تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

پاندمی کرونا در سال میلادی ۲۰۲۲ تمام می‌شود

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی گفت: ۱۲ تا ۱۵ درصد افراد در کشور تمایلی به زدن واکسن کرونا ندارند.

کد خبر: ۱۱۸۰۳۵
۰۹:۴۸ - ۱۶ دی ۱۴۰۰

پاندمی کرونا در سال میلادی ۲۰۲۲ تمام می‌شود

دیدارنیوز ـ دکتر حمیدرضا خانکه روز چهارشنبه در نشست خبری اولین کنگره ملی رصد اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ که در سالن همایش این دانشگاه برگزار شد، افزود: این نداشتن تمایل به زدن واکسن بیشتر در گروه‌های آسیب پذیر و در سنین بالا رخ می‌دهد که می‌تواند مرگ و میر را در بین آنان ایجاد کند.

خانکه با اشاره به اینکه در دولت جدید واکسیناسیون با سرعت بالا انجام گرفته است، افزود: با افزایش شفافیت به نظر می‌رسد اعتماد اجتماعی در زمینه مقابله با کرونا هم در حال افزایش است.

وی بیان کرد: باید اقدامات انجام گیرد تا مردم تشویق به تزریق دز‌های دوم و سوم شوند، با این اقدام می‌توان مردم را در مقابله با اومیکرون و سایر سویه‌های جدید مقاوم کرد.

خانکه عنوان کرد: مردم به منظور ایمن شدن در مقابل سویه‌های جدید ویروس کرونا مانند اومیکرون باید دز‌های دوم و سوم را بزنند و در این زمینه باید اقدامات لازم انجام گیرد تا مردم مشارکت بیشتری بکنند.

وی خاطرنشان کرد: احتمالا دلیل عمده این موضوع می‌تواند تعدد منابع خبری و کم بودن اعتماد مردم به رسانه‌های رسمی باشد. گاه گروه‌های پزشکی کم تخصص‌تر و با نفوذتر بر باور مردم در مورد تزریق واکسن تاثیر می‌گذارند.

خانکه بیان کرد: یک نظریه علمی بسیار قوی این است که تکرار واکسیناسیون می‌تواند به کشور‌ها در مقابله با کرونا بسیار کمک کند و به همین دلیل دز سوم واکسن کرونا خیلی می‌تواند در کنترل بیماری کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی خطر در کشور باید پایه علمی پیدا کند و ساختار مدیریت بحران در کشور باید ساختار واحدی یابد. بدنه تخصصی برای کنترل و مهار بیماری در دانشگاه‌های علوم پزشکی و بدنه‌های عملیاتی هم در حوزه‌های اجرایی باشد.

خانکه هسته خطر کرونا را تهران اعلام کرد و گفت: در اغلب ادوار گذشته این شهر وضعیت قرمز کرونایی داشته و شاید سپردن مدیریت کرونا در تهران به یک دانشگاه اشتباه بود و ادامه این روند هم اشتباه است.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود شهرداری تهران که دارای منابع بسیار زیادی است، این کار را به عهده گیرد. دانشگاه‌های علوم پزشکی هم نقش اتاق فکر و بدنه تخصصی را داشته باشند.

خانکه تاکید کرد: سرمایه اجتماعی سازمان‌های امدادی در دوران کرونا در دنیا کاهش پیدا کرده و این روند در کشور ما هم بوده است. مهمترین راهکار افزایش سرمایه اجتماعی، جلب مشارکت مردمی و شفافیت است.

وی خاطرنشان کرد: هم در زمینه مداخلات کرونا و هم در زمینه مداخلات سلامت باید به صورت شفاف با مردم ارتباط داشته باشیم. در دولت جدید هم این رویه اعمال خواهد شد؛ به طور مثال اینکه واکسن از کجا، به چه تعداد و چگونه تامین شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی درباره بازگشایی مراکز آموزشی و پژوهشی نیز اظهار داشت: بازگشایی‌ها باید به صورت تدریجی براساس شاخصه‌ها و متناسب با شرایط هر دانشگاه انجام شود.

خانکه افزود: بازگشایی‌ها در تمام دنیا براساس یک برنامه مدون انجام می‌شود، در حال حاضر بازگشایی به صورت عاقلانه در حال انجام است و به مدیران مراکز آموزشی سپرده شده است.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی ادامه داد: کرونا بیماری موذی است و باید مراقب بود که با هیجان با آن برخورد نکنیم.

وی انتقال آموزش از حضوری به مجازی را در دوران کرونا، مناسب خواند و گفت: زیرساخت‌های مجازی در مراکز آموزشی توسعه پیدا کرده و به عبارتی می‌توانیم درصد زیادی از آموزش‌ها را به صورت مجازی ارایه دهیم.

دانشگاه‌ها باید اختیار داشته باشند با افزایش زیرساخت ها، حجمی از آموزش‌های خود را همچنان مجازی ارایه دهند.

دبیر علمی اولین کنگره ملی رصد اجتماعی پاندمی کووید - ۱۹ در ابتدای این نشست اظهار داشت: احتمالا پاندمی کرونا در سال میلادی ۲۰۲۲ تمام می‌شود و به عبارتی به آندمی تبدیل خواهد شد، اما به نظر می‌رسد که سال‌ها اثرات اجتماعی پاندمی کرونا که روی جامعه گذاشته، باقی بماند.

مهرداد فرخی ادامه داد: دولت‌ها و حاکمیت‌ها در زمینه مدیریت این اثرات باید برنامه مدون داشته باشند تا بتواند اثرات آن را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: سلامت اجتماعی، سلامت روانی، نابرابری ها، مشکلات اقتصادی از جمله موضوعاتی است که باید برای کنترل آن‌ها برنامه ریزی کرد.

فرخی درباره ۶ پنل تخصصی در این کنگره نیز عنوان کرد: چالش‌های سیاست‌های کنترل پاندمی کرونا، پیامد‌های پاندمی کووید ۱۹ در جمعیت‌های آسیب پذیر، نابرابری‌ها در پاندمی کرونا و چالش‌ها و موانع پذیرش واکسن از عناوین پنل‌های تخصصی این کنگره است. چالش‌های سلامت روانی و چالش‌های سلامت اجتماعی هم از دیگر عناوین پنل‌های تخصصی این کنگره است.

نخستین کنگره ملی رصد اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ روز‌های ۱۹ و ۲۰ دی ماه به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی