تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

حیوانات گوشت‌خوار بیشتر از گیاه‌خواران در معرض ابتلا به سرطان هستند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که حیوانات گوشت‌خوار مانند پلنگ، روباه و گرگ نسبت به حیوانات گیاه‌خوار مانند گوسفند و بز کوهی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

کد خبر: ۱۱۷۲۱۴
۱۱:۳۳ - ۰۶ دی ۱۴۰۰

حیوانات گوشت‌خوار و سرطان

دیدارنیوز ـ به نقل از دیلی میل، یک مطالعه جدید نشان داده است که حیوانات گوشت‌خوار مانند روباه، پلنگ و گرگ نسبت به همتایان گیاه‌خوار خود مانند بز کوهی و گوسفند بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستند.

محققان دانشگاه "ساوثرن دانمارک" بروز سرطان را در بیش از ۱۱۰ هزار پستاندار از نزدیک به ۲۰۰ گونه مختلف که در باغ وحش نگهداری می‌شوند، بررسی کردند.

به گفته این تیم تحقیقاتی، یافته‌ها نشان می‌دهد که سرطان فقط یک بیماری انسانی نیست و این یافته‌ها می‌تواند به دانشمندانی که روی توسعه درمان‌های ضد سرطان برای انسان کار می‌کنند، کمک کند.

این مطالعه توسط پروفسور "فرناندو کولچرو" ریاضیدان دانشگاه "ساوثرن دانمارک" و همکارانش انجام شده است.

پروفسور "کولچرو" می‌گوید: به طور کلی کار ما نشان می‌دهد که سرطان ممکن است یک تهدید جدی و قابل توجه برای حیوانات باشد که نیاز به توجه علمی قابل توجهی دارد.

وی افزود که این توجه به ویژه در زمینه تغییرات محیطی اخیری که توسط انسان ایجاد شده است، مورد نیاز است.

پروفسور "کولچرو" و تیمش در تحقیقات خود، داده‌های ۱۱۰ هزار و ۱۴۸ پستاندار را که در مجموع مشتمل بر ۱۹۱ گونه بودند و در باغ وحش نگهداری می‌شوند، تجزیه و تحلیل کردند.

مطالعه حیوانات در باغ وحش‌ها به این دلیل است که محققان تصور بسیار بهتری از سن هر حیوان داشته باشند. این از این نظر مهم است که سرطان یک بیماری مرتبط با سن است، اما سن حیوانات در حیات وحش اغلب مشخص نیست و تخمین زدن آن نیز دشوار است.

علاوه بر این، تخمین میزان ابتلا به سرطان و تأثیرات آن در جمعیت حیوانات طبیعی دشوار است، زیرا بیماری‌های جدی منجر به مرگ‌های غیرقابل ردیابی به واسطه گرسنگی یا شکار شدن می‌شود.

محققان دریافتند که سرطان یک بیماری فراگیر است که همه پستانداران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما آن‌ها همچنین به این نتیجه رسیدند که وقتی نوبت به بیماری سرطان می‌رسد، همه در معرض خطر یکسانی قرار ندارند.

به طور مشخص، تجزیه و تحلیل این تیم نشان داد که گوشتخواران که گروهی از پستانداران هستند که همانطور که از نامشان پیداست، عمدتاً گوشتخوار هستند، به طور ویژه مستعد ابتلا به این بیماری هستند. در واقع بیش از یک چهارم پلنگ‌های ابری، روباه‌های گوش خفاشی و گرگ‌های سرخ در این مطالعه به دلیل سرطان مرده‌اند.

در مقابل، اما به نظر می‌رسد که جانوران سُم‌دار یا پستانداران سُم‌دار که معمولاً گیاه‌خوار هستند، نسبت به این بیماری بسیار مقاوم هستند.

به گفته محققان، نتایج نشان می‌دهد که پستانداران موجود در باغ وحش که از گوشت حیوانات دیگر به ویژه پستانداران دیگر تغذیه می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

این تیم پیشنهاد کرد که این نتیجه ممکن است در نتیجه‌ی این واقعیت باشد که گوشت‌خواران تنوع میکروبیومی پایینی دارند و مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی سرطان‌زا هستند.

یافته‌های کامل این مطالعه در مجله "نیچر" (Nature) منتشر شده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: حیات وحش
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی