تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

تنها ۲۰ صدم درصد صادرات کشاورزی برگشت خورد!

خبر مرجوع شدن محصولات صادراتی کشاورزی ایران در هفته‌های گذشته بازتاب زیادی داشت و سوالات فراوانی برای جامعه به ویژه در زمینه سلامت محصولات ایجاد کرد، اما سخنگوی گمرک می‌گوید تنها ۲۰ صدم درصد صادرات کشاورزی ایران برگشت خورده و جای نگرانی نیست.

کد خبر: ۱۱۷۹۸۱
۱۳:۵۰ - ۱۵ دی ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز خوزستان: خبر برگشت محصولات کشاورزی با مرجوع شدن فلفل‌های ایرانی از روسیه آغاز شد، دلیل آن هم آلودگی فلفل‌ها به سم اعلام شد تا مردم نسبت به سلامت خود حساس شوند، اما خبر بعدی که مرجوع شدن کیوی‌های ایرانی از هند بود آن را تکمیل کرد، اگرچه دلیل این یکی آلودگی به سم نبود، اما این بخش دیگر شنیده نشد، چون حساسیت مردم افزایش یافته بود.

خبر برگشت سیب زمینی از ازبکستان به عنوان یک محصول پُرمصرف، انگار تیر خلاص به کشاورزی ایران از یکسو و اعتماد مردم به محصولات ایرانی از سوی دیگر بود.

همین سه خبر به طور متوالی، ذهن مردم را نسبت به تغذیه و سلامت خود، بیش از سموم به کار رفته در محصولات، مسموم نمود، بالاخص اینکه دستگاه‌های مسئول، یا بسیار دیر، شفاف سازی کردند یا نتوانستند جو غالب را تعدیل نمایند.
۳ کشور نبوده، ۹ کشور بود

حالا اگرچه سیدروح الله لطیفی سخنگوی گمرک در گفتگو با خبرنگار کارآفرین نیوز از ارجاع محصولات کشاورزی ایران از ۹ کشور در نه ماهه نخست سال خبر می‌دهد، ولی آن را در مقایسه با میزان صادرات انجام شده بسیار ناچیز می‌خواند که جای نگرانی ندارد.

در حالی که خبر‌ها حکایت از مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران از کشور‌های روسیه، هند و ازبکستان داشت، سخنگوی گمرک که سعی دارد تنش ایجاد شده در سلامت سفره مردم را آرام نماید، ضمن اشاره به اینکه در نه ماهه نخست امسال محصولات کشاورزی مرجوع شده از ۹ کشور روسیه، امارات، ترکمنستان، ترکیه، عراق، اسپانیا، بلاروس، ازبکستان و آذربایجان بوده، در مورد میزان این مرجوعات گفت: در این مدت ۶ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۲۸۳ تُن محصولات کشاورزی، غذایی، شیلاتی و دامی صادر شده که تنها ۲۰ صدم درصد آن مرجوع شده است.
روسیه با بیشترین مرجوعات ایران

سیدروح الله لطیفی بیشترین مرجوعات را از کشور روسیه با ۱۱ هزار تُن و کمترین را از آذربایجان با ۲۶ تُن مطرح کرد و ادامه داد: ارزش کل محصولات مرجوع شده ۹ میلیون دلار بوده است در حالی که محصولات صادر شده ارزشی به میزان ۳ میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ۸۸۹ هزار دلار داشته، لذا از این لحاظ نیز محصولات مرجوع شده تنها ۲۰ صدم درصد ارزش محصولات صادر شده را داشته اند.

وی مرجوع شدن انواع کالا‌های صادراتی را عادی دانست و گفت: احتمال ایجاد ضایعات در هنگام حمل و نقل نامناسب، بسته بندی نامناسب و زمان نامناسب وجود دارد بالاخص برای مسیر‌های طولانی مانند روسیه یا گرجستان و عراق که معمولا ترانشیپ منت نیز داریم و کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگری در مرز‌ها انتقال پیدا می‌کند.

سخنگوی گمرک در پاسخ به پرسشی در مورد راهکار‌های کاهش مرجوع شدن کالا‌ها نیز گفت: نزدیک شدن استاندارد‌ها در مبدا و مقصد بسیار مهم است به طوری که برخی کالا‌های مرجوع شده به دلیل عدم تطبیق استاندارد‌ها بوده که این موضوع، به سادگی قابل حل است. راهکار دوم نیز توجه به معیار‌های صادرات حرفه‌ای است که اجتناب ناپذیر است و باید افراد صاحب صلاحیت و با دانش وارد حرفه صادرات شوند، نه اینکه صادرات، محلی برای تجربه اندوزی شود، زیرا نه تنها برای صادرکننده ضرر مالی در پی دارد بلکه اعتبار صادرات ایران نیز کاهش می‌یابد.

لطیفی با تاکید بر اینکه مردم حق دارند نگران سلامت خود باشند، افزود: حفظ سلامت مردم برای دستگاه‌های مسئول ما اهمیت دارد و سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت، سازمان حفظ نباتات در وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سازمان استاندارد، بر کالا‌های تولیدشده و همچنین واردات، نظارت سخت گیرانه دارند تا جایی که خود ما نیز برخی محصولات وارداتی را مرجوع کرده ایم و در بعضی موارد استاندارد‌های کشور ما از استاندارد اروپا سه برابر سخت گیرانه‌تر است.

وی کشاورزی را موضوعی خواند که هم تولید آن مردمی است و هم مصرف آن، مردمی است و ادامه داد: کوتاه بودن عمر محصولات کشاورزی و برخی مشکلات در حمل و نقل و نیز موضوعات قرنطینه‌ای این محصولات، باعث شده که محصولات کشاورزی گاهی دچار مشکل شوند و همین مشکلات توسط خطوط خبری خارجی به شکل وارونه یا تحریف شده‌ای ارائه شود و مردم ما را نگران کند که البته ما وظیفه داریم توضیحات کامل و دقیق را به اطلاع مردم کشورمان برسانیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی