تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
در باب برخی اظهارات ناپخته از سوی نمایندگان مجلس

شوخی آقای جدّی با بنز و ب ام و!

ماجرای واردات خودرو به ازای صادرات قطعه یا خودرو، یکی از موضوعات داغ چند روز اخیر بوده که با اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس کاملا از مسیر خود منحرف شد.

کد خبر: ۱۱۵۰۱۷
۱۳:۳۶ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰

شوخی آقای جدّی با بنز و ب ام و!

دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: افزایش بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار ایران، یکی از دغدغه‌های مردم عادی است و با وجود همه وعده‌هایی که در حوزه افزایش تولید خودرو داده شده، نرخ محصولات داخلی به شکل لجام‌گسیخته‌ای در ماه‌های اخیر رشد داشته است. بر همین مبنا برخی از مقامات مملکت تلاش کردند که از هر طریقی که امکان دارد بتوانند بازار را متعادل کنند.

طرح واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو از سوی صاحبان صنایع از همین دست تلاش‌ها بوده که حالا در قامت یک مصوبه راهی شورای نگهبان شده است و ظاهرا نمایندگان مردم نیز امید زیادی به موفقیت آن دارند. تا اینجای ماجرا هم اشکالی ندارد و حق نمایندگان هم هست. اما ماجرا از وقتی جالب شده که نمایندگان محترم، خصوصا اعضای کمیسیون صنایع سعی کرده‌اند با ارائه آمار نادرست به نوعی موفقیت این طرح را تضمین کنند.

نمونه بامزه آن نیز سخنان علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس بود که با خبرگزاری مهر مطرح کرد و پر بود از اشکالات و اطلاعات غلط که طبعا با واکنش متخصصان نیز مواجه شد. حتی یک خبرنگار حوزه خودرو نیز به فاصله کوتاهی برای گروه ب‌ام‌و آلمان ایمیل فرستاد و جواب کمپانی آلمانی نیز اشتباهات نماینده مجلس را تایید کرد! به هر حال حوزه صنعت و تجارت خودرو یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال راهبردی‌ترین نمونه‌ها از معاملات صنعتی و تجاری در دنیاست و از بد حادثه عامه‌فهم نیز هست.

آقای علی جدی آنقدر محکم از صادرات میلیارد دلاری صنایع خودرو و قطعه‌سازی ایران صحبت کرده که انگار هیچ منبع دیگری برای این خبر غیر از خودش نیست. بعد هم اینکه وقتی صحبت از صادرات قطعه به مرسدس بنز و ب‌ام‌و می‌شود باید این حق را به رسانه داد که این موضوع را تایید کند! حالا صحبت‌هایی که قرار بوده در مقام حمایت از طرح واردات خودرو به ازای صادرات باشد مبدل به یک حاشیه بزرگ و به عنوان شمشیری که به شکم این طرح فرو رفته، ارزیابی می‌شود.

حالا در افواه عمومی چنین تصور می‌شود که سایر اظهار نظر‌های نمایندگان مجلس در کمیسون‌های دیگر نیز به همین اندازه دور از واقعیت و اخبار نادرست و غیرواقعی است. جالب است که هنوز شورای نگهبان نیز به این مصوبه واکنش نشان نداده و آن را تایید نکرده است و این حواشی می‌تواند منجر به این شود که واردات خودرو به این شکل به حالت قانون درنیاید.

امروز حتی شایعه‌ای هم منتشر شد که ظاهرا شخص علی جدی و یا سایت خانه ملت این مصاحبه و محتویات آن را تکذیب کرده‌اند که اگر این تکذیبیه درست باشد در واقع اشتباه بعدی هم رخ داده و همچنان اصرای خواهد بود بر بی‌اعتبار کردن جایگاه کمیسیون‌های تخصصی مجلس. ظاهرا در توجیه صحبت‌های آقای علی جدّی گفته شده که او موضوه صادرات به بنز و ب‌ام‌و را به عنوان یک شوخی مطرح کرده است، چیزی شبیه به اظهاراتی که حسن نوروزی نماینده رباط کریم پس از اظهارنظرش پیرامون وقایع آبان ۹۸ به زبان آورد و گفت که حرفش شوخی بوده است!

می‌توانیم خداوند متعال را به خاطر داشتن چنین نمایندگان شوخ‌طبع و بذله‌گویی شاکر باشیم، اما به نظر می‌رسد مجلس جای شوخی‌های اینچنینی نیست و البته که این عبارت «شوخی کردم!» در اصل یک جور فرار از مسئولیت و برای پوشاندن یک اشتباه سهوی یا عمدی است که از ناحیه نماینده مجلس صورت گرفته و طبیعتا به اندازه جایگاه بزرگ قوه مقننه، بزرگتر و نابخشودنی‌تر از افراد عادی جلوه می‌کند. یا اینکه دستکم از آقای «جدّی» نباید از این جور شوخی‌ها سر بزند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
2
متاسفانه کار مسئولین شده حرف حرف حرف اونم از نوع چرت و پرتش
م م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
2
ابرو شرف ملت کشور رفت بخدا خوب مملکت داری روهم دیدم تاریخ می نویسه ایندگان می خندند شایدم گریه کنن
داود بهنیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
2
این حضرات نماینده اکثریت مردم نیستند. کمتر از سی درصد مردم در انتخابات مجلس شرکت کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
1
یعنی چه که نماینده مجلس حرف می زنه و بعد می گه شوخی کردم؟ این هم شده قضیه آبان؟
این چه نوع حفظ کردن شان نمایندگیه؟
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی