تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گفتگوی دیدار با یک ویروس شناس

قدرت انتقال کرونای اومیکرون ۵ تا ۱۰ برابر کرونای دلتاست

محمدرضا محبوب فر، ویروس شناس درباره سویه جدید ویروس کرونا که به «امیکرون" مشهور شده است، به دیدار می‌گوید: قدرت انتقال "اومیکرون" ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از جهش دلتا است.

کد خبر: ۱۱۵۲۶۴
۰۸:۴۶ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰

یک ویروس شناس: پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید؛ سرعت انتقال

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: خبر شیوع ویروس جهش یافته کرونا به نام "اومیکرون" شوک دوباره‌ای را به جهان داده است، با اینکه منشاء این ویروس قاره آفریقا شناخته شده، اما انتشار خبر ابتلای یک زن بلژیکی به "اومیکرون" در سفر به ترکیه سبب شده تا وجود این ویروس به صورت خاص در آفریقا زیر سوال رود.

"اومیکرون" ترسناک هست، اما نه زیاد

محمدرضا محبوب فر، ویروس شناس و اپیدمیولوژیست در گفتگو با دیدار درباره ویروس "اومیکرون" می‌گوید: علائم ابتلا سویه جدید بر خلاف ترس و وحشتی که در سراسر دنیا ایجاد کرده خیلی خطرناک نیست؛ طبق گزارش‌ها افرادی که به این ویروس مبتلا شدند؛ علائم خفیف دارند و مشهود‌ترین عارضه برای آن‌ها درد‌های عضلانی و خستگی مفرط است.

او تاکید می‌کند: در خصوص سویه جدید این را هم باید گفت که افراد مبتلا تاکنون احساس از بین رفتن حس چشایی و بویایی را گزارش نکردند و تنها بعد از دو روز دچار سرفه خفیف می‌شوند.

ویروس کرونا می‌تواند به شیوه‌های بی‌شماری تغییر کند، اما سه احتمال وجود دارد: ممکن است قابل انتقال باشد،در فرار از سیستم ایمنی بهتر عمل کند یا بدتر شود و باعث بیماری جدی‌تری شود.

قدرت انتقال کرونای اومیکرون ۵ تا ۱۰ برابر کرونای دلتاست

 


بیشتر بخوانید: جهش جدید ویروس کرونا؛ نام دردسر جدید «اومیکرون» است!


خطر بیخ گوش کودکان و نوجوانان

یکی از اولین جهش‌های کرونا که در اواخر ژانویه ۲۰۲۰ ظاهر شده بود جهش، D ۶۱۴ G بود که احتمالاً پروتئین سنبله‌ای را که ویروس از آن برای چسباندن به سلول‌های انسانی استفاده می‌کند تثبیت کرده و ویروس را عفونی‌تر می‌کند. این جهش به سرعت گسترده شد و جایگزین نسخه اصلی ویروس شد.

محبوب فر، در توضیح بیشتر ویروس او میکرون می‌گوید: در حال حاضر بیمارانی مبتلا به سویه جدید شدند زیر ۴۰ سال بودند و این ویروس بیشتر خود را به کودکان، نوجوانان، جوانان و افراد زیر ۴۰ سال چسبانده است.

این ویروس شناس دلیل این رفتار او میکرون را حضور بیشتر این قشر در فضای جامعه می‌داند و می‌گوید: هر چند افراد مبتلا شده در این رده سنی نشانه‌های خفیف داشتند، اما این را بدانید که قدرت سرایت پذیری این ویروس جهش یافته ۵ تا ۱۰ برابر ویروس دلتا است، یعنی قدرت سرایت دلتا ۱۰ تا ۱۵ برابر جهش قبلی بود و او میکرون ۵ تا ۱۰ برابر دلتا قدرت سرایت دارد.

او معتقد است: پروتکل‌های بهداشتی از سمت و سوی کودکان و جوانان کمتر رعایت می‌شود به همین دلیل بیشتر مبتلا می‌شوند و سویه‌های قبلی و افراد پیرتر و بالای ۶۰ سال را درگیر می‌کرد، اما این ویروس سنین زیر ۴۰ سال را بیشتر درگیر می‌کند.


تزریق دز سوم به معنای ایمنی کلی نیست

"ایران به هیچ عنوان آماده مواجهه با این ویروس نیست"؛ این جمله را محبوب فر بیان می‌کند و می‌گوید: مسوولان کشور در این مدت روی واکسن تبلیغ می‌کنند و می‌گویند بیاید دز سوم را بزنید، اما هنوز مشخص نیست که دو دز قبلی که مردم دریافت کردند تا چه میزان روی کرونای دلتا تاثیر داشته است.

با گسترش ویروس کرونا، جهش‌های بیشتری ظاهر شد و باعث ایجاد انواع قابل انتقال بیشتر شد. ابتدا آلفا که حدود ۵۰ درصد از ویروس اولیه عفونی‌تر بود و سپس دلتا که به نوبه خود تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از آلفا عفونی‌تر بود؛ اما دانشمندان انتظار ندارند این روند برای همیشه ادامه یابد.

این ویروس شناس با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد واکسن روی او میکرون تاثیری ندارد، می‌افزاید: به نظر می‌رسد دز سوم هم مقاومت زیادی در برابر این ویروس جهش یافته ندارد و تبلیغ برای دز سوم فقط واکسن پرستی را ترویج می‌دهد و در نهایت می‌توان گفت که او میکرون واکسن گریز است.

یک ویروس شناس: پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید؛ سرعت انتقال

 


بیشتر بخوانید: دز سوم واکسن کرونا؛ چه واکسنی و چه زمانی باید تزریق شود؟


هنوز واکسنی برای او میکرون کشف نشده است

کشور‌های قدرتمند در تولید واکسن این روز‌ها در تلاش هستند که بتوانند برای مقابله با او میکرون راه حلی پیدا کنند و در قدم اول فایزر اعلام کرده تا ۱۰۰ روز آینده نمی‌توانیم واکسنی برای مقابله با این ویروس کشف کنیم.

محبوب فر این موضوع را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: وقتی شرکت‌های موفقی مانند فایزر و آسترازنکا نتوانسته اند برای مقابله با او میکرون راه حلی پیدا کنند یعنی اینکه فعلا باید روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمرکز کرد.

این اپیدمیولوژیست ادامه می‌دهد: گزارش‌های مختلفی از کشور‌های مختلف خاورمیانه، اروپایی، آمریکا و استرالیا داریم که ممکن است او میکرون در آنجا هم ظهور پیدا کرده باشد.


شاید "او میکرون" به ایران هم رسیده باشد

البته هنوز کاملاً مشخص نیست که چه محدودیت‌هایی در انتقال وجود دارد، اما حداقل، کروناویروس جدید نمی‌تواند بی‌نهایت سریع تکرار شود یا بی‌نهایت فاصله را طی کند. انتقال بیماری مستلزم این است که یک نفر به نحوی ویروس را بیرون دهد و این ویروس در مجاری تنفسی شخص دیگر فرود آمده و او را آلوده کند.

محبوب فر ادامه می‌دهد: او میکرون در ایران هم هست با توجه به اینکه ما شرایط آزمایش نداریم و کادر درمان هم اطلاعاتی در این باره ندارند و نحوه شناسایی ویروس سخت‌تر می‌شود؛ از این رو ممکن است در ایران هنوز سر باز نکرده باشد هر چند که آمار مبتلایان تغییری نکرده است.

به گفته این ویروس شناس، ترکیه و اسرائیل اعلام کردند که دو مورد از ابتلا به او میکرون در کشورشان شناسایی شده از این رو ممکن است در ایران هم وجود داشته باشد.

رعایت فاصله اجتماعی لازم‌تر است و ماسک

بهترین کار برای مقابله با او میکرون رعایت پروتکل‌های بهداشتی است یعنی زدن ماسک و رعایت فاصله دو متری؛ محبوب فر علاوه بر تاکید روی این نکات این را هم اضافه می‌کند:بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ممکن است شرایط این روز‌های کشور را در مواجهه با کرونا تغییر دهد از این رو باید این کار را با تفکر بیشتری انجام می‌دادند.

او ادامه می‌دهد: اتحادیه اروپا هم به این نتیجه رسیدند عادی انگاری‌ها زود بوده و بازگشایی‌ها باعث به وجود آمدن شرایط قرمز در آلمان شده است.

افراد مبتلا به کرونا در خانه درمان می‌شوند

این ویروس شناس روی این موضوع تاکید دارد: نگرانی از این بابت وجود دارد که آن افرادی که کرونا نگرفتند اگر سویه جدید بیاید و دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند مبتلا می‌شوند، زیرا قدرت سرایت پذیری بالایی دارد.

به گفته محبوب فر، ابتلای خفیف به این ویروس این شانس را به افراد مبتلا می‌دهد که خود را در منزل درمان کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی