تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

اعلام تعداد بیسوادان ۱۰ تا ۱۹ ساله/ مشکلات شناسایی و جذب بیسوادان

شاپور محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به برآورد‌های انجام شده در خصوص میانگین کشوری نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله، گفت: بر اساس برآورد‌های انجام شده در پایان سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰، میانگین کشوری نرخ باسوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله به ۹۷ درصد رسیده است.

کد خبر: ۱۱۶۹۳۵
۱۲:۱۶ - ۰۱ دی ۱۴۰۰

اعلام تعداد بیسوادان ۱۰ تا ۱۹ ساله

دیدارنیوز ـ شاپور محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در نشستی که به مناسبت چهل و دومین سالروز تاسیس سازمان نهضت سواد آموزی با عنوان "سواد آموزی در مدار تحول" و به منظور تبیین برنامه‌های هفته سوادآموزی و عملکرد این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: برآورد‌های انجام شده در خصوص میانگین کشوری باسوادی در پایان سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد این نرخ برای زنان به ۹۶ درصد و برای مردان به ۹۸ درصد رسیده است. همچنین برآورد ما این است که نرخ باسوادی در مدت زمان مذکور برای روستاییان ۹۲ درصد و برای شهرنشینان ۹۸ درصد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چالش اصلی ما این است که بر اساس سرشماری سال ۹۵ تعدادی بی سواد اعلام شده است که باید این افراد را شناسایی و جذب کنیم. مشکل اصلی ما در شناسایی و جذب است. در واقع ۵۰ درصد از فعالیت‌های ما در حوزه باسواد کردن بی سوادان صرف است، اما باقی فعالیت‌های ما در راستای ادامه تحصیل افراد است تا افراد مجددا رجعت به بی سوادی نداشته باشند.

عوامل اقتصادی و فرهنگی، مهمترین دلایل بیسوادی

وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ هزار بی‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ ساله وجود دارد، عوامل اقتصادی و به ویژه فرهنگی را از مهم‌ترین دلایل بی سوادی این گروه سنی دانست و افزود: از این تعداد بی‌سواد ۸۰ هزار نفر دختر و ۷۰ هزار نفر پسر هستند.

به گفته محمدزاده، ۸۰ درصد سواد آموزان و آموزش دهندگان این سازمان زنان هستند و نرخ باسوادی زنان در قیاس با مردان از اختلاف ۲۴ درصدی پیش از انقلاب به اختلاف ۲ درصدی پس از انقلاب رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از جمله اصلی‌ترین دلایل اختلاف نرخ باسوادی بین زنان و مردان به ویژه در مناطق مرزی را عوامل فرهنگی عنوان کرد و در عین حال گفت که این نگرش نیز در دهه اخیر بسیار تغییر کرده است.

۲/۶ میلیون نفر در سال ۹۵ گفته اند بیسوادند

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مطابق با آخرین سرشماری در سال ۹۵، حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اظهار بی‌سوادی کرده‌اند، در عین حال تاکید کرد: ۳۶۰ هزار نفر از این افراد اتباع بوده و از سوی دیگر طی راستی آزمایی‌های انجام شده کد ملی برای این ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر وجود ندارد و تنها ۶۶۰ هزار نفر بی سواد با کد ملی شناسایی کردیم که طی راستی آزمایی‌های انجام شده آن‌ها هم بعضا باسواد بوده اند. از این رو نرخ واقعی این افراد را می‌توان تا حدود یک میلیون نفر اعلام کرد.

وی در ادامه سخنان خود دستاورد‌های عرصه سواد آموزی پس از انقلاب اسلامی را با دوره پیش از انقلاب اسلامی مقایسه و اعلام کرد: طبق آخرین سرشماری سال ۵۵ و در شرایط اقتصادی رژیم قبل از انقلاب، نرخ باسوادی در گروه سنی به علاوه شش سال ۴۷.۵ درصد و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۴۸.۸ درصد بوده است.

۹۴ درصد ۱۰ تا ۴۲ ساله‌ها باسوادند

محمدزاده، فاصله بین نرخ باسوادی زنان و مردان پیش از انقلاب را ۲۳ تا ۲۴ درصد و فاصله نرخ باسوادی روستاییان و شهرنشینان را ۳۵ درصد عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های خوبی در این ۴۹ سال پس از انقلاب انجام شد. براساس آخرین سرشماری سال ۹۵ میانگین باسوادی ۱۰ تا ۴۲ ساله‌ها حدود ۹۴ درصد است و اختلاف باسوادی بین زنان و مردان طبق سرشماری سال ۹۵ از ۲۳ الی ۲۴ درصد به حدود هفت درصد رسیده است.

نهضت سوادآموزی در اجرای عدالت آموزشی و عدالت جنسیتی موفق بوده

وی همچنین افزود: پس از انقلاب و بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ اختلاف با سوادی روستاییان و شهرنشینان به حدود ۱۲ درصد رسیده است. این آمار نشان می‌دهد این سازمان توانسته است در بحث عدالت جنسیتی و عدالت آموزشی موفق عمل کند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی همچنین این را هم گفت که حدود ۱۰ درصد از حجم سالانه این سازمان برای سواد آموزی به اتباع خارجی اختصاص دارد و بالغ بر ۹۹ درصد این اتباع نیز برادران و خواهران افاغنه هستند.

همچنین در ادامه این نشست عناوین برنامه‌های هفته سواد آموزی

چهارشنبه (اول دی) سوادآموزی و رسانه، پنجشنبه (دوم دی) سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت، جمعه (سوم دی) سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز، شنبه (چهارم دی) سوادآموزی و تکریم فعالیت‌های انجام شده در سوادآموزی.
یکشنبه (پنجم دی) سوادآموزی و فرهنگ کتابخوانی، دوشنبه (ششم دی) سواد آموزی و مسئولین، سه‌شنبه (هفتم دی) سواد آموزی و میثاق با آرمان‌های امام راحل (ره) اعلام و نمایشگاه کتابی نیز افتتاح شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: سوادآموزی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی