تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

روز‌ شلوغ ژنو؛ دور جدید مذاکرات مسکو و واشنگتن

دوشنبه نخستین دور مذاکرات مسکو و واشنگتن در ژنو آغاز شده است. موضوع اوکراین اختلافات دو کشور را به اوج خود رسانده است. این روز‌ها خیابان‌های ژنو به نمایش دو کشور در خصوص آینده اوکراین تبدیل شده است.

کد خبر: ۱۱۸۶۰۳
۱۰:۰۵ - ۲۲ دی ۱۴۰۰

روز‌های شلوغ ژنو؛ دور اول مذاکرات مسکو و واشنگتن

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: اختلافات کاخ سفید با کاخ کرملین با موضوع اوکراین به اوج خود رسیده است. بسیاری بالا گرفتن تنش در منطقه اوکراین را آغاز جنگ جهانی جدیدی تلقی می‌کنند. بر همین اساس مذاکره روسیه و آمریکا در این خصوص مورد توجه رسانه جهان قرار گرفته است.

در کشاکش مذاکرات برجام که نماینده روسیه تصویر مذاکره مستقیم خود را با رابرت مالی، نماینده آمریکا در وین به نمایش می‌گذارد، دوشنبه عصر دور جدید مذاکرات روسیه و آمریکا در ژنو در چارچوب مذاکرات استراتژیک دو کشور با تمرکز بر مسائل تضمین‌های امنیتی شروع شده است. چهارشنبه نیز یک شورای مختص روابط روسیه و ناتو در بروکسل برای بررسی مسائل پیش آمده تشکیل جلسه داده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه مذاکرات واشنگتن با مسکو در ژنو گفته بود که روسیه باید میان گفتگو و رویارویی یکی را انتخاب کند.


بیشتر بخوانید: چراغ‌های سبز در مذاکرات وین؛ زمان تعیین تکلیف برجام نزدیک است!


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا ریاست این مذاکره را از سمت دو کشور بر عهده داشتند. شب قبل شروع مذاکرات نیز هیات‌های آمریکا و روسیه شام کاری در محل اقامت لوکس سفیر آمریکا در کنفرانس خلع سلاح در ژنو داشته اند.

در پایان مذاکرات روز دوشنبه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که به همکاران‌مان توضیح دادیم که برنامه و نیتی برای حمله به اوکراین نداریم. همچنین وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفته است که آمریکا پیشنهاد‌های روسیه از جمله درباره رد عضویت اوکراین در سازمان ناتو را نپذیرفته است.

نشست روز دوشنبه هفت ساعت به طول انجامیده است و براساس تصاویر منتشر شده شرمن و ریابکوف به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل پاندمی کرونا با هم دست ندادند. طبق برآورد کارشناسان در این مذاکرات نشانه‌ای از پیشرفت قابل‌توجه دیده نشده و شکاف میان دو طرف هنوز بسیار عمیق است.

اوکراین میدان جنگ کاخ سفید و کرملین

روسیه مدتی است که نیرو‌های خود را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است. در سال‌های اخیر بسیاری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را متهم به گسترش مرز‌های این کشور می‌کنند. بر همین اساس کشور‌های غربی استقرار نیرو‌های روسی در نزدیکی مرز اوکراین را با هدف آماده شدن برای یک اقدام تهاجمی می‌دانند. با این حال مسکو بار‌ها این اتهام را رد کرده است.

غرب بار‌ها در خصوص این اقدام روسیه هشدار داده است. آمریکا نیز گفته است اگر روسیه به اوکراین حمله کند، تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور اعمال خواهد کرد. با این حال روسیه هشدار داده است که ایالات متحده آمریکا با مسکو را دست‌کم نگیرد.

تنش میان مسکو و واشنگتن با اتفاقات اوکراین بالا گرفته است. دولت جو بایدن نمی‌خواهد مسکو بیش از این راه گسترش خود را ادامه دهد. شبکه سی. ان. ان به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد، دولت جو بایدن بی سر و صدا ۲۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی مضاعف را در اواخر دسامبر برای اوکراین تایید کرده است.

با این حال به نظر می‌رسد روسیه به دنبال تغییر نقشه بعد از گرجستان و کریمه و این بار در اوکراین است. کشوری که هم از نظر تاریخی و هم از نظر امنیتی و به خاطر منابع سرشار آن بخشی از پروژه ناتمام ولادیمیر پوتین به حساب می‌آید. باید دید که ادامه مذاکرات در ژنو به کجا خواهد رسید و آیا کمی از تنش میان کاخ سفید و کرملین کاهش می‌یابد یا خیر؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی