تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

واکنش رئیس‌جمهور کوبا به تحریم‌های جدید آمریکا

رییس جمهور کوبا با انتقاد از تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقامات این کشور اعلام کرد: وقتی شرایطی برای اعمال فشار بیشتر وجود ندارد، مجازات‌ها با نام و نام خانوادگی همراه می‌شود.

کد خبر: ۱۱۸۱۴۸
۱۰:۲۹ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

تحریم آمریکا

دیدارنیوز: «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا، تحریم‌های جدید آمریکا علیه هشت مقام کوبایی را که در چارچوب سیاست خصمانه واشنگتن علیه هاوانا اعمال شده، محکوم کرد.

به نقل از تارنمایی شبکه تلویزیونی تله سور، «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا در صفحه توییترش نوشت: وقتی شرایطی برای اعمال فشار بیشتر وجود ندارد، مجازات‌ها با نام و نام خانوادگی همراه می‌شود. اگر چه آن‌ها هرگز از انجام آن (تحریم) علیه کل مردم کوبا دست برنداشته اند. مشکل، عزت کوبا است. 

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه محدودیت‌هایی را در صدور ویزا برای هشت مقام کوبایی اعمال کرد.

بلینکن در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایالات متحده در پاسخ به تلاش‌های دولت کوبا برای سلب آزادی و حقوق کوبایی‌ها از طریق ادامه ارعاب، حبس ناعادلانه و احکام شدید، اقداماتی را برای اعمال محدودیت‌های ویزا انجام داد.

وزیر خارجه آمریکا نام این مقامات را مشخص نکرد، اما گفت که همه این مقامات و مسئولان با بازداشت، صدور حکم و زندانی شدن معترضان کوبایی مرتبط هستند. وی همچنین مدعی شد که تقریباً ۶۰۰ معترض در کوبا پس از اعتراضات ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) همچنان در زندان به سر می‌برند.

اعتراض‌ها در کوبا از یکشنبه ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) آغاز شد و هزاران کوبایی از هاوانا تا سانتیاگو برای اعتراض به محدودیت‌های همه‌گیری کرونا و سرعت کند واکسیناسیون به خیابان‌ها آمدند.

آیزنهاور در سال ۱۹۶۰ نخستین تحریم اقتصادی علیه کوبا را به اجرا گذاشت و واردات شکر از این جزیره را محدود کرد. به این ترتیب روند غم انگیز و ظالمانه فشار اقتصادی به مردم کوبا آغاز شد. در سال ۱۹۸۲ کوبا در فهرست کشور‌های حامی تروریسم آمریکا قرار گرفت. با این حال از سال ۲۰۱۴ زمزمه‌های روابط دو کشور آغاز شد. در نتیجه در همان سال در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و با ایجاد تغییرات در سیاست خارجی آمریکا، پس از نیم قرن تحریم و محاصره کامل اقتصادی کوبا، روابط دو کشور از سر گرفته شد. این تصمیم واکنش‌های بسیاری در سطح بین الملل به همراه داشت که نشان دهنده شکست محاصره آمریکا بر کوبا بود.

اما این توافق دوامی نداشت و با روی کار آمدن دونالد ترامپ جمهوری‌خواه این توافق به صورت یکجانبه از سوی آمریکا لغو شد.

نکته حائز اهمیت اینکه حتی ورود جو بایدن به کاخ سفید، سیاست‌های واشنگتن در دوره باراک اوباما در قبال کوبا را احیا نکرد. کاهش تنش میان دولت‌های دو کشور هر چند بخشی از وعده‌های انتخاباتی بایدن بود، اما آنچه در عمل دیدیم اینکه بایدن نسبت به انجام وعده‌های خود اقدامی انجام نداده است. گواه روشن این امر، انتشار خبر‌ها از تحریم‌های جدید کاخ سفید علیه هاوانا است. به این ترتیب ادعای بیراهی نیست اگر خصومت با کوبا را از میراث ارزشمند دونالد ترامپ بدانیم که تمایل جو بایدن بر صیانت تمام قد از آن استوار است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: کوبا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی