تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مخاطرات منابع حیاتی

کد خبر: ۱۱۵۹۸۲
۱۶:۵۸ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ اصغر حميدی*: کشور ما در منطقه‌ای نیمه‌خشک قرار دارد لذا منابع حیاتی آن نیز اعم از آب و خاک و هوا شرایط خود رادارد که هرگونه اقدامی در بهره‌برداری از این منابع بایستی هدفمند و برنامه محور باشد تا ضمن رفع نیاز فعلی و حال حاضر مردم به پایداری این منابع جهت نسل آینده نیز توجه شود.

حافظت از زمین؛ آب و ذخایر ژنتیکی و مدیریت و نگهداری این منابع امر مهمی است که متاسفانه در کشور توسط دستگاه‌های اجرائی و همچنین نظارتی مربوط، رویکرد مقطعی و کوتاه مدت داشته و مردم هم به گذران زندگی و مصرف خود اهتمام داشته و دارند.

دولت سیزدهم نیز با حضور در مناطق بحرانی و ملاحظه مشکلات برشمرده توسط مردم برای رفع و کاهش معضلات وعده‌هایی می‌دهد که بهتر است با مطالعه و نگاه کارشناسی باشد. بحران آب در خوزستان و اصفهان و... از حوادث پیش روی این دولت بوده و اقدامات مقطعی و هزینه کرد در این باره (پرداخت کمک به کشاورزان) چاره کارنیست. مصرف آب در بخش کشاورزی ۹۰درصد و شرب ۶درصد و صنعت نیز ۴درصد می‌باشد. میزان مصرف نیز بطور متوسط ۳ برابر متوسط جهانی و رتبه اول را در دنیا داریم؛ که اگر بتوان ۱۰درصد از بخش کشاورزی با دید کارشناسی کاهش داد تا حدودی مشکلات فروکش می‌کند.

وزارت‌خانه‌های نیرو و کشاورزی درباره مدیریت مصرف آب بایستی با نگاه علمی و امکان عملی بودن آنرا در دستور کار قرار دهند. اقدامات کشاورزی هماهنگی لازم با هر منطقه را می‌طلبد در سالیان اخیر کاشت هندوانه و برنج که بسیار آب بر می‌باشند در مناطق غیر شرایط طبیعی خود انجام می‌پذیرد و با کمبود آب نیز مطالبه‌گریشان بیشتر و هزینه زا از جیب همه‌ی مردم و برای کشور شده است. در حال حاضر کشور ما از خلیج فارس حدود ۶۵۰هزار متر مکعب در روز توسط آب شیرین کن‌ها برداشت می‌نماید درحالی که کشور‌های حوزه خلیج فارس بیش از ۲۵ میلیون مترمکعب برداشت می‌شود این منطقه دارای یک اکوسیستم است که بیشترین فضا هم به کشور ایران تعلق دارد و باید در حفظ این اکوسیستم و به میزانی که تجدیدپذیر باشد برداشت و بهره برداری شود لذا دولت با این کشور‌ها در این خصوص با رعایت همه زوایای کارشناسی وارد عمل و هماهنگی شود.

به هرحال آینده مناسبی درباره منابع حیاتی متصور نمی‌باشد و وضعیت آلودگی هوا و فرسایش خاک نیز دارای مخاطراتی سنگین و تهدیدکننده زندگی مردم می‌باشد و مباحث مهمی دارد که باید بطور ویژه این مسئله مدیریت شود.

*سخنگوی حزب تمدن اسلامی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی