تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
از سعدآباد تا توپکاپی (۳۴) + فایل صوتی

ترکیه در سالی که گذشت؛ پیروزی بر پاندمی، جاه طلبی نظامی، خزان لیر!

رضا قنبری در این شماره ستون از سعدآباد تا توپکاپی مروری کرده است بر حوادث سیاسی ترکیه در سال ۲۰۲۱. از موفقیت اردوغان در غلبه بر کرونا تا جاه طلبی‌های نظامی او و البته نوسان ارزش لیر!

کد خبر: ۱۱۷۵۴۵
۱۸:۱۴ - ۱۰ دی ۱۴۰۰

ترکیه در سالی که گذشت

دیدارنیوز ـ رضا قنبری*: بالاخره سال پر التهاب ۲۰۲۱ به پایان رسید. سالی که فقط از آسمان استانبول سنگ نبارید. از قرنطینه‌های طولانی و لشکرکشی به قفقاز تا آتش‌سوزی نیمی از کشور و دو برابر شدن قیمت دلار تنها بخشی از خبر‌های پارسال بود. روزگاری که اگرچه در رسانه‌ها تظاهرات‌های ضد دولتی بیش از فستیوال‌های خیابانی به چشم آمد، اما رشد اقتصادی دو رقمی پایان سال نشان داد که همچنان باید جوجه‌ها را آخر پاییز شمرد. حالا در اولین روز سال نو با نگاهی به مهمترین اتفاقات ۲۰۲۱ چشم انداز‌های پیش روی کشور را بررسی می‌کنیم.

 زمستان در قرنطینه

آغاز سال ۲۰۲۱ با پنج روز قرنطینه بدلیل همه گیری کرونا آغاز شد. ترکیه به عنوان یکی از اولین کشور‌های آغاز کننده واکسیناسیون سراسری، گروه‌های پرخطر و شهروندان بالای ۶۰ سال را از اواخر پاییز به وسیله ۵۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم و فایزر ایمن کرد. اعلام قرنطینه از درب منزل، توزیع ماسک و ضدعفونی کننده‌های رایگان و راه اندازی اپلیکیشن "حس کد" برای شناسایی بیماران در موفقیت ترکیه برای غلبه بر پاندمی در زمستان موثر بود. هرچند کرونا در مجموع خسارات فراوانی را به بخش‌های مرتبط به توریسم در سال گذشته وارد کرد، اما با نگاهی به آمار‌های سازمان جهانی بهداشت، دولت از این امتحان سربلند بیرون آمد. چنانکه در بهار و تابستان ۲۰۲۱ وقتی آمار مرگ و میر کووید ۱۹ در خاورمیانه بیداد می‌کرد ترکیه میزبان میلیون‌ها توریست از کشور‌های مختلف دنیا بود.

فایل صوتی این یادداشت را این جا بشنوید

 بهار نظامی: ترکیه که در مناقشه ۲۰۲۰ قفقاز، همراه آذربایجان به پیروزی‌های چشمگیر دست یافته و حمایت افکار عمومی زیر دندانش مزه کرده بود در بهار ۲۰۲۱ با برگزاری چند مانور نظامی در منطقه سعی کرد احساسات میهن پرستانه مردم را به نفع خود نگه دارد. در طرف مقابل، اما ارمنستان، ایران و روسیه با حساسیت مانور‌های مشترک ترکیه و متحدانش در حاشیه خزر را دنبال می‌کردند و فضای مجازی این کشور‌ها مملو از احساسات ناسیونالیستی شده بود. اما با تمام انتقادات، اردوغان از حمایت همه جانبه از علی اف دست نکشید و ارتش کشور در سال گذشته عملیات‌های فراوانی را در حاشیه مرز‌ها به اجرا گذاشت. سیاستی که با تکیه بر قدرت نظامی و البته موقعیت بی همتای جغرافیایی به دنبال محکم کردن جای پای خود در خاورمیانه است و با توجه به اختلافات قومیتی در مرز‌های قفقاز گرهی تازه بر کلاف سردرگم منطقه افزوده است. هر چند مانور‌های مشترک با آذربایجان و پاکستان از سوی دیگر همسایگان بی پاسخ نماند و دومینو مانور‌های نظامی در سال ۲۰۲۱ در تمام کشور‌های حاشیه خزر یک دور کامل زد. 

تابستان داغ

تابستان امسال بیش از آنکه تبلیغات پلاژ‌ها و کنسرت‌های آنتالیا و آدنا در شبکه‌های تلویزیونی خودنمایی کند تصاویر آتش سوزی جنگل هایش به سرخط خبر‌ها آمد. حریق پردامنه‌ای که از جنوب شرق کشور آغاز و طی چند روز تا صد‌ها کیلومتر دورتر را به خاکستر بدل کرد. درگیری همزمان میلیون‌ها متر مربع از جنگل‌های ۲۱ استان کشور تصویری آخر زمانی از تابستان ۲۰۲۱ ترکیه به یادگار گذاشته است. خسارتی جبران ناپذیر که هرچند دولت با پرداخت بیمه به روستاییان آسیب‌دیده، سعی در جبران بخشی از آن برآمد، اما منتقدان همچنان نسبت به بی توجهی اردوغان در روز‌های اول آتش‌سوزی به او طعنه می‌زنند و البته نیرو‌های دولتی هم با دستگیری گروه‌های حامی "پ ک ک" به اتهام دست داشتن در حریق، پای مخالفان دولت را به این برزخ باز کردند. حضور نیرو‌های آتش نشان از روسیه، ایران و آذربایجان در جنگل‌های ترکیه و همدلی مردم محلی با آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی از تصاویر به یاد ماندنی آتش سوزی ۲۰۲۱ است.

 پاییز لیر ریز

بی شک مردم ترکیه هیچ وقت در عمرشان به اندازه پارسال قیمت دلار را دنبال نکرده اند. کاهش ارزش لیر از روز‌های اول سال با نرخ برابری هر دلار ۷ لیر آغاز شد و اواسط آذر حتی عدد ۱۸ را هم دید. کاهش بی‌سابقه‌ای ارزش پول ملی که با تورم ۵۰ درصدی فشار فراوانی به طبقات پایین جامعه وارد کرد. دولت که در ابتدا این کاهش را توطئه دشمنان برای ضربه به جمهوری می‌دانست آرام‌آرام به آن نام "سیاست تازه" برای افزایش صادرات نهاد. رشد دو رقمی اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۱ و صادرات ۲۳۰ میلیارد دلاری کشور نشانه‌ای از موفقیت دولت در اجرای این سیاست تازه بود. هرچند مخالفان با اشاره به کمبود مواد غذایی و هزینه‌های سنگین مسکن در شهر‌های بزرگ اردوغان را به بی کفایتی در اداره کشور و دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام کردند. بحث‌های دامنه داری که پایش به رسانه‌های کشور‌های همسایه هم کشیده شد و در نتیجه میزان فروش املاک و مستغلات به خارجی‌ها در سال ۲۰۲۱ رکورد شکست. هرچند اردوغان در آخرین هفته کاری سال ناگهان یک برگ آس رو کرد و با اعلام قانون پرداخت خسارت به حساب‌های پس‌انداز در صورت کاهش ارزش لیر، آرامش را به بازار‌ها باز گرداند و لیر با قیمت برابری ۱۲ در برابر دلار سال را به پایان رساند.

قطعا دولت عدالت و توسعه یکی از سخت‌ترین سال‌های زمامداری اش را پشت سر گذاشت. طبق نظرسنجی‌های رسمی محبوبیت آک پارتی با حدود ۲۵ درصد به کمترین حد خود در یک دهه اخیر رسیده و البته اوضاع احزاب مهم رقیب، چون جمهوری خلق هم با حدود ۲۸ درصد خیلی بهتر نیست. هر چند اگر همه مخالفان دولت بتوانند حول یک شخصیت به ائتلاف برسند همین حالا حدود چهل درصد از آرا را درصندوق دارند. البته رقیب آن‌ها سیاستمداری است که در ۲۵ سال گذشته برنده همه انتخابات‌ها بوده و امسال هم حتما چند فیل بزرگ به آسمان خواهد فرستاد.

 *روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل ترکیه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
Sara
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
0
مثل همیشه بی نظیر بوديد
دوتاتون خسته نباشید
امسال کلی زحمت کشیدید و نتيجه زحماتتونو میگیرید
بهترین هستید
بهتون افتخار میکنم
و فقط میخوام پیشرفت روز افزونتونو ببینیم
تبريک
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی