تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی تهران

تجارت تریاک هم سود ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با وجود اختلاف محسوس بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و آزاد فکر می‌کنم که تجارت تریاک هم سود ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد.

کد خبر: ۱۱۸۵۶۳
۱۳:۴۱ - ۲۱ دی ۱۴۰۰

تجارت تریاک هم سود ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد

دیدارنیوز ـ مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران با بیان اینکه صادرات در این موقعیت با وجود مشکلات فراوان کار بزرگی است، اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته همواره با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم و میزان درآمدمان از میزان هزینه کمتر بوده است و اگر این اتفاق برای بنگاه یا خانوار صورت گیرد آن خانواده و آن شرکت ورشکسته می‌شود، اما چنین اتفاقی برای دولت‌ها رخ نمی‌دهد، زیرا از ذخایر و منابع استفاده می‌کنند و ته نشین شدن این منابع و ذخایر موجب می‌شود که مردم روز به روز فقیرتر شوند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: در ۴۰ سال گذشته بودجه بدون کسری نبوده است. کسری را دولت‌ها از محل چاپ پول تامین می‌کنند و چاپ پول نیز یعنی دست کردن در جیب مردم و جبران از این طریق به منزله افزایش قیمت‌هاست.
از فرصت کاهش ارزش پول ملی استفاده نشد

خوانساری با اشاره به کاهش ارزش پول ملی کشور‌ها گفت: کشور‌ها تلاش دارند ارزش پول را پایین نگاه دارند تا بازار‌های صادراتی جهان را به دست آوردند و با این کار چین تقریبا تمام بازار‌های صادراتی دنیا را به دست آورده است و یکی از دعوا‌های آمریکا و چین نیز همین موضوع است که چین هیچ گاه اجازه نمی‌دهد که ارزش واقعی یوان مطرح شود و همیشه ارزش آن را پایین‌تر نگاه می‌دارد. ترکیه نیز به دلیل مشکلات در اقتصاد دچار تورم بسیار بالایی در سال گذشته شد، ولی از این موقعیت استفاده برد و صادرات را به ۲۲۰ میلیارد دلار رساند و از این مشکل و بحث تورم به وجود آمده استفاده کرد و صادرات را افزایش داد.

خوانساری با اشاره به کاهش ارزش پول در سال ۹۷ گفت: ما در کشور از این تهدید‌ها استفاده نکرده و آن را به فرصت تبدیل نمی‌کنیم. در این سال با صادرکنندگان برخورد شد و مشکلات آن‌ها حل نشد و با ۲۰۰ بخشنامه متناقص نه تنها نتوانستیم از فرصت صادرات استفاده کنیم، بلکه کاهش صادرات را نیز تجربه کردیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: دولت ایران یک دولت با درآمد نفتی است و خود را بی نیاز از بخش خصوصی می‌داند و حتی بخش خصوصی همیشه طالب دریافت ارز دولتی است. با وجود اختلاف محسوس بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و آزاد فکر می‌کنم که تجارت تریاک هم سود ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد.

خوانساری افزود: متاسفانه دولت تولید کننده ارز است و خود را بی نیاز از بخش خصوصی می‌داند و فقط در مواقعی که دچار مشکل می‌شود، به سراغ بخش خصوصی می‌آید.
۷۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی کشور از سال ۸۴ تا ۹۲

وی بیان کرد: از سال ۸۴ تا ۹۲ نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار ارز در کشور داشتیم در همین سال‌ها بیشترین واردات انجام شده و در آن زمان قیمت موز نزدیک به نصف قیمت سیب درختی بود و به عبارتی به کالا‌های وارداتی سوبسید پرداخت می‌شد و حتی از خلال دندان، سنگ قبر و ... از چین وارد کشور می‌شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت‌ها وقتی ارز دارند، ارز را وارد بازار می‌کنند و موجب تورم می‌شوند و وقتی هم ارز ندارند اقدام به چاپ پول می‌کنند و از این طریق موجب تورم می‌شوند. اگر به صادرات به عنوان جزئی از اقتصاد کشور توجه شود می‌تواند رشد داشته باشد، در سال‌هایی صدور خدمات فنی مهندسی حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار بوده است، اما امروز به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است، لذا این موضوع نیاز به بررسی دارد.

قیمت گذاری کالا‌ها مخرب‌ترین کار ممکن است

خوانساری اظهار کرد: مخرب‌ترین کار ممکن قمیت گذاری کالا‌های تولیدی است و همین کار نیز در مورد قیمت‌گذاری ارز از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ انجام شد و صادرکننده مجبور بود که ارز را با قیمت پایین به سامانه نیما بفروشد و وارکننده با آن کالا وارد کند و با هر قیمتی که می‌خواهد آن کالا را در بازار بفروش برساند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار گفت: ترکیه بدون نفت و معدن صادرات بالای ۲۵۰ میلیارد دلار دارد، ما چه چیزی از ترکیه کمتر داریم؟ ما با وجود اینکه دومین منبع گاز دنیا هستیم، اما با مشکلات قطع گاز و ... مواجه هستیم.

منبع: مهر
برچسب ها: ارز 4200
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی