تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

دیاکو حسینی: اولین روز مذاکرات در مورد حل اختلافات نبود

۹ آذر ماه دومین روز مذاکرات وین است و قرار است کارگروه تحریم‌ها در مورد لغو تحریم‌ها شروع به کار کند. دیدار برای بررسی روز اول مذاکرات و ادامه این روند با دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو می‌پردازد.

کد خبر: ۱۱۵۴۲۸
۱۵:۰۹ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰

دیاکو حسینی: اولین روز مذاکرات در مورد حل اختلافات نبود

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: دومین روز مذاکرات وین در حالی شروع شده است که شب گذشته اولین دور مذاکراتی را مقامات مثبت خوانده اند. امروز کارگروه تحریم‌ها شروع به کار خواهد کرد و در مورد لغو تحریم‌ها بحث و گفتگو خواهد شد.

در حالی که شرایط اقتصادی کمر ایران را شکسته است، قرار است تیم مذاکره کننده بعد از سه روز مذاکره به تهران بازگردد. در تهران نیز این روز‌ها به دلیل آلودگی هوا و شرایط اقتصادی به سختی می‌توان نفس کشید و چشمان بسیاری به روند مذاکرات وین دوخته شده است.

فایل صوتی این گفتگو را در ادامه بشنوید

تا اینجای کار مقامات اروپایی و حتی تیم ایران اعلام کرده‌اند که به مذاکرات خوشبین هستند. دیدار برای بررسی شرایط با دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو می‌پردازد.

دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین الملل در مورد مذاکرات روز گذشته در هتل کوبورگ وین می‌گوید: «جلسه دیروز طبعاً جلسه مقدماتی بود که در آن اعضای برجام بار دیگر دور یک میز نشستند که ادامه تلاش برای احیای برجام و حل اختلافات صورت گیرد. در این نشست، اختلافات را اعلام کردند و با رویکرد‌ها و حساسیت‌های کلی یکدیگر آشنا شدند. من فکر نمی‌کنم در جلسه دیروز راه مهمی برای حل اختلاف مطرح شده باشد و طبیعتاً در جلسات بعدی راه‌حل‌هایی برای رفع تحریم‌ها مطرح می‌شود. ایران در آنجا پیشنهاد‌های خودش را خواهد داد و طرف آمریکایی هم طبیعتاً دیدگاه خودش را طرح خواهد کرد. باید دید در آنجا چه میزان می‌توان اختلافات را کم کرد. همینطور کارگروه هسته‌ای که مربوط می‌شود به بازگشت ایران به تعهداتش، کارش را بعداً شروع می‌کند و بعد از آن تازه معلوم خواهد شد که وضع تحریم‌ها به چه صورت پیش می‌رود. ما در آغاز راه هستیم هنوز قضاوت زود است. هنوز نمی‌توان در مورد رفع اختلافات صحبت کرد. دیروز شاهد رویکرد‌های کلی بودیم که طرفین نسبت به اصل موضوع دارند، ولی این به هیچ وجه به معنای حل اختلافات نیست. ما باید منتظر روزها، احتمالاً هفته‌ها و شاید ماه‌ها باشیم.»

این کارشناس بین الملل در خصوص اظهارات مثبت دیپلمات‌ها بیان می‌کند: «دیپلمات‌ها معمولاً تلاش می‌کنند در تمام گفتگو‌ها و همه مذاکرات ابعاد مثبت و امیدوار کننده در مواضع رسمی و رسانه‌ای اعلام بکنند. طبعاً نمی‌توان انتظار داشت آن‌ها در دور اول گفتگو‌ها ابراز بی تفاوتی و ناامیدی کنند؛ بنابراین این ادبیات خوشبینانه کاملاً مطابق با عرف مواضع دیپلماتیک دیپلمات‌ها است. از این جهت من فکر نمی‌کنم الزاماً این نوع ادبیات نشان دهنده یک پیشرفت چشمگیر باشد. حال هم فکر می‌کنم باید منتظر باشیم و ادامه کار را ببینیم و مواضع بعدی که به پختگی می‌رسد و به جزئیات می‌پردازد را قضاوت بکنیم.»

حسینی در مورد پذیرش شرایط ۶ دور مذاکرات گذشته توسط تیم جدید می‌گوید: «آنچه که آقای باقری گفتند این بوده که ایران الزاماً همه محتوای ۶ دور مذاکرات قبل را نه تایید و نه تکذیب می‌کند. این موضوع بسته به مورد و پیشرفت‌هایی که در کارگروه‌ها وجود خواهد داشت، باید تصمیم گرفته شود که کدام یک از تفاهم‌های پیشین مورد قبول تیم جدید است و کدام یک مردود دانسته می‌شود. من فکر می‌کنم پایه مذاکرات بر این مبنا است که ۶ دور گفتگو‌های قبلی یک سرمایه و پیشرفت برای گفتگو‌های بعدی محسوب می‌شوند؛ اما طبیعتاً در بخش‌هایی اختلافاتی وجود داشته باشد. این احتمال و امکان به کلی کنار نرفته است که مباحث تازه‌ای حول آن‌ها شکل بگیرد؛ بنابراین می‌توان گفت که گفتگو‌های پیشین به صورت مشروط پایه گفتگو‌های آینده دست کم از نگاه ایران قرار گرفته است.»

دیاکو حسینی در خصوص نتیجه مذاکرات اظهار می‌کند: «من فکر می‌کنم طرف ایرانی به دنبال توافق است و توافق بهترین راه حل برای حل این معضل رفع تحریم‌ها و در واقع تنها راه حلی است که ایران در پیش دارد و هیچ راه دیگری جزء مذاکره کردن برای رفع تحریم‌ها که هدف اصلی ایران است وجود نداشته، ندارد و در آینده هم نخواهد داشت؛ بنابراین من فکر می‌کنم طرف ایرانی مصمم است این کار را انجام دهد. هر چند بی اعتمادی‌ها بسیار عمیق است و مشکلات سیاسی بر سر راه وجود دارد. در ارتباط با آمریکا و آینده سیاست داخلی در آمریکا می‌تواند مستقیماً بر مذاکرات و روند اجرایی برجام تاثیر بگذارد. علی رغم تمام این مشکلات من فکر می‌کنم طرف ایرانی هم به طور جدی و با میل واقعی وارد گفتگو‌ها شده ولی این موضوع الزاماً نتیجه را تضمین نمی‌کند، چون توافق طرف‌های دیگری نیز دارد. به خصوص طرف آمریکایی که تصمیمات و نظرات او می‌تواند در اجرای برجام در آینده تاثیر مستقیم بگذارد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی