تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

نگرانی از سکولار شدن نماز جمعه

روزنامه همدلی نوشت: نماز جمعه همواره به‌عنوان یک فریضه عبادی و سیاسی شناخته می‌شده و اتفاقاً از سوی ائمه جمعه هم همواره بر این تأکید شده که نماز جمعه تنها یک مراسم مذهبی نبوده و قرار نیست فقط بر مسائل اخلاقی و غیراجتماعی و غیرسیاسی تمرکز شود.

کد خبر: ۱۱۵۶۳۲
۱۰:۳۵ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰

نگرانی از سکولار شدن نماز جمعه


دیدارنیوز: طی دهه‌های گذشته هم روال بر همین بوده است. ائمه جمعه شهر‌های مختلف همواره بخشی از خطبه‌های خود را به مسائل سیاسی روز اختصاص می‌داده و البته که می‌دهند و این روند همچنان ادامه دارد؛ اما گویا قرار است تغییراتی در این روند رخ دهد که باعث نگرانی‌هایی شده است. ماجرا ازآنجا شدت گرفت که امام‌جمعه لواسان شخصاً وارد پروسه مبارزه با فساد شد و تریبون نمازجمعه این شهر را به مبارزه با فساد‌ها اختصاص داد و تلاش کرد که مانع زمین‌خواری در این منطقه گران‌قیمت شود؛ اما این اقدام او خیلی به مذاق برخی خوش نیامد و در نهایت منجر شد که حجت‌الاسلام لواسانی برکنار شود هرچند که شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در بیانیه‌ای سعی کرد دلیل این برکناری را موضوعاتی دیگر عنوان کند، اما در جایی در متن بیانیه مشخص است که ناراحتی اصلی موضوع دیگری بوده است.

در متن بیانیه آمده بود: «اینکه مظلومیت منطقه لواسان منحصر در تخلفات ساختمانی نیست و خصوصاً روستا‌های محروم این منطقه که در پوشش اشرافیت بخش‌هایی در لواسان دیده نمی‌شوند، به لحاظ برنامه و عملیات فرهنگی، به استقرار امام‌جمعه در منطقه و تمرکز در این جایگاه نیاز دارند. امری که به دلیل سکونت امام‌جمعه محترم در خارج از لواسان (برخلاف عهد ائمه محترم جمعه با نهاد نماز جمعه، مبنی بر ضرورت سکونت ائمه جمعه و خانواده مکرم ایشان در منطقه) و همچنین، استقرار دفتر امام‌جمعه محترم در خارج از لواسان و عضویت ایشان در هیأت علمی دانشگاه و ایفای مسئولیت در دانشگاه که مستلزم صرف وقت است، به‌آسانی مقدور و میسور نبوده است. هرچند که هستند ائمه محترم جمعه‌ای که هم‌زمان با تدریس و اشتغال، به دلیل استقرار و سکونت در محل خدمت، انتظارات را در حوزه فعالیت‌های فرهنگی برآورده می‌کنند.»

با اظهارنظر حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه معلوم شد که اتفاقاً موضوع برکناری دقیقاً نوع فعالیت لواسانی در جایگاه امام‌جمعه بوده و همین هم نشان داد که قرار است روند نماز جمعه‌ها گویا تغییر کند. به گزارش ایسنا آبان ماه علی‌اکبری در نشست استانی ائمه جمعه خراسان جنوبی گفت: «آنچه برخی از افراد و جناح‌ها تلقی دارند که امام‌جمعه عدالت‌خواه بیاید مصادیقی از فساد در منطقه را در خطبه‌های نماز جمعه مطرح کند این دروغ رسانه‌ای بزرگی بود که مطرح شد تا چهره‌سازی مصنوعی در بین شبکه امامت جمعه اتفاق بیفتد، این‌ها نمی‌دانند آحاد ائمه جمعه در کشور سال‌هاست پای مسئله عدالت در منطقه خود ایستاده‌اند و پیگیری می‌کنند و بسیاری از دشواری‌ها به برکت نماز جمعه حل‌وفصل شده و بسیاری از این نوع فساد‌ها از طریق دستگاه‌های مسئول رهگیری شده است، اما ائمه جمعه می‌دانستند که بر اساس نظر امامین انقلاب، طرح این نوع مسائل در خطبه‌های نمازجمعه به‌صورت مصداقی ممنوع است؛ کسانی که از این ممنوعیت خارج شدند باید پاسخگو باشند.»

این روند ادامه یافت و چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این‌که قرار است در نمازجمعه تهران فیلم سینمایی اکران شود. این اقدام بی‌سابقه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. برخی گفتند بالاخره به‌نوعی باعث جذب افراد به نمازجمعه می‌شود. برخی در دفاع از این اتفاق گفتند مردم برای رهایی از مشکلات زندگی روزمره به نمازجمعه می‌آیند و این اقدام بسیار مثبت است؛ اما منتقدان تأکید داشتند که این تصمیم در راستای جدا کردن نماز جمعه از مسائل سیاسی روز و به‌نوعی غیرسیاسی کردن است. حالا همین نگرانی از غیرسیاسی شدن نماز جمعه هم به متن سخنرانان پیش از خطبه نماز جمعه تهران رسیده است. دیروز چند تن از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به مناسبت روز دانشجو سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران بودند.

به گزارش ایسنا، سید شایان ابهری عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با بیان این‌که «تریبون نماز جمعه باید جایی برای بیان درد‌های مردم باشد»، گفت: «نماز جمعه‌ای که در آن درد مردم مطرح نشود، نماز جمعه‌ای سکولار است نه نماز جمعه‌ای که امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بر آن تأکید داشتند.» این فعال سیاسی افزود: «یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند صف‌های نماز جمعه را پرشور کند توجه به مسائل جامعه و نیاز‌های جوانان در نماز جمعه است. نیاز‌ها و مسائلی که متأسفانه بعضاً با بی‌توجهی برخی از مسئولان تبدیل به بحران شده‌اند.»

همچنین زهرا جوان که به مناسبت ۱۶ آذر فرارسیدن روز دانشجو به‌عنوان سخنران پیش از خطبه در نماز جمعه تهران سخنرانی می‌کرد با تأکید بر اینکه تریبون نماز جمعه باید تریبونی مردمی باشد و در آن مشکلات مردم بیان شود نه یک تریبون حاکمیتی، ادامه داد: «مردم از ائمه جمعه انتظار دارند که مسائل و مشکلات آن‌ها را به‌صورت صریح و روشن بیان کنند و در بیان حق و باطل صراحت داشته باشند.» برخی معتقدند که این سخنان نشان می‌دهد که تشکل‌های دانشجویی حزب‌اللهی هم نگرانی فاصله گرفتن ائمه جمعه از دغدغه‌های روز مردم هستند و این نگرانی را دارند که تصمیمات جدید باعث شود نماز جمعه کلاً از مسائل سیاسی فاصله بگیرد.

حالا باید دید که علی‌اکبری چه تصمیمی برای سیاست‌گذاری در نمازجمعه‌های سراسر کشور می‌گیرد. آیا این روند به سمت بیان مطالبات مردم پیش می‌رود یا اینکه این فرضیه تأیید می‌شود و خطبه‌های نماز‌های جمعه بیشتر به 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی