تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
سیل در جنوب ایران ماندنی شد

وضعیت مردم بحرانی، مسئولان در راه و آثار تاریخی نابود!

قصه هزار و یک شب مردم جنوب و دست و پنجه نرم کردن آن‌ها با بحرانی به نام سیل از هفته‌های گذشته شروع شده و با توجه به خبر ادامه بارندگی در روز‌های آینده، نمی‌توان پایانی برای این قصه متصور شد!

کد خبر: ۱۱۸۲۳۴
۱۹:۱۴ - ۱۹ دی ۱۴۰۰

وضعیت مردم بحرانی، مسئولان در راه و آثار تاریخی نابود!

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: مردم استان‌های جنوبی بویژه هرمزگان در هفته‌های اخیر با پدیده به ظاهر طبیعی به نام سیل درگیرند، پدیده‌ای که می‌شد کنترل و مهار کرد، اما چنین اتفاقی نیفتاد و حالا با گذشت چند روز از بروز این بحران مسوولان استانی و کشوری عزم خود را جزم کرده اند که به داد مردمی برسند که روز و شب هایشان را در میان گل و لای و آب گذراندند و حالا از مغازه و خانه‌هایشان چیزی نمانده جز رد پای سیل.

حالا هم خبر رسیده که باز هم در روز‌های آینده و پایان هفته شهر‌های استان‌های جنوبی با بارش باران شدید مواجهند و مردم نگران و خسته از اتفاق‌های این روز‌ها چشم انتظار اقدام‌های موثر برای پیگشیری از اتفاق‌های بدتر هستند.


مسوولان سوار بر هایلوکس مردم در آب!

یکی از نقد‌هایی که در هفته‌های اخیر به مدیریت کشور در سامان دادن به بحران به وجود آمده در جنوب وارد شد، این بود که مسوولان کشوری و استانی علیرغم هشدار‌های سازمان هواشناسی هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای برای مواجهه با سیل نکردند و نتیجه این بی‌توجهی به خطر افتادن جان مردم و از بین رفتن زندگی آن‌ها انجامید.

شرایط بحرانی همچنان ادامه داشت تا اینکه آب کمی در مناطق سیل زده فروکش کرد و آن زمان بود که کم کم سر و کله مسوولان استانی پیدا شد، نخست مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بود که سوار بر هایلکوس دوری در مناطق سیل زده چابهار و کنارک زد و رفت؛ بعد نوبت به وزیر کشور رسید که به همراه خبرنگاران و دوربین‌های تلویزیونی حضورش را در رسانه‌ها خبری کرد و روز گذشته هم استاندار سیستان و بلوچستان خود را به مناطق سیل زده رساند و در تلفن‌های متعددی که با مسئولان دیگر جلوی دوربین‌های خبری گرفت نشان داد که دغدغه او هم برطرف کردن مشکلات مردم سیل زده است!


بیشتر بخوانید: جنوب ایران در سیطره سیل؛ ستاد بحران کجاست؟


سیل پل‌ها را برد، راه‌ها را بست

یکی از مهمترین آسیب‌های سیل تخریب و آسیب جدی به بنا‌های تاریخی و مهمی است که در نگهداری از آن‌ها کوتاهی هم شده است، یکی از این بنا‌ها پل تاریخی آبرسان در استان فارس است؛  بخش زیادی از این پل در سیل ۹۸ تخریب شد و در سیلاب اخیر بخش بیشتری از آن ویران شد و تنها بخش کوچکی از پایه‌های این پل باقی مانده است.

یکی از کنشگر میراث فرهنگی در بخشی از یادداشتی که منتشر کرده است، با اشاره به هشدار‌های سال‌های گذشته درباره وضعیت ناپایدار این یادمان تاریخی و درخواست رسیدگی از مسؤولان، نوشته است در سیل سال ۱۳۹۸ بخش‌هایی از این پل ویران شده بود و نیاز به مرمت اضطراری و فوری داشت. او با انتقاد از مسؤولان شهری و مدیریت میراث فرهنگی در شهرستان لامرد و مرکز استان نوشته این موضوع باعث شد تا یکی از بی‌همتاترین یادمان‌های تاریخی فرهنگی شهرستان لامرد نابود شود و تنها بخش کوچکی از آن باقی بماند و اگر همین بخش اندک پل هرچه زودتر حفاظت و مرمت نشود باید برای همیشه با یکی دیگر از یادگاری‌های گرانسنگ این سرزمین بدرود گفت.

این سازه آبی از جمله بنا‌های شاخص و ملموس به لحاظ ساختار معماری است که در فهرست آثار ملی ثبت شده و قدمت آن به قرون اولیه اسلامی بازمی‌گردد. سازه این پل از سنگ و ساروج بوده که در سال‌های اخیر متأثر از خشکسالی شده و با هر بار سیلاب، بخشی از آن نابود شده است.


بیشتر بخوانید: هشدار سیل در جنوب کشور؛ از ۹۸ تا ۱۴۰۰ راهی نیست!


سیل به کدام بنا‌های تاریخی آسیب زد؟

پیشروی آب در قلعه پرتغالی‌ها هرمز هم بیش از گذشته این اثر تاریخی مهم را در معرض نابودی قرار داده است؛ هر چند که این بنا سالهاست به دلیل بی توجهی مسوولان میراث فرهنگی آسیب جدی دیده و بخش زیادی از این اثر قابل احیاء نیست و به همه این‌ها این خبر هم اضافه کنید که سهراب بناوند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان می‌گوید: هشت اثر تاریخی استان مانند قلعه هزاره، قلعه گوربند و قلعه کردر به دلیل بارش باران شدید و جاری شدن سیلاب، آسیب و خسارت دیده‌اند.

قلعه مغویه در شهرستان بندرلنگه، در شهرستان بستک قلعه و حمام خان، قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز و قلعه کمیز در رودان هم از آسیب‌های سیل در امان نماندند و به گفته بناوند و بر اساس بررسی‌ها و پایش‌هایی که در این مورد انجام‌شده حدود ۸۵ میلیارد ریال خسارت و آسیب به این بنا‌ها واردشده و برای مرمت این آثار به اعتباری در این حدود نیاز است.

ایوب کرد، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان هم می‌گوید: بارندگی‌های شدید چند روز اخیر ۲۰۰میلیارد ریال به راه‌های ارتباطی تحت پوشش این اداره کل در شمال استان خسارت وارد کرده که بیشترین خسارت وارده این مدت به محور‌های مواصلاتی نهبندان - سفیدآبه و میل نادر- سفید آبه است.

امدادرسانی هلال احمر برگ برنده اول ...

آماری که جمعیت هلال احمر به عنوان اولین ناجی مردم سیل زده منتشر کرده این است که به ۱۹ هزار و ۵۵۸ نفر در قالب ۳ هزار و ۹۱۹ خانوار آسیب دیده با اسکان اضطراری ۱۰ هزار و ۴۷۴ نفر سیل زده سیستان و بلوچستان در چادر‌های امدادی هلال احمر و اهد‌ای ۹ هزار و ۹۳۴ تخته پتو، یک هزار و ۱۲۹ تخته موکت، یک هزار و ۲۳۳ دستگاه چادر و مقادیری نایلون و مواد غذایی بین افراد آسیب دیده کمک کرده است.

این امید وجود دارد که حالا مدیران دولتی و استانی پا به میدان گذاشته اند، تمام اقدامات لازم برای کنترل سیل احتمالی در روزهای آینده را تدوین و اجرا کنند تا بیش از این مردم جنوب کشور متضرر نشوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی