تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

تحرکات آمریکا در آستانه مذاکرات وین؛ واشنگتن بدنبال چیست؟

این روز‌ها چهار مقام آمریکایی به غرب آسیا سفر کرده اند تا در آستانه مذاکرات وین، با متحدان و همپیمانان خود گفتگو و رایزنی کنند. آن‌ها در تمام این تحرکات و رایزنی ها، نسبت به این مهم بخوبی واقف هستند که «ایران به گزینه‌ای جز مذکرات نتیجه محور و لغو تحریم‌ها فکر نمی‌کند.»

کد خبر: ۱۱۴۹۰۵
۱۱:۳۲ - ۰۲ آذر ۱۴۰۰

تحرکات آمریکا در آستانه مذاکرات وین؛ واشنگتن بدنبال چیست؟

دیدارنیوز - راب (رابرت) مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای آمریکا یکی از چهار مقام آمریکایی است که پیش از مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا علیه ایران قرار است ۲۹ نوامبر (هشتم آذر) در وین برگزار شود، به منطقه غرب آسیا سفر کرد تا پرده‌ای از نمایش اجماع را اجرا کند.

علاوه بر رابرت مالی، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، تیم لندرکینگ نماینده ویژه آمریکا در یمن و لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل به منطقه غرب آسیا سفر کرده اند.

راب مالی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در ریاض همراه با معاونان وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان و نمایندگان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، اقدام به صدور بیانیه مشترک ضدایرانی کرد و در حساب کاربری خود از دو راه تنش و فرصت مذاکرات سخن گفت، اما مدعی شد فرصت برای انتخاب کوتاه است.

او همچنین در یک سخنرانی خطاب به شرکت‌کنندگان در هفدهمین نشست امنیتی منامه، مدعی افزایش اورانیوم غنی‌شده در تاسیسات هسته‌ای ایران شد و گفت که اگر تهران با سرعت فعلی به پیشرفت غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد، زمانی خواهد رسید که احیای برجام غیرممکن خواهد شد.

رابرت مالی در حالیکه کشورش از بزرگترین فروشندگان سلاح در جهان بوده و صاحب چندین هزار کلاهک هسته‌ای است، مدعی شد که زمان رو به اتمام است و آن‌ها (ایران) در حال ایجاد بحران اشاعه سلاح هستند.

مالی در این کنفرانس مدعی شد که هدف سفرش به کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، گفتگو با متحدان آمریکا در منطقه پیش از سرگیری مذاکرات با ایران در وین است.

او با با تکرار ادعا‌های سایر مقامات آمریکایی و صهیونیستی بدون توجه به گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران افزود که واشنگتن اجازه دستیابی ایران را به سلاح هسته‌ای نمی‌دهد.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران به رغم اقدامات تنش آفرین واشنگتن کیلومتر‌ها دورتر از این کشور ادعا کرد دولت بایدن متعهد به امنیت منطقه و مراقب فعالیت‌های ایران در منطقه است.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که مذاکرات وین نه تنها درباره توافق هسته‌ای است بلکه بازگشت به این توافق یک عنصر مهم در ایجاد ثبات در منطقه است و امیدواریم که اگر به توافق برگشتیم بتوانیم در مورد معماری امنیت منطقه‌ای گفتگو کنیم.

واکنش ایران به بیانیه کارگروه خودخوانده

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و نمایندگان سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه و نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس در ریاض در تداوم اتهام پراکنی‌ها و سیاست شکست خورده ایران هراسی درباره نفوذ منطقه‌ای ایران، ادعا‌های بی پایه و اساس همیشگی درباره نفوذ منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کردند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص بیانیه کارگروه خودخوانده آمریکا، تروئیکای اروپا و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس در خصوص ایران گفت: این نشست و بیانیه تنظیم شده، آنچنان ساختگی، نمایشی و فاقد مشروعیت است که ارزش پاسخگویی ندارد.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و طرفی که از برجام خارج شده و مسئول وضعیت فعلی پیش آمده است و به عنوان تنها کشور با سابقه استفاده از تسلیحات هسته‌ای، با سابقه‌ای سیاه از مداخله‌های متعدد در امور داخلی کشور‌های مختلف و اصلی‌ترین فروشنده سلاح و مهمات به مناطق مختلف دنیا، بار دیگر درصدد بحران‌آفرینی و فضاسازی علیه ایران است.

خطیب زاده افزود: کشور‌هایی که باید پاسخگوی ماجراجویی‌ها و تجاوز‌های خود در منطقه از جمله تجاوز هفت ساله به سرزمین یمن باشند نمی‌توانند در مقام مدعی علیه دیگران اتهامات بی اساس مطرح کنند و مسئولیت این جنایت‌ها را از خود سلب و اذهان عمومی را منحرف کنند.

تلاش برای همسویی رویکرد‌های پکن و مسکو

نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران به این اظهارات بسنده نکرد و در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که تماس تلفنی بسیار سازنده‌ای با ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و معاون وزیرخارجه چین داشته است.

رابرت مالی با بیان اینکه سه کشور توافق قوی درباره لزوم و ضرورت بازگشت به پایبندی کامل به برجام دارند، افزود که ما با یکدیگر از طریق همسو کردن رویکرد‌های خود در حالی که به سوی هفتمین دور گفتگو‌ها می‌رویم، برای دستیابی به بازگشت به پایبندی کامل به برجام همکاری می‌کنیم.

نماینده آمریکا در امور ایران روز یکشنبه نیز دوباره به گفتگوی خود با "سرگئی ریابکوف" و "ژائوژو ما" معاونان وزیر امور خارجه روسیه و چین اشاره کرد و گفت: همانطور که معاون وزیر امور خارجه چین در تماس مشترک ما با ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت، ما باید با هم همکاری کنیم تا بطور مشترک راه حل دیپلماتیک موفق را از طریق پایبندی متقابل به برجام پیش ببریم.

