تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

لحاظ واقع‌گرایی در ساختن کشور

پرویز سارانی فعال سیاسی و مدنی در یادداشتی نوشت :با یک درصد جمعیت دنیا و 9درصد منابع و ثروت براساس واقع‌بینی و درک شرایط روز ایران و جهان و معادلات مترتب بر آن و کنار آمدن با واقعیت‌ها ، این کشور را از خمودی و رکود همه جانبه خارج کنیم.

کد خبر: ۱۱۵۹۸۵
۱۷:۱۴ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰

لحاظ واقع‌گرایی در ساختن کشور

دیدارنیوز ـ پرویز سارانی: اگر اراده‌ای برای توجه و نجات ایران از شرایط کنونی وجود داشته باشد ، کنار آمدن با واقعیت‌ها اولین ضرورت و ابزار عقلی و اجرایی است. ما 1درصد جمعیت جهانیم ، در حالی که حدود 9 درصد از منابع و ثروت طبیعی و انسانی را در جهان داریم ، که نسبت و پتانسیل بسیار امیدوار کننده‌ای است. 
قرن بیست و یک الزامات و ابزارهای خود را می‌خواند و با اندیشه‌ها و نگرش‌های هزاران سال پیش ، در این دوره نمی‌توان زیست منطبقی با دنیای امروز داشت.
 جهانی که به تاخت می‌رود و ما با این رویکرد به گردش هم نمی‌رسیم . برای ساختنی مبتنی بر توسعه راهی جز آسیب شناسی ، شناخت موانع واقعی (نه شعاری) و عقیم‌سازی ناکارآمد آن و ناکارآمدی‌ها نیست.

 همانگونه که در برخی از حوزه‌ها خواستیم و توانستیم ، اما بخش بزرگی از مسائل ما حل نشده باقی مانده است. مسائلی که تبلور و تجلی آن را در اقتصاد ، معیشت ، محیط زیست ، بحران آب و دسپاچگی‌های بهداشتی در بحران‌ها و بلایا شاهد هستیم. 
هوش ملت ما کمتر از میانگین دنیا که نیست، در مواردی از این حیث شرایط بهتری داریم. پس مشکل کجاست؟ نتیجه ای که همه شاهد آن هستیم ، خوب نیست که به نظر ابتدا باید شرایط موجود را آسیب‌شناسی کرده ، نیازهای مان را بر اساس آنچه در دست داریم مرتفع کنیم و این برای کوتاه مدت و جنبه تسکینی دارد ولی برای بلند مدت و رویکردی با شعاع دید باز باید از مرحله نیاز عبور کرده و نگاهی جهانی برای بالا بردن تراز و توانایی همه جانبه کشور داشته باشیم.
باید بر مبنای تخصص ، علم و دانش در میدان عمل ، توسط کارشناسان مجرب هر حوزه برنامه‌ ریزی علمی داشته باشیم.
 باید بفهمیم چرا در حالی که همه جانبه و بالقوه قوی و دارا هستیم ، اما در بخش‌های عمده‌ای از امور در مقایسه با جهان و منطقه عقبیم؟ شکی نیست همواره دست های پنهانی بر علیه ما در حال کار است ، اما این استدلال و دستاویز قانع کننده نیست. چون همه کشورها دشمن دارند و در دنیای سیاست دوست و دشمن دائمی نداریم. دوست دائمی ما ارج نهادن به هوش و تکریم علم و استفاده از ظرفیت‌های آشکار و پنهان سرزمینی و انسانی خودمان و دشمن اصلی و خطرناک ما فرافکنی ناشی از عجز است.
 ما خود را فراموش کرده‌ایم و تا با داشته‌های مان آشتی نکنیم ، در بر همین پاشنه است. مشکلات ما تنها در بحث معیشت و اقتصاد و روابط بین الملل نیست. ما ظرفیت های فرهنگی و تاریخی خود را هم فراموش کرده‌ایم. به عنوان مثال امروزدر کتب تاریخی و درسی ما نامی از رشادت ها، پهلوانانی ها و خدمات بزرگانی نظیر بابک خرمدین ، ابومسلم خراسانی ، یعقوب لیث صفاری که تمام هستی و نیستی خود را فدای وطن کردند ، نیست. چرا؟
راهی جز پوست اندازی در امور ذکر شده نیست. در غیر اینصورت ره ما به ترکستان است. باید دلایل مهاجرت نخبگان را بررسی کنیم و به دور از غرض و مرض دافعه را دفع و برای ماندن نخبگان ایجاد جاذبه کنیم. 
باید بفهمیم مقصد و کشورهایی که مغزهای ما به آنجا فرار می‌کنند چه جاذبه‌هایی دارند و چه اموری برای نیروی ارزشمند انسانی ما ایجاد دافعه و انتخاب فرار به جای قرار ، می‌کند.

افزون بر موارد ذکر شده ما به معضل بزرگ دیگری هم مواجه هستیم و آن خروج سرمایه از کشور است. و بخش زیادی از این سرمایه‌ها اتفاقا توسط افراد نسبی و سببی نزدیک به کانون قدرت و ثروت ، به خارج از کشور هدایت می‌شود. این موضوع هم از مسائلی است که باید ریشه آن را در شلختگی ، بی برنامگی و غیبت اراده واقعی در حکمرانی خوب جستجو کرد. چرا اختلاس تا این میزان؟ اختلاس گران و خارج کنندگان پول ایران ، غالبا چه کسانی هستند و در چه کشورهایی مأمن و مأوا یافته‌اند؟ در همان کشورهایی نرفته‌اند که آنها را دشمن می‌نامیم؟ آقازاده‌هایی که منابع ایران را به تاراج برده‌اند ، کجا هستند ، چگونه رفته‌اند ، به کجا و با چه شگردی به ثروت مردم دست یافته اند. و هزاران سوال دیگر...

 بنابراین ما در فازها آسیب‌شناسی کاستی‌ها ، شناسایی ظرفیت‌ها ، تکریم علم و عالم ، ارج نهادن به کار و تولید و خالق سرمایه و سرمایه‌گذار و امن کردن محیط برای نخبگان از یک سو و بستن راه دزدان رسمی و شیک و شناسایی دست‌اندازان به جیب ملت و رسوا کردن آنها و همچنین مسدود کردن آن راه‌ها، آینده ای نسبی برای همه جوانب زندگی فرزندان این مملکت ترسیم کنیم. به نظر با این رویکرد ، عامل یا عوامل حاکمیتی درگیر در فساد و دست اندازه به مرور از چرخه حکمرانی خارج خواهند شد ؛ و آقا زاده‌های آنها.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
نیام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
0
0
بسیار عالی بود .......
ما در سطح مدیریت کشوری به همچین اشخاصی نیاز داریم.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی