تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

تکذیب تمدید مهلت خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق

فرماندهی عملیات مشترک عراق تمدید مهلت خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور را تکذیب کرد.

کد خبر: ۱۱۴۶۸۰
۱۳:۵۵ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰

تکذیب تمدید مهلت خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق

دیدارنیوز - خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از تحسین الخفاجی اعلام کرد: صحبت‌ها درباره تمدید مهلت عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی نادرست هستند و تاریخ ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) برای خروج آن‌ها ثابت بوده و تغییر نکرده است.

الخفاجی اظهار کرد: رابطه عراق و آمریکا پس از خروج نیرو‌های نظامی یک رابطه مشورتی در حوزه‌های آموزشی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و امنیتی علیه تشکیلات تروریستی داعش خواهد بود.

جویل هاربر، سخنگوی ائتلاف ضد داعش پیشتر گفته بود: نقش ائتلاف ضد داعش در عراق از عملیات‌های جنگی به نقش استشاری، حمایتی و آموزشی تغییر خواهد کرد.

بغداد و واشنگتن سال گذشته دو دور گفتگوی استراتژیک برگزار کردند که اولی به صورت ویدیو کنفرانس و دومی در واشنگتن برگزار شد و در نتیجه آن‌ها آمریکا خروج تدریجی نیرو‌های خود از عراق را اعلام و تاکید کرد، قصد احداث پایگاه‌های دائمی برای نیرو‌های خود در عراق ندارد.

دور سوم گفتگوی استراتژیک میان دو طرف هفتم آوریل گذشته به ریاست مشترک وزرای خارجه دو کشور و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و دو طرف در آن توافق کردند که نقش نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های ائتلاف به ماموریت‌های آموزشی و مشورتی تغییر کند به این ترتیب امکان استقرار دوباره نیرو‌های نظامی باقی مانده در خارج عراق به این شرط که دو طرف درباره زمان مذاکرات فنی آتی به توافق برسند، فراهم شد.

دور چهارم گفتگو‌های عراق و آمریکا در سفری که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اواخر ژوئیه گذشته به واشنگتن داشت، انجام شد که طی آن درباره خروج تمامی نیرو‌های آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی و استمرار آموزش نیرو‌های عراقی و ارائه مشاوره به آن‌ها و همکاری اطلاعاتی با آن‌ها توافق شد.

پارلمان عراق اوایل ژانویه ۲۰۲۰ به دنبال حمله جنگنده‌های آمریکایی به نزدیکی فرودگاه بغداد که به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی عراق ختم شد، برای بیرون کردن نیرو‌های خارجی از خاک این کشور تصمیم گرفت.

در همین حال آمریکا لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز اظهار می‌گوید که در صورت لزوم آمریکا شمار نیروهایش در خاورمیانه را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آستین در اجلاس امنیتی منامه گفت: ما با هم‌پیمانان برای تقویت سامانه‌های دفاع هوایی عربستان در مقابله با چالش‌ها و در راستای مقابله با ایران همکاری می‌کنیم. تعهد ما به امنیت خاورمیانه قوی است. مأموریت من حمایت از دیپلماسی برای دفاع از منافع خودمان و هم‌پیمانانمان است. آمریکا نیروهایش را در خاورمیانه افزایش خواهد داد اگر نیاز باشد.

آستین از انصارالله خواست حملاتشان را علیه عربستان متوقف کنند و به جنگشان علیه یمن پایان دهند.

وی بر لزوم انجام عملیات‌های بیشتر با هم‌پیمانان در منطقه تأکید کرد.

آستین خواهان همکاری برای مقابله با تروریسم در افغانستان چه مقابله با داعش و چه القاعده شد.

وی تأکید کرد: ما با شرکایمان در عراق و سوریه برای شکست داعش همکاری می‌کنیم. باید از حاکمیت و استقلال عراق در برابر هر طرفی که بخواهد آن را تهدید کند یا از این کشور "سوءاستفاده" کند، حمایت کنیم. ما از آزادی و حاکمیت عراق دفاع خواهیم کرد.

آستین درباره عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از عراق گفت: روابط ما با عراق خوب است. ما با شرکایمان به همکاری درباره آموزش نیرو‌های امنیتی و ارائه اطلاعات برای شکست داعش و مقابله با اقدامات "تروریستی" ادامه می‌دهیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی