تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

ادامه دور هشتم مذاکرات وین بعد از آتش بازی سال نو میلادی

در هفته منتهی به سال نوی میلادی، وین میزبان هیات‌های مذاکره کننده در خصوص احیای برجام است. چشمان بسیاری منتظر نتیجه این دور از مذاکرات هستند و برخی اول فوریه را زمان توافق برای احیای برجام می‌دانند.

کد خبر: ۱۱۷۳۸۳
۱۷:۲۶ - ۰۷ دی ۱۴۰۰

ادامه دور هشتم مذاکرات وین بعد از آتش بازی سال نو میلادی

 

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: در حالی که وین آماده آتش بازی سال نو میلادی می‌شود، مذاکرات دور هشتم در هتل کوبورگ ادامه دارد. بعد از نشست ۴+۱ با ایران در روز دوشنبه، قرار شد هیات‌های کارشناسی از روز سه شنبه در موضوع لغو تحریم‌ها، اقدامات هسته‌ای، راستی آزمایی و تضمین‌ها کار خود را آغاز کنند. در واقع گفتگو‌ها تا پنج‌شنبه ادامه دارد و از جمعه تا یکشنبه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، تنفس خواهد داشت و از دوشنبه (۱۳ دی ماه) از سر گرفته می‌شود.

پیش از شروع دور جدید مذاکرات وین علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران علاوه بر دیدار دوجانبه با نماینده فرانسه، آقای باقری کنی ملاقاتی سه جانبه با نمایندگان چین و روسیه و دیداری با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام داده است.


بیشتر بخوانید:رحمن قهرمانپور: حضور هیات آمریکایی در روز اول دور جدید مذاکرات مثبت است


از سوی دیگر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توئیتر خود نوشته است که قبل از آغاز رسمی مذاکرات دور هشتم با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرده است.

این دیدار‌ها نشانه‌های خاصی دارد که ردپای آن را در هفته یا حتی ماه‌های گذشته باید دنبال کرد. به نظر می‌رسد فرانسه در مذاکرات وین به دنبال منافع بیشتر برای خود می‌گردد و به همین دلیل در مذاکرات قبلی کارشکنی‌هایی را دنبال کرد. از سوی دیگر روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران با آمدن دولت جدید در ایران نقش پر رنگ تری را ایفا می‌کند؛ تا جایی که طبق گزارش‌ها در دور قبلی با میانجیگری روسیه مذاکرات ادامه پیدا کرده است. همچنین سفر‌های علی باقری کنی به روسیه نیز به خوبی این شرایط را به تصویر کشیده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز این دور از مذاکرات را اینگونه ارزیابی کرده است که مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد و مهم این است که متن مشترک واحدی در اختیار داریم که تیم مذاکره‌کننده ما بر روی آن تمرکز دارد. احتمالاً این دور از مذاکرات در حقیقت نقشه راه آینده مذاکرات و پرونده برجام را به خوبی نشان خواهد داد.

لغو تحریم‌ها اولویت ایران

ابراهیم رئیسی، رئیسی جمهوری ایران با شعار حل مشکلات اقتصادی به پاستور قدم گذاشته است. اما تا امروز به دلیل تحریم‌های آمریکا نتوانسته است که به خوبی شعار خود را عملی کند. در حقیقت همه راه‌ها برای دولت رئیسی به مذاکرات وین ختم می‌شود. از این رو لغو تحریم‌ها به کلید واژه دولت او در خصوص مذاکرات وین تبدیل شده است.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در خصوص نتایج دور هشتم مذاکرات گفته است: «واشنگتن قبل از بازگشت کامل به اقدامات هسته‌ای خود ابتدا باید تحریم‌ها را لغو کند. رمز موفقیت و پیشرفت مذاکرات لغو موثر و موثر تحریم‌ها است. در مدت کوتاهی می‌توان به توافق رسید و این بستگی به جدیت پذیرش لغو تحریم‌ها دارد. ایران بر اهمیت در اولویت قرار گرفتن موضوع لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها و تضمین‌ها در آغاز بررسی محتوایی متون مذاکراتی در وین تاکید کرد.»

این سخنان به خوبی نشان می‌دهد که تیم مذاکره کننده ایران سعی دارد امتیاز لغو یا تعلیق تحریم‌های بیشتری را در این دور از مذاکرات به دست بیاورد. زیرا با لغو تحریم‌ها اقتصاد آسیب‌دیده ایران نیز وارد مرحله جدیدی می‌شود. بر همین اساس لغو تحریم‌های بانکی و نفتی در اولویت این تیم قرار گرفته است.

هشدار غربی‌ها

در حالی که تیم مذاکره کننده و حتی وزیر امور خارجه ایران به مذاکرات بسیار خوشبین هستند، اما غربی‌ها هنوز هشدار می‌دهند. انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات برجام در خصوص این دور از مذاکرات وین گفته است: «تهران و واشنگتن باید تصمیم‌های سیاسی سختی اتخاذ کنند. بدون اتخاذ تصمیم‌های سیاسی دشوار در تهران و واشنگتن امکان موفقیت مذاکرات وجود ندارد.»

از سوی دیگر رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران مدعی شد که اقدامات ایران اشتباه محاسباتی است و ایران دارد با آتش بازی می‌کند. در حقیقت غربی‌ها نگران وقت‌کشی تیم ایرانی برای رسیدن ایران به بمب اتمی هستند. بر همین اساس سعی دارند با هشدار مذاکرات وین را به توافق قطعی نزدیک کنند.

در حالی که وین برای جشن سال نو آماده می‌شود انتظار می‌رود بعد از بازگشت هیات‌ها به هتل کوبورگ و پایان تعطیلات زمستانی، مذاکرات وین به توافق نزدیک‌تر شود. با این حال ممکن است سال ۲۰۲۲ برای پرونده برجام سال بدیمنی باشد و به مرگ این پرونده بینجامد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی