تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تداوم پس‌لرزه‌های مرجوع شدن محصولات کشاورزی

رییس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه پزشکی با اشاره به موارد اخیر مرجوع شدن محصولات کشاورزی صادراتی ایران، معتقد است با تدوین قوانین لازم باید به سمت توسعه کشاورزی ارگانیک برویم تا بتوانیم در بازار‌های جهانی سهم خود را داشته باشیم.

کد خبر: ۱۱۸۳۶۱
۲۰:۲۹ - ۱۹ دی ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز خوزستان: محمدرضا رضاپناه با اشاره به اینکه حدود ۸۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی برای کشت محصولات ارگانیک مورد استفاده است و به همین میزان نیز اراضی طبیعی و وحشی داریم به طوری که در مجموع ۱.۵ تا ۳ درصد از اراضی کشاورزی به کشاورزی ارگانیک اختصاص دارد، گفت: محصولات کشاورزی ارگانیک به نحوی تولید می‌شود که از نهاده‌های داخل مزرعه برای آن استفاده می‌شود نه از کود‌ها و سموم شیمیایی، بالاخص اینکه روش ارگانیک، حجم محصولات تولیدشده را کم نمی‌کند بلکه با به کارگیری روش‌های تقویتی، میزان تولید محصولات قابل توسعه است.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های آتی کشاورزی ارگانیک، عادی خواهد شد و کشاورزی غیرارگانیک، غیرعادی تلقی می‌شود، ادامه داد: ما از سال ۲۰۱۸ جزو کشور‌هایی قرار گرفته ایم که قوانین ارگانیک نداریم و مهم‌تر از آن، ساختار و سازمان برای کشاورزی ارگانیک نداریم.

رضاپناه به ضرورت مستقل بودن سازمان محصولات ارگانیک پرداخت که لایه چندم یک سازمان دیگر نباشد و گفت: برگشت فلفل از روسیه، آغاز توجه دادن مدیران به کشاورزی ارگانیک است و خوب است بدانیم که روسیه از سال ۲۰۲۱ قانون ارگانیک را اجرا کرده و ما اگر می‌خواهیم در این بازار بمانیم باید اصول آن را اجرا کنیم، مانند بازی فوتبال که همه تیم‌ها باید قواعد و اصول خاصی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: ما باید در محصولات ارگانیک به میزانی قوی باشیم که بتوانیم سهم خودمان را از بازار دنیا به دست بیاوریم. رییس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه پزشکی یکی از مشکلات کشور را در تعدد صادرکنندگان عنوان کرد و ادامه داد: این تعدد باعث شده که بازار‌های هدف را اشباع کنیم و قیمت محصولات صادراتی ما در این بازار‌ها کاهش یابد.

رضاپناه وجود پژوهشکده برای کشاورزی ارگانیک را ضروری خواند و گفت: محصولات کشاورزی ما در دنیا مشتری دارد، اما باید ساختار‌ها را اصلاح کنیم تا بتوانیم موفق ظاهر شویم.

وی افزایش زمین‌های مورد کشت ارگانیک را گام اساسی دانست و ادامه داد: باید تعداد کارشناسان این حوزه را هم افزایش دهیم و به عوامل ارگانیک توجه کنیم، زیرا به زودی محصولات ارگانیک، محصولات عادی تلقی خواهند شد که باید در دسترس باشند و از طرفی سموم کشاورزی نیز گران خواهند شد و قیمت محصولات غیرارگانیک را افزایش خواهد داد.

طی ماه اخیر، بازگشت محصولات کشاورزی ایران از کشور‌هایی مانند روسیه، هند و ازبکستان خبرساز شد و دلایل مختلفی مانند وجود سموم یا شپشک در محصولات برای آن عنوان شد. سخنگوی گمرک در این مورد به خبرنگار کارآفرین نیوز گفته بود تنها ۲۰ صدم درصد صادرات کشاورزی ایران برگشت خورده و جای نگرانی نیست. در حالی که مرجوع شدن این محصولات بازتاب زیادی یافته بود، سیدروح الله لطیفی آن را در مقایسه با میزان صادرات انجام شده بسیار ناچیز خواند که جای نگرانی ندارد.

در عین حال رییس انجمن تولیدکنندگان سموم ایران، موضوع سمپاشی و نحوه استفاده از سم در محصولات کشاورزی را دارای اهمیت بالایی عنوان کرده بود و این کارشناس کشاورزی نیز به خبرنگار کارآفرین نیوز گفته بود: اگر سموم مورد استفاده قرار نگیرند، ۳۵ تا ۵۰ درصد محصولات در اثر آفت از بین خواهند رفت، اما برای استفاده از سموم، اگرچه تولیدکنندگان دستورالعمل‌هایی را اعلام می‌کنند، اما بخش ترویج در وزارت کشاورزی باید بر روی کار کشاورزان نظارت داشته باشد و آن‌ها را آموزش بدهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی