تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

قیمت لیر امروز ۱۳ دی ۱۴۰۰

امروز دوشنبه ۱۳ دی ماه قیمت لیر در میانه معاملات با حدود سه درصد کاهش به دو هزار و ۱۳۰ تومان رسید. ارزش هر لیر در برابر دلار نیز به ۱۳٫۴ رسید.

کد خبر: ۱۱۷۷۷۱
۱۴:۳۱ - ۱۳ دی ۱۴۰۰

قیمت لیر امروز

دیدارنیوز ـ قیمت لیر ترکیه امروز دوشنبه با ۲٫۴۰ درصد کاهش به دو هزار و ۱۳۰ تومان رسید. قیمت این ارز نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان کاهش داشته است.

روتیرز در گزارشی اعلام کرده که روند کاهشی ارزش لیر به علت سیاست‌های رجب طیب اردوغان ادامه‌دار است.

راشاتودی در گزارشی نوشت که لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده بود. البته ۱۹ درصد از ارزش لیر نیز در هفته پایانی سال کاهش پیدا کرد.

این کاهش بدترین عملکرد لیر از آغاز به قدرت رسیدن اردوغان در حدود ۲۰ سال گذشته بود. ارزش لیر در هفته اخیر از ۱۸٫۴ به ۱۰٫۲۵ در برابر دلار رسید. امروز دوشنبه هر دلار آمریکا با ۱۳٫۴ لیر معامله می‌شد.

لیر ترکیه همچنین بدترین عملکرد را در بین ارز‌های بازار‌های نوظهور داشته است. بر اساس گفته تحلیلگران، برنامه جدید اقتصادی اردوغان که بر صادرات، اعتبار و نرخ پایین بهره تمرکز دارد، باعث شدت گرفتن سقوط لیر طی ماه‌های اخیر شده است.

رئیس جمهور ترکیه در ماه دسامبر در تلاش برای توقف روند سقوط لیر، از طرح جدید خود جهت حفاظت از حساب‌های داخلی در برابر ارز‌های خارجی پرده برداشت. این طرح در ابتدا ۵۰ درصد ارزش لیر را با حمایت بانک مرکزی بالا برد.
[yektanet.com]مردم ترکیه برای حفظ سرمایه‌های خود، حساب‌های لیر خود را به ارز‌های دیگر تبدیل کردند. اطلاعات رسمی نشان می‌دهد سرمایه‌های ارز خارجی در داخل ترکیه تنها در آخرین هفته سال میلادی به رکورد ۲۳۸٫۹۷ میلیارد دلار رسیده است.

اردوغان در روز جمعه از شهروندان ترکیه خواست سرمایه‌های خود را به لیر پس‌انداز کنند. او ادعا کرد بی‌ثباتی بازار تحت کنترل است.

رئیس جمهور ترکیه طی روز‌های اخیر گفت: «تا زمانی‌که ارز خود را به‌عنوان یک شاخص در نظر نگیریم، سقوط خواهد کرد. لیر ترکیه پولی است که به رسمیت می‌شناسیم، نه ارز‌های خارجی دیگر. دولت به سیاست نرخ پایین بهره ادامه می‌دهد.»

این طرح اردوغان مورد انتقاد‌های بسیاری قرار گرفته است و به گفته اغلب تحلیلگران اقتصادی ارزش لیر همچنان کاهشی باقی می‌ماند.

برچسب ها: قیمت ارز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی