تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

عضو ستاد مقابله با کرونا: در بین ۱۴ کشور ایمن و کم‌خطر کرونا قرار داریم

مجید مختاری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا آخرین وضعیت کووید ۱۹ در ایران و جهان را تشریح کرد و گفت: ایران از نظر شیوع دلتا، خوشبختانه در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد؛ نمی‌توان گفت کاملاً کنترل شده، اما وضعیت به گونه‌ای است که در بین ۱۴ کشور ایمن و کم‌خطر کرونا قرار داریم.

کد خبر: ۱۱۷۰۹۱
۱۶:۳۷ - ۰۴ دی ۱۴۰۰

در بین ۱۴ کشور ایمن و کم‌خطر کرونا قرار داریم

دیدارنیوز ـ مجید مختاری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در برنامه «سلام تهران» با تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان خود را بر اثر بیماری کرونا از دست داده‌اند، گفت: طبق روال ۶ هفته گذشته، مرگ و میر‌های کرونایی ۱۰ برابر بود. قطعاً یکپارچگی، ما را به این موفقیت رسانده و درخواست من این است که رعایت نکات بهداشتی به ویژه در ۳-۴ هفته آینده همچنان مدنظر قرار گیرد. در حال حاضر در کل جهان آمار شیوع و مرگ و میر کرونایی، در حال افزایش است؛ اما خوشبختانه در ایران آمار‌ها روند نزولی دارد، که باید آن را حفظ کنیم و بهبود بخشیم.

عضو کمیته ملی واکسن کرونا با بیان اینکه هنوز هم سویه غالب در دنیا دلتاست، تصریح کرد: در کشور‌های اروپایی، تعداد مبتلایان در یک میلیون جمعیت با سرعت زیادی بالا می‌رود. انگلستان خط قرمز است؛ دانمارک که شرایط بدی داشت، هم اینک سیر نزولی را طی می‌کند، اما شرایط در ایران بسیار خوب است. برخلاف تعداد مبتلایان، خوش‌بختانه آمار مرگ و میر در یک میلیون جمعیت پایین است. اگر بخواهیم از سهم امیکرون در شیوع مطلع شویم، باید بگوییم آفریقا در شیوع امیکرون سیر صعودی دارد، اما نمودار آن به سیر افقی رسیده است؛ یعنی شیوع امیکرون در مرکز کم شده است، اما مسئولان بهداشتی آفریقا می‌گویند امیکرون در کشور‌های دیگر هم ممکن است مثل آفریقا عمل نکند. به نظر می‌رسد سویه دلتا در آفریقا وجود ندارد، اما در آسیا و اروپا همچنان یکه‌تازی می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان گفت سویه دلتا در ایران کنترل شده است؟، اظهار داشت: ایران از نظر شیوع دلتا، خوشبختانه در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد؛ نمی‌توان گفت کاملاً کنترل شده، اما وضعیت به گونه‌ای است که در بین ۱۴ کشور ایمن و کم‌خطر کرونا قرار داریم. روند تکثیر سویه‌های قبلی و امیکرون که در هفته اول چطور رشد کرده، هشداردهنده است و ما باید در کنار مراعات‌ها، واکسیناسیون را هم تکمیل کنیم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ۲ تا ۳ روز زمان برای ۲ برابر شدن موارد ابتلا به امیکرون لازم است، گفت: یک شخص در ۳ تا ۷ روز ۶۴ نفر دیگر را مبتلا می‌کند؛ به همین دلیل، سرعت تکثیر این سویه سه برابر دلتاست. البته سرعت شیوع امیکرون در کشور‌های مختلف متفاوت است؛ مثلاً در انگلیس ۲ برابر است. به همین دلیل این کشور ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار مبتلا را در روز گزارش می‌کند، اما خبر خوب بستری شدن ۱۵۹ نفر است. آیا این آمار ثابت می‌ماند؟ آفریقای جنوبی هشدار می‌دهد که احتیاط کنید؛ این سویه ۵۰ جهش در دو هفته و بیشترین جهش را در یک هفته داشته است؛ اگر این جهش‌ها ادغام شوند، احتمال کشندگی افزایش می‌یابد.

مختاری با اشاره به ۲ برابر شدن ابتلا‌ها نیز گفت: اگر در یک شهر یک میلیون درگیر بیماری شوند، حدود ۵ تا ۷ درصد یعنی ۷۰ هزار نفر به مراقبت‌های پزشکی احتیاج دارند؛ در سه روز ۱۴۰ هزار نفر می‌شوند و در ۶ روز به ۲۸۰ هزار نفر می‌رسند. این دو برابر شدن موجب وارد شدن فشار به سیستم پزشکی می‌شود؛ بنابراین نباید فکر کنیم که سویه امیکرون بی‌ضرر است و یا ماسک‌ها را برداریم؛ خیر، اینطور نیست، سویه غالب در ایران همچنان دلتاست.

عضو کمیته ملی واکسن با اشاره به مخالفت ضدواکسن‌ها با واکسیناسیون با این بهانه که واکسن تأثیری بر امیکرون ندارد، گفت: امیکرون هم به واکسن حساس است؛ اما همان‌طور که گفته شد همچنان سویه دلتا را داریم و بنابراین باید بهداشت دست، فاصله اجتماعی و جلوگیری از تجمع‌ها در دستور کار قرار داشته باشد. ضروری است ۸ تا ۱۰ میلیون نفری که واکسن نزده‌اند، واکسن خود را دریافت کنند. باید توجه داشت که امیکرون بیماری افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله است؛ یعنی افراد فعال‌تری که حرکت و بیماری را منتقل می‌کنند.

منبع: فارس
برچسب ها: کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی