با درخواست باشگاه های استقلال و پرسپولیس و تاکید وزیر ورزش و جوانان و همچنین موافقت فدراسیون فوتبال سرانجام تبلیغات محیطی به باشگاه ها واگذار شد.
دیدارنیوز: در همه سالهای اخیر سازمان لیگ مجری تبلیغات محیطی بود، اما در پی کشمکشهای به وجود آمده میان استقلال و پرسپولیس و سازمان لیگ سرانجام فدراسیون فوتبال تابو شکنی کرد و برای اولین بار تبلیغات محیطی را به باشگاهها واگذار کرد. البته باشگاهها در قراردادی که با سازمان لیگ منعقد کرده اند موظف شده اند بخشی از این درآمد را به حساب سازمان لیگ واریز کنند. به دو دلیل؛ اول اینکه سازمان لیگ از درآمد تبلیغات محیطی سهم میبرد و دلیل دوم اینکه بخشی از این در آمد هم به حساب سایر باشگاهها واریز میشود.
در لیگ برتر تنها دو باشگاه هستند که امتیاز تبلیغات محیطی را از سازمان لیگ دریافت کرده اند؛ استقلال و پرسپولیس؛ بنابراین قرارداد سازمان لیگ با اسپانسرها در جریان است و از سویی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس همان طور که اشاره شد بخشی از درآمد خود را به حساب سازمان لیگ واریز میکنند تا حق ۱۴ باشگاه دیگر لیگ برتری تضییع نشود. در این بین باشگاه استقلال از درآمدی که در ۴ بازی اخیر کسب کرده ریالی به حساب سازمان لیگ واریز نکرده است و این خلاف قرارداد موجود بین سازمان لیگ و باشگاه استقلال است. باشگاه استقلال متعهد شده بود که بازی به بازی بخشی از درآمد ناشی از تبلیغات محیطی را به حساب سازمان لیگ واریز کند که در ۴ بازی اخیر این کار را انجام نداده است. البته سازمان لیگ هم درخواستی برای فسخ قرارداد با باشگاه استقلال نداشته است. (این موضوع توسط یکی از اعضای سازمان لیگ تایید شد)
اما ۱۴ باشگاه لیگ برتری تمایل دارند هم چنان سازمان لیگ مجری تبلیغات محیطی باشند. طبیعتا اگر باشگاهها مجری تبلیغات محیطی شوند میتوانند درآمد بیشتری کسب کنند، اما به نظر میرسد بیشتر باشگاهها ما فاقد بخش بازرگانی فعال برای کسب درآمد هستند و ترس از این دارند در صورت دریافت مجوز از سازمان لیگ برای اجرای تبلیغات محیطی به درآمد مساوی و حتی بیشتر از آنچه که سازمان لیگ به آنها اختصاص میدهد دست پیدا نکنند و در این صورت متضرر خواهند شد.
جالب اینکه سازمان لیگ بعد از واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاههای حاضر در لیگ برتر (البته همان طور که اشاره شد تنها تیمهای استقلال و پرسپولیس این مجوز را دریافت کرده اند و ۱۴ باشگاه دیگر لیگ برتری هم چنان اصرار دارند سازمان لیگ مجری تبلیغات محیطی باشد!) برای واگذاری امتیاز به تیمهای دسته اولی هم اعلام آمادگی کرد. اما در لیگ یک شرایط متفاوت با لیگ برتر است. سازمان لیگ تنها ۵۰ درصد از ظرفیت تابلوهای تبلیغات محیطی در بازیهای دسته اول را میتواند به باشگاهها واگذار کند؛ بر اساس قراردادی که با اسپانسر داشته است. در بین تیمهای دسته اولی هم تنها تیم خیبر خرم آباد اعلام کرده حاضر است ۵۰ درصد از ظرفیت تابلوهای تبلیغاتی در بازیهای خانگی را برعهده بگیرد.
تبلیغات محیطی در فوتبال حرفهای یکی از مهمترین راههای درآمدزایی باشگاه هاست که در فوتبال حرفهای مجری باشگاهها هستند، اما در همه جای دنیا باشگاهها موظف هستند بخشی از درآمد را به حساب اتحادیه برگزاری مسابقات یا همان سازمان لیگ ارایه دهند. اینکه باشگاهها در فوتبال ایران از این تابو شکنی فدراسیون فوتبال استفاده نکرده اند بیشتر به نظر میرسد به دلیل نداشتن بخش بازرگانی قوی برای جذب اسپانسر است. باید به این نکته مهم هم اشاره کرد توفیق استقلال و پرسپولیس در دریافت مجوز تبلیغات محیطی به این خاطر است که دو قطب اصلی فوتبال به حساب میآیند و از همه مهمتر بازی این دو تیم به طور حتم از شبکه سه پخش میشود، اما سایر دیدارها از دیگر شبکهها و بیشتر شبکههای استانی پخش میشود و شاید باشگاهها در صورت گرفتن مجوز درآمدی کمتر از پولی که از سوی سازمان لیگ به آنها اختصاص مییابد، داشته باشند. البته جذب اسپانسرهای بومی هم میتواند به درآمدزایی خوب باشگاهها در شهرستانها منجر شود، اما تیمها پیش از دریافت مجوز از سازمان لیگ برای اجرای تبلیغات محیطی باید ساز و کار جذب اسپانسر را در باشگاه خود مهیا کنند. نه اینکه قرارداد را امضاء و سپس به دنبال اجرای آن باشند.