دفتر نمایندگی چین در سازمان ملل نیز این گفتگو را تایید کرد، اما جزئیاتی درباره مذاکرات منتشر نکرده است.

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات روس در نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد در آستانه برگزاری دور بعدی گفتگو‌های وین تصریح کرد که مذاکرات پیش‌رو باید نتیجه محور باشد.

میخائیل اولیانوف مذاکرات وین را سرنوشت‌ساز خواند و تصریح کرد که گفتگو‌ها باید منجر به موفقیت شود. او پیشتر در گفت‌وگویی اظهار داشت که هنوز برای اجرای برجام فرصت هست. اما پیش بینی اینکه مذاکرات وین چقدر طول خواهد کشید، سخت است.

وی افزود: باید منتظر ماند تا ایران به وین برگردد و ابتدا به موضع این کشور گوش دهیم.

خودداری نفتالی بنت از دیدار با رابرت مالی و وحشت اسرائیل از پیشرفت در مذاکرات وین

اظهارات راب مالی در حالی است که بر اساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت نخست‌وزیر این رژیم، با او دیدار نکرده تا تاکیدی بر مخالفت قاطع تل آویو با هر شکلی از اجرای برجام باشد.

هرچند همواره روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی راهبردی بوده، اما از آنجا که تلاش‌های این رژیم در سال ۲۰۱۵ در دولت اوباما با شکست مواجه شد، اکنون نیز در دولت بایدن این رژیم ازهرگونه توافقی با تهران واهمه دارد.

روزنامه "اسرائیل‌هیوم" نوشته است که اسرائیل نگران است آمریکا به توافقی بدتر از برجام با ایران رضایت دهد و بنت تصمیم گرفته برای نشان دادن مخالفت خود با احیای برجام، به نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران وقت ملاقات ندهد.

نشریه آمریکایی آکسیوس نیز گزارش داده است که اختلافات بین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی درمورد مذاکرات با ایران در کنفرانس منامه مطرح شده است.

تاکنون آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاش بودند در جلسات اختلافات را کنار بگذارند، اما اکنون با ازسرگیری مذاکرات در تاریخ ۲۹ ماه نوامبر (۸ آذر) این مساله دشوارتر می‌شود.

تارنمای خبری تحلیلی هیل وابسته به کنگره آمریکا در تحلیلی نوشت: روابط ایالات متحده و اسرائیل یکی از قوی‌ترین - اگر نه قوی‌ترین - مشارکت در میان متحدان آمریکایی است. محور اصلی دستور کار آمریکا و اسرائیل، هماهنگی در قبال رفتار با ایران است.

بایدن قصد خود را برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، که به طور رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نامیده می‌شود، در اولویت قرار داده است.

دولت کنونی اسرائیل - به ریاست بنت که تنها شش ماه از عمرش می‌گذرد - در مخالفت خود با توافق صریح است، اما برای طرح یک جبهه متحد، تلاشی برای افزایش فشار بر ایران نزدیک‌تر با بایدن کار کرده است.

آرون دیوید میلر، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی که در طول دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه به‌عنوان مذاکره‌کننده خاورمیانه خدمت کرده است، می‌گوید: دولت بایدن در تمام مراحل با اسرائیلی‌ها هماهنگ بوده است.

میلر می‌افزاید اسرائیل به وضوح هنوز موافق نیست، اما بنت یک رهبر نسبتا ضعیف، تازه وارد صحنه جهانی و رئیس ائتلافی است که طیف سیاسی ایدئولوژیک را در بر می‌گیرد و آنچه را دولت او می‌تواند بر اساس اجماع به دست آورد، محدود می‌کند.

وی می‌گوید اگر دولت بایدن با ایران به توافق برسد، اسرائیلی‌ها چاره‌ای جز موافقت نخواهند داشت.

در همین حال، روزنامه نیویورک تایمز نوشت که مقامات آمریکایی در پی لفاظی‌های رژیم اسرائیل علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به این رژیم هشدار داده اند که حملات علیه برنامه هسته‌ای ایران نتیجه معکوس دارد و باعث شده است که تهران یک سیستم غنی سازی حتی کارآمدتر را بازسازی کند.

نیویورک تایمز نوشت که مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که چنین تلاش‌هایی به طور قطع غیرسازنده بوده و نتایج معکوسی به بار آورده اند.

در آستانه مذاکرات هشتم آذر، واشنگتن که می‌داند ایران حاضر به کوتاه آمدن از حقوق خود یعنی لغو تحریم‌ها نیست، به زعم خود درصدد اجماع سازی است تا از طریق فشار و تعامل به اهدافش دست یابد در حالیکه تجربه شکست سیاست‌های فشار حداکثری را پیش روی خود دارد.

در واقع، مقامات آمریکایی به ویژه رابرت مالی تور منطقه‌ای به راه انداختند و تلاش کردند چنین وانمود کنند که واشنگتن ماموریت دارد نگرانی‌های اروپا تا متحدان منطقه‌ای خود را برطرف کند و در این نمایش بیانیه‌های مشترکی صادر کردند و به برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز و دفاعی بازدارنده ایران تاختند.

اما مذاکره کننده ارشد هسته‌ای آمریکا بیش از همه می‌داند که تهران حاضر به کوتاه آمدن از حقوق خویش مبنی بر لغو تحریم‌ها نیست و با اجماع سازی به زعم خود آن هم پس از نقض برجام از سوی واشنگتن و شکست سیاست‌های فشار حداکثری نمی‌تواند ایران را وادار به عقب نشینی کند.

منبع: ایرنا
برچسب ها: برجام
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی