تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
گفتگو با محسن پاک آیین

شروع دوباره مذاکرات وین؛ لغو گام به گام یا یکباره تحریم‌ها

دور هشتم مذاکرات بار دیگر امروز بعد از ظهر در وین آغاز می‌شود. اینکه چه موضوعاتی بر روی میز مذاکرات باقی مانده و در این دور توافقی حاصل می‌شود یا خیر؟ سوالات اصلی این دور از مذاکرات است.

کد خبر: ۱۱۷۷۷۶
۱۶:۱۶ - ۱۳ دی ۱۴۰۰

محسن پاک آیین/مذاکرات وین/برجام/احیای برجام

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: دور هشتم مذاکرات امروز در هتل کوبورگ وین بار دیگر امروز آغاز می‌شود. دور هشتم مذاکرات وین که همزمان با آغاز سال نو میلادی به مدت سه روز متوقف شده بود از عصر امروز (دوشنبه) شروع می‌شود و هئیت ایرانی به وین رفته است. البته طبق گزارش‌ها با وجود اعلام وقفه در گفتگو‌های وین، رایزنی‌های غیررسمی و تبادل متون در جلسات غیررسمی میان هیات‌های کارشناسی ایران با هیات‌های مستقر در وین ادامه داشت.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران بعد از پایان دور اول هشتمین مذاکرات احیای برجام این دور از مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز در توئیتر خود نوشته است: «از صمیم قلب آرزو می‌کنم تمام طرفین مذاکره کننده در مذاکرات وین و تمام حامیان توافق هسته‌ای در سراسر جهان شاهد بازیابی کامل برجام در اوایل سال آینده باشند.»


بیشتر بخوانید: چین در جنوب ایران؛ نخستین ردپای توافق وین؟


طبق گفته مقامات ایرانی در این دور از مذاکرات علاوه بر موضوع لغو تحریم‌ها، دو موضوع تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از برجام و نیز راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها در روند بررسی‌های کارشناسی و سیاسی در چارچوب دیدار‌های دوجانبه و چندجانبه مورد بحث قرار گرفته است. همچنین موضوع اقدامات هسته‌ای که متقابلا در برابر لغو تحریم‌ها ایران باید آن‌ها را انجام دهد بررسی شده است. با این حال با شروع دور جدید منابع غربی می‌گویند زمان تمرکز بر تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ... بنا به درخواست ایران به پایان رسیده است و اکنون همه چیز باید به موازات همه مسائل اصلی پیش برود.

دیدار برای بررسی شرایط این دور از مذاکرات وین با محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو پرداخته است.

محسن پاک آیین/مذاکرات وین/برجام/احیای برجام

محسن پاک‌آیین در مورد اهداف ایران در مذاکرات وین می‌گوید: «ما مجموعه اهدافی در این مذاکرات داریم که به عنوان سیاست قطعی نظام بار‌ها اعلام شده و در بیانات مقام معظم رهبری هم است و مورد اجماع همه ارکان نظام نیز قرار گرفته است. چه در دولت قبلی و چه در دولت فعلی، این سیاست قطعی است که حتماً مذاکرات به لغو تحریم‌ها و حق راستی آزمایی ایران منجر شود. بعد از اطمینان از لغو تحریم‌ها ما هم تعهدات برجامی و آن محدودیت‌هایی که در واقع در برجام برای برنامه هسته‌ای ایران مشخص شده را ما طبق مفاد برجام انجام خواهیم داد.»

این کارشناس بین الملل در مورد اینکه ایران به دنبال لغو چه تحریم‌هایی است را به میز مذاکره مربوط می‌داند و بیان می‌کند: «اینطور که گفته شده ما به دنبال لغو تمام تحریم‌ها هستیم. اما اینکه کدام تحریم‌ها لغو شود؟ باید بر روی میز مذاکره بین مسئولین دو طرف صحبت شود. در واقع روی میز مذاکره باید به جمع بندی برسند که کدام تحریم‌ها لغو بشود. چیزی که به طور کلی مطرح می‌شود بحث تحریم‌ها است، ولی دقیق مشخص نشده که کدام تحریم‌ها لغو خواهد شد. هدف ما این است که با لغو تحریم ها، فروش نفت و کالا‌های غیر نفتی کشور ممکن شود و ما بتوانیم پول این درآمد‌های از فروش نفت و صادرات غیر نفتی را از طریق مسیر بانک‌های معتبر دنیا دریافت کنیم. یعنی مبادلات و معادلات ما با دنیا حالت عادی پیدا کند و تحریم‌های حوزه نفت، بانکی و بقیه تحریم‌هایی که منجر به آسیب رسیدن به اقتصاد ایران می‌شود از جمله بیمه نفتکش‌ها و هواپیما لغو شود.»

برخی از منابع غربی از روند گام به گام برای توافق و برخی از حرکت همزمانی در توافق صحبت می‌کنند، پاک‌آیین در این خصوص می‌گوید: «ما بار‌ها گفتیم صد در صد به دنبال سیستم گام به گام و توافق موقت نیستیم. اما گفته‌های غربی‌ها نوعی فضاسازی در آستانه مذاکرات است. به آن چیزی که می‌شود اعتماد کرد، نتیجه مذاکرات است. همانطور که دولت ما اعلام کرد دنبال نتیجه هستیم و نتیجه گرایی مدنظر ماست. غربی‌ها با اظهارات خود بیشتر به دنبال جنگ روانی برای تاثیرگذاری بر مذاکرات هستند. ما باید ببینیم که نتیجه مذاکرات چه خواهد بود. اگر این نتیجه به نفع ایران و در جهت لغو تحریم‌ها باشد ما بی شک می‌پذیریم.»

این کارشناس بین الملل در مورد زمان توافق برای احیای برجام که نماینده روسیه اعلام کرده است، می‌گوید: «من امیدوارم هر چه زودتر شاهد به نتیجه رسیدن مذاکرات باشیم. اینکه آقای اولیانوف گفتند اول فوریه مذاکرات به نتیجه می‌رسد، خودشان باید دلیلش را بگویند. ولی هر چه زودتر این اتفاق بیافتد و تحریم‌ها لغو شود و مذاکرات به نتیجه برسد ما استقبال می‌کنیم.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی