا این بار در میدان مبارزه با امیکرون ما پیروز خواهیم بود یا باز هم کووید ۱۹؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی