تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

رابرت مالی: اگر ایران به توافق برنگردد درب بسته خواهد شد

رابرت مالی می‌گوید اگر آن‌ها به توافق بازنگردند و اگر ایران به تشدید و افزایش پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد، این درب بسته خواهد شد و ایران بار دیگر عامل بحران عدم اشاعه خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۵۱۵۱
۱۲:۰۱ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰

رابرت مالی: اگر ایران به توافق برنگردد درب بسته خواهد شد

دیدارنیوز - به نقل از ان پی‌آر، رابرت مالی در گفت‌وگویی در مورد ایران گفت: دو راه رو به جلو وجود دارد؛ یک راه بازگشت به توافق است که در آن صورت ما و کشور‌های خلیج (فارس)، آماده هستیم تا روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با تهران گسترش دهیم، چیزی که آن‌ها می‌گویند می‌خواهند انجام دهند، منطقه را از نظر اقتصادی و دیپلماتیک یکپارچه کنیم، اما اگر آن‌ها به توافق بازنگردند و اگر ایران به تشدید و افزایش پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد، این درب بسته خواهد شد و ایران بار دیگر عامل بحران عدم اشاعه خواهد شد.

وی مدعی شد: نمی‌خواهم بگویم که کشور‌های خلیج فارس عاشق این توافق شدند، اما آن‌ها متوجه شدند که واقعیت این است که جایگزین توافق، یعنی عدم توافق یا عدم مشارکت آمریکا در توافق به این معنی که ایران تعهدات خود را ترک کرده است و به معنای افزایش برنامه هسته‌ای و رفتار تهاجمی‌تر ایران و منطقه است و من فکر می‌کنم همه کشور‌های حوزه خلیج فارس و برخی از آن‌ها ارزیابی‌های متفاوتی از مزایای این توافق دارند، اما همه آن‌ها موافقند که بازگشت به توافق اکنون بسیار مهم است و آن دو راه را به ایران پیشنهاد کردند.

مالی در مورد مخالفت اسرائیل با برجام گفت: من پنهان نمی‌کنم که اسرائیل همچنان با توافق مخالف است، اگرچه فکر می‌کنم برخی نکات ظریف در مورد موافقت در مورد برجام در بحث عمومی وجود دارد، از جمله مقامات سابق اسرائیل که می‌گویند خروج از توافق اشتباه بزرگی بود. من فکر می‌کنم آن‌ها ترجیح می‌دهند که ما دوباره به توافق نپیوندیم، اما در عین حال، آن‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند با ما اختلافات عمومی داشته باشند. آن‌ها می‌دانند که اگر به توافق برگردیم، تلاشی برای متوقف کردن توافق نخواهند داشت. اگر این اتفاق بیفتد، آن‌ها از ما می‌خواهند که در مورد اتفاقاتی که پس از بازگشت به توافق روی می‌دهد با هم کار کنیم و اگر به توافق برنگردیم، اگر ایران آماده نباشد، اسرائیلی‌ها از ما می‌خواهند که از نزدیک با هم همکاری کنیم، که البته ما هم می‌خواهیم این کار را انجام دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط اسرائیل و نقش این ترور‌ها در به عقب بردن تلاش‌های بایدن برای احیای برجام توضیح داد: نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم که ممکن است در ایران چه اتفاقی افتاده باشد. منظورم این است که تمرکز ما روی دیپلماسی است، ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برگردیم. واقعاً در این مرحله، به نظر من، انتخاب ایران است. اگر آن‌ها تصمیم بگیرند که به توافق برنگردند، پس بدیهی است که ما باید شاهد تلاش‌های دیگر، دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک برای رسیدگی به جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران باشیم.

مالی افزود: منظورم اقدامات اقتصادی و ... است. منظورم این است که فکر می‌کنم بایدن، بلینکن، روشن کرده‌اند که ما به دیپلماسی امتیاز می‌دهیم و فکر می‌کنم ما اکنون به صراحت اعلام کرده‌ایم که آماده بازگشت به توافق و لغو همه تحریم‌هایی هستیم که با توافق مغایرت دارند؛ بنابراین اگر ایران می‌خواهد به توافق بازگردد، راهی برای آن دارد.

وی در مورد حضور آمریکا در مذاکرات وین گفت: ما در یک اتاق هتل خواهیم بود و منتظر خواهیم بود که دیگران، آن‌هایی که ایران موافقت می‌کند با آن‌ها صحبت کند، چه گزارشی را ارائه می‌کنند؛ بنابراین این دقیقاً آنگونه نیست که باید باشد و ما بار‌ها به ایران به طور غیرمستقیم، چون مستقیماً به حرف ما توجه نمی‌کنند گفته‌ایم که اگر می‌خواهند نتیجه بگیرند، اگر می‌خواهند نتایج سریع‌تری بگیرند، راه بهتر این است که رو در رو با ما گفتگو کنند.

منبع: ایلنا
برچسب ها: رابرت مالی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